📷Liviu Drăgan, Druid: „Fiecare salariat va avea un asistent virtual care va fi un chatbot”

Startup-ul românesc care creează chatboți cu inteligență artificială, Druid, a obținut de curând 15 milioane de dolari investiție. Am discutat cu Liviu Drăgan, CEO și fondator al companiei, despre parcursul de până acum, viitorul Druid, dar și experiențele sale antreprenoriale.

Druid este o platformă care permite companiilor să dezvolte chatboți pe care să-i folosească cu clienți externi sau în interiorul companiei. Probabil ai folosit un chatbot Druid, deși nu o știi, mai ales dacă ai cont la o bancă românească. Iar în interiorul firmelor mari, Druid permite accesul la informație mai ușor pentru angajați.

Liviu Drăgan nu e la primul rodeo antreprenorial. A fondat Totalsoft în 1994, a dezvoltat unul dintre cele mai puternice ERP-uri de pe piața globală, iar în 2017, după ce a vândut compania, a decis să o părăsească. Într-un fel ai putea spune că experiența anterioară a fost pusă în slujba Druid, dar Liviu menționează că a încercat să uite tot din trecut și să o ia de la capăt cu o foaie goală de hârtie. Druid are astăzi investiții solide și intenția de a termina anul cu 8 milioane de dolari venituri anuale recurente (ARR).

Actuala rundă de finanțare a fost condusă de Karma Ventures și Hoxton Ventures, cărora li s-au alăturat GapMinder, care și-a consolidat poziția din runda anterioară, și alți patru investitori din Germania, Elveția, Polonia și România.

Druid în cuvinte simple și în cifre

„Noi am construit o platformă cu ajutorul căreia se poate face business prin conversație, prin inteligență artificială. Conversând poți să faci aplicații, poți să execuți task-uri, poți să afli informații. Este un operator. Asta are sens în condițiile în care companiile au multe aplicații, ERP, CRM, HR, RPA și trebuie să navighezi în 5 site-uri ca să poți lucra. Platforma noastră e ca un hub, iar în baza conversației poți colabora și poți opera în toate aceste aplicații ale unei companii. Asta pentru utilizatorii interni”, explică Liviu Drăgan ceea ce face Druid. Pentru utilizatorii externi, Druid e folosit la chatboți conversaționali în domenii precum banking, ecommerce sau healthcare.

Până să ajungă în momentul de față, Druid a avut nevoie de aproximativ patru ani. A fost fondat în 2018, după plecarea lui Liviu din Totalsoft, alături de 4-5 oameni de încredere.

„În 2019 am lansat pe piață. Ne-am dorit să avem un produs la care timp de un an să nu vindem, ci doar pe baza investiției să dezvoltăm produsul. Ne-am ocupat de piața românească până în 2020 ca să validăm și aveam convingerea că dacă vrei să ieși afară, trebuie să validezi în propria țară”, spune acesta.

„În 2020 am avut o cifră de aproape 1 milion de euro, în 2021 am avut o creștere de 2-3 ori, iar recurring revenue de aproape 5 ori, ceea ce a dus ca la final de an să avem peste 200.000 de euro MRR, ceea ce înseamnă 3,5 milioane de euro ARR. Anul acesta ne propunem să avem peste 8 milioane de euro ARR la finalul anului. E o creștere agresivă. Ne permitem pentru că am deschis piața internațională, suntem prezenți pe aproape toate continentele”, explică acesta.

În momentul acesta, după investiția Serie A, Druid vrea să mai deschidă 4-5 birouri internaționale pentru a colabora mai bine cu partenerii din toată lumea. A vrut să dezvolte un produs simplu de folosit și scalabil, pentru a nu avea nevoie de resurse de implementare și consultanță.

„Avem o platformă care trebuie implementată cât mai simplu de către parteneri, să fie cât mai aproape de sintagma No-Code. Iar dovada faptului că platforma este simplu de implementat e că avem 150 de parteneri, pentru o companie care în doar 18 luni am reușit să îi atrângem”, spune Drăgan. Majoritatea acestora sunt internaționali și cu ajutorul extinderii echipei și birourilor, vrea să-i ajute să vândă produsul.

