Mădălina Samoilă, Speaking Concept: "Nu putem să ne ascundem sub o piatră. Dacă ai pasiune pentru business, vorbește despre el"

Mădălina Samoilă a lucrat 13 ani în jurnalism, fie în presa scrisă sau în televiziune. Pasiunea pentru comunicare s-a transformat în afacere, astăzi fiind unul dintre cei mai respectați traineri de public speaking. Activitatea ei poate fi pentru companii, 1 la 1 cu antreprenori, dar se uită și spre tineri. Am discutat despre nevoile de comunicare ale antreprenorilor într-un interviu unde am descoperit câteva dintre secretele vorbitului în public.

Mădălina Samoilă a lucrat prima oară în jurnalism, fie ca reporter la The Money Channel, ulterior la Antena 1 și timp de aproape 6 ani în Televiziunea Română. Pe măsură ce cariera ei s-a dezvoltat, a căpătat o pasiune suplimentară pentru a realiza o metodă prin care să învețe oamenii să vorbească în public. Sau "ca la televizor" cum ar spune părinții noștri. Astfel, sute de antreprenori și angajați ai companiilor au trecut deja prin training-uri cu Mădