Livrăm Dulce: cum s-a reinventat marketplace-ul de cofetării după un eșec? Povestea primul eșec și redeschiderii afacerii

Acum 3 ani scriam despre o platformă care promitea să livreze oamenilor dulciuri și deserturi de la mai mulți parteneri. Livrăm Dulce voia să fie punctul central pentru amatorii de dulce. Traseul a fost unul sinuos, iar după schimbarea modelului de business, Livrăm Dulce s-a relansat și a învățat din greșelile trecutului. Noi am discutat cu Mihai Stoicescu, fondator al livramdulce.ro, pentru a afla cum s-au reinventat.

În 2018-2019, Livrăm Dulce s-a lansat online ca o platforma care voia să adune la un loc laboratoarele de dulce, cofetării, brutării pentru a putea oferi oamenilor toate aceste lucruri într-un singur site, livrarea urmând a fi făcută chiar de ei. Proiectul a fost lansat de câțiva tineri, la prima lor experiență antreprenorială serioasă, iar piața le-a arătat care sunt dificultățile.

Din acest motiv am fost interesați să aflăm mai multe de la ei după relansarea din 2021, pentru că au închis o perioadă afacerea, au refăcut-o și acum aplică ce au învățat din primul eșec.

„După ce am lansat business-ul feedback-ul din partea utilizatorilor a fost unul foarte bun, în special în privința ușurinței de utilizare. Provocarea a apărut atunci când am ajuns la livrarea produselor, adică distribuția, activitate în care nici eu, nici partenerul meu nu aveam pic de experiență, expertiza noastră fiind în marketing online și în dezvoltarea de produse software”, spune Mihai Stoicescu într-o discuție cu start-up.ro.

Cât de importantă e logistica pentru un asemenea business

De multe ori antreprenorii nu-și dau seama de dificultatea logisticii în dezvoltarea de la început a unei afaceri. Mihai își amintește că primul pas pentru dezvoltarea Livrăm Dulce și pentru livrări a fost angajarea unui șofer și apoi au făcut rost de o mașină cu frig autorizată de la un partener.

„La finalul primei luni, când am tras linie, am realizat că s-au adunat mai multe cheltuieli decât am preconizat noi. Am avut și o problemă de viziune, pentru că multe laboratoare ne întrebau dacă pot închiria mașina, dar nu voiau să se listeze pe platformă”, explică Stoicescu.

Așa și-a dat seama că deși ei aveau un plan de business pentru un marketplace, piața voia mai mult o firmă de distribuție, lucru pe care fondatorii nu îl acceptau.

Cu toate că în următoarele săptămâni au început să vină comenzi și entuziasmul fondatorilor a crescut, lovitura a venit când au fost nevoiți să înapoieze mașina partenerului, în timp ce aveau programare comenzi mari în calendar, comenzi pe care au fost nevoiți să le anuleze. Așa că și-au concediat șoferul, iar bugetul era deja la limită.

„A fost o zi grea, m-a durut sufletul. Toate astea s-au întâmplat de ziua mea de naștere. Am încercat apoi să externalizăm distribuția, dar costurile erau mari pentru noi”, explică Mihai Stoicescu.

Peste toate acestea, partenerul lui Mihai de la acel moment a decis să se retragă din business și să se concentreze pe alte inițiative, așa că proiectul a trebuit să se oprească.

Cu toate acestea, din probleme au venit și concluzii pozitive. „Ne-a uimit deschiderea laboratoarelor din București pentru serviciile oferite. Am avut discuții cu peste 50 și cu multe eram pe punctul de a semna”, explică Mihai.

Cum s-a transformat Livrăm Dulce

În 2019 fondatorii gândiseră platforma ca un loc dedicat tuturor cofetăriilor și laboratoarelor de dulciuri din București, iar platforma urma să ajute această industrie pentru a se digitailiza mai ușor. Nu era încă pandemie, dar afacerile erau deschise la promovarea online.

Așadar, am avut de-a face cu un business care părea că are o piață, dar care nu avea un model de business încă sustenabil. S-au așezat, au oprit lucrurile și le-au recalculat.

„Am decis că e momentul să relansăm Livrăm Dulce când după discuții cu mai multe laboratoare am realizat că mulți dintre ei nu-și permit sau nu au know how-ul să fie prezenți online, mai ales în pandemie”, spune Stoicescu.

Era vara lui 2020 și au repornit proiectul și au reconstruit echipa. „Expertiza mea e în dezvoltare software, componenta lipsă era marketing-ul”, spune Stoicescu. Echipei Livrăm Dulce s-au alăturat Oana Niculae și Vlad Dincă, pentru zona de marketing, social media și campanii de Ads.

Au refăcut platforma de la zero, lucru ce a dus la noi oportunități și automatizări.

Livrăm Dulce oferă un spațiu digital dedicat pe platformă. Dacă un laborator nu are un magazin online sau un site, aceștia beneficiază de o pagină dedicată pe livramdulce.ro unde-și pot spune povestea și prezenta produsele.

De asemenea, Livrăm Dulce îi promovează în social media. Pe viitor, vor să facă pentru laboratoare materiale de marketing personalizate precum articole, video-uri behind the scenes și parteneriate cu personalități din industrie.

În perioada următoare, Livrăm Dulce va lansa și un panou de administrare dedicat laboratoarelor, prin care-și vor putea gestiona produsele, vor vedea statistici și vor putea actualiza propria pagină.

Ce este astăzi Livrăm Dulce?

Conform fondatorului său, Livrăm Dulce este o vitrină digitală pentru cofetăriile artizanale din București.

„Vrem să oferim utilizatorilor cele mai deosebite produse artiizanale naturale și să promovăm cofetăriile partenere către un public țintă mai larg”, spune Mihai Stoicescu. Practic, cofetăriile plătesc un comision din valoarea fiecărei comenzi, dar de data aceasta fac livrarea singure.

Livrăm Dulce vrea să ajungă la un număr de câteva zeci de cofetării artizanale partenere pe care să le promoveze. În 2021 se vor concentra pe Customer Discovery, să aibă interviuri cu partenerii, pentru a înțelege mai bine provocările prin care trec, ca mai apoi să dezvolte funcționalități care i-ar ajuta.

Practic, să nu mai facă greșeala de acum 3 ani, când piața nu era pregătită pentru ei sau nu ofereau ceea ce doreau potențialii clienți.

Principalele lecții din eșec

Se spune că eșecul te învață mult mai bine decât succesul. Așa e și cazul lui Mihai Stoicescu, fondator Livrăm Dulce.

El consideră că cea mai importantă lecție a fost să „nu ne mai aruncăm cu capul înainte și să abordăm o strategie Lean: Să setăm ipoteze pe care apoi să le testăm una câte una, pentru a nu promite ceva ce nu știm dacă putem livra”.

Mihai menționează și faptul că „poziționarea pe piață este o lecție foarte importantă. Nu era destul de clar că suntem un marketplace online, cu un full focus pe promovare și digitalizare, nu o firmă de distribuție care oferă și serviciul de marketplace”.



Citeste si