Investiție și planuri

Cum menționam, Druid a reușit să atragă două fonduri importante, dar și alți investitori privați pentru această rundă de 15 milioane de dolari. Liviu Drăgan spune că a fost o experiență dificilă, pentru că procesul a fost lung, începând în septembrie 2021. Au început cu o listă de fonduri de VC, dar au descoperit că sunt deschiși, nu neapărat interesați.

„Apoi s-a produs un lucru formidabil prin decembrie și am avut la un moment dat 50 de companii care au fost interesate. Nu erau neapărat decise, ci doar interesate”, povestește Liviu Drăgan. A bătut palma cu unii și treptat au venit către ei și VC-uri mai mari, dar au fost nevoiți să spună stop acestei runde pentru că nu mai aveau cum să primească alte fonduri în momentul acesta. Au avut noroc că unii angeli investori au vândut acțiunile lor pentru a acoperi nevoile VC-urilor. Dar interesul pentru Druid a fost simțit în piață.

„Și acum sunt discuții cu anumite VC-uri, chiar dacă s-a închis runda. Pe următoarele 7 luni în mod normal nu mai facem nimic. Dar există un interes pentru că se întâmplă un lucru la care eu nu m-am gândit. Când câteva VC-uri importante, e un semnal pentru cei din Seria B, pentru că am fost validați și interesul crește, e ca o escaladare”, explică Liviu Drăgan.

Până la finalul anului Druid intenționează să ridice o nouă investiție de tip Series B. Pentru acest lucru vor să atingă cifra de 8 milioane de euro ARR, o cifră magică pentru fondurile de acest nivel, care caută venituri recurente de cel puțin 5 milioane de euro anual.

„Targetul meu e ca în 2-3 ani să avem 1.000 de clienți, asta înseamnă 100-200 de milioane de euro și de acolo evaluările devin neprevăzute”, spune Drăgan. Nu menționează cuvântul unicorn, pentru că i se pare ușor arogant. Vrea să se concentreze pe ce are de făcut anul acesta, să urce câteva trepte, iar apoi să se uite în vârf.

Verticalele pe care activează Druid

Liviu menționează că la începutul companiei a fost ca un actor care a dorit să facă toate rolurile, pentru că nu putea avea aroganța de a selecta domenii.

„S-au cristalizat câteva verticale prin use case-uri serioase. Cel mai semnificativ ar fi cel de financial services. În România aproape toate băncile funcționează cu Druid. Cele mai importante sunt BT, BCR sau BRD. Al doilea segment sunt utilitățile, E.On, Telekom, Orange sunt clienții noștri, FAN Courier, companii care au servicii și care au nevoie să dialogheze cu clienții lor”, explică Drăgan.

Un al treilea sector important este cel de healthcare, unde au Regina Maria, Sanador sau Medlife în România, dar și al doilea cel mai mare spital din Statele Unite.

„Următorul care ar fi este retailul. Ai nevoie de claim management, de comenzi. Avem clienți din Australia, cel mai mare lanț de retail, Metro, Carrefour, eMAG, Cora, Auchan. Avem clienți reprezentativi din punctul ăsta de vedere”, spune fondatorul Druid.

În mod strategic, Druid vrea să crească spre zona de utilizatori interni, din companii, unde vede creșterea cea mai mare.

„Fiecare salariat va avea un asistent virtual care va fi un chatbot”, spune Liviu Drăgan.

„Avem integrări cu Salesforce, SAP, mai ales cu roboții RPA ai UiPath. Asta dă o fantastică șansă să poți lucra foarte ușor. Avem acest pas înainte în fața competitorilor și vrem să ne promovăm spre utilizatorii interni”, explică antreprenorul român.

„Nu vreau ca chatbotul să fie o chestie de elită, pentru că nu este. Vreau ca chatbotul să meargă și la firme de 3-4 oameni care vor să facă un lead capturing mai puternic. Suntem foarte deschiși”, explică acesta.

Chiar dacă acum un chatbot poate fi un lux pentru o companie mică, iar comunicarea internă să fie facilă, pentru jucătorii mari va fi un element foarte important să îi implementeze pentru a grăbi comunicarea internă. De altfel, Liviu descrie un chatbot cu cea mai bună definiție pe care am auzit-o până acum.

„Un asistent virtual trebuie să fie salariul unui angajat mediocru sau submediocru pe care-l ții treaz 24/24, care nu face claim-uri și pe care îl poți da afară a doua zi fără să îți zică nimic”, explică acesta.

Pentru a se extinde și pentru a câștiga noi clienți Druid a dezvoltat o interfață ușor de înțeles pentru toată lumea. Ba chiar au dat această zonă în extern, pentru ca cineva cu experiență și cu o privire la rece să poată dezvolta procese foarte ușoare.

„Noi nu lucrăm cu specialiști, noi lucrăm cu orice fel de salariat al unei companii, cu useri externi. Nu trebuie training. Noi facem un training pentru administrator, dar pentru cei care lucrează în cadrul companiei nu trebuie făcut niciun training. Trebuie să fie simplu și el să-și facă fluxurile. Ca să le poată face, trebuie să îi fie simplu, să lucreze cu mouse-ul”, explică acesta.

Astfel, implementarea Druid în companii care folosesc sisteme de RPA sau Salesforce nu are nevoie de API-uri, ci totul se poate produce la un click. Pentru antreprenorul care a fondat Druid două elemente sunt esențiale - No Code și un Solution Library prin care potențialii clienți să poată testa chatboții și să vadă ce pot face înainte să achiziționeze unul. În momentul de față Druid are peste 30 de chatboți de testare care pot ajuta companiile să-și facă o idee mai clară.

Tranziția lui Liviu Drăgan de la antreprenor cu experiență la un startup

Liviu a pornit Totalsoft tot ca un startup în 1994. Compania a crescut și a avut clienți masivi în toată lumea. „Să vinzi ERP în 40 de țări la companii uriașe e o aventură formidabilă”, spune Liviu Drăgan.

Spune că despre tranziția aceasta a tot fost întrebat, nu am fost originali, dar acum știe mai bine răspunsurile. Vorbește despre Totalsoft ca peste 20 de ani în care a lucrat la o poveste senzațională și era pasionat de produs. Dar a decis că e momentul să facă și altceva, dar nu voia să „tragă pe dreapta”.

În Totalsoft își descoperise obsesia pentru produse care încurajează conceptul de „self service”. Să nu ai nevoie de interacțiuni umane acolo unde ai tehnologie. Dar știa că în Totalsoft, o companie mare și care era judecată după profit, nu putea să dezvolte așa ceva.

„Știam că cheia unui succes este self service și artificial intelligence înseamnă self service. Self Service se accentuează în momentele de mobilitate. Ca să mă descurc singur trebuie să am acces. Când sunt singur am doar un telefon mobil și trebuie să fac business cu un telefon mobil. Și atunci am spus „self service, chat, mobil”. Ignoranța care m-a ajutat în viață extraordinar a fost bună. Când intri în studii peste studii, nu aș mai fi făcut chatbot niciodată. Eu nu voiam să mă gândesc la asta. Eu mă gândeam la cele 3 cuvinte de mai sus”, spune Liviu Drăgan.

Ce a făcut? A ieșit din Totalsoft și se simțea, după cum spune chiar el, necăjit. A plecat în Statele Unite la verii săi o lună. Fără familie.

„Am stat o lună de zile acolo ca să uit tot ce știu. Eram ca un fel de rege care avea oameni care făcea aia, care făceau aia, aveam birou mare. Eu trebuie să uit tot ce știu. Trebuie să uit că trebuie să fac profit. Atunci am uitat și a fost o lună de spălare a creierului”, explică Drăgan.

Și-a promis că în Druid nu va vorbi niciodată de experiența sa. Nu a folosit experiența pe post de autoritate. Și crede că în proporție de 90% a reușit să facă asta.



Citeste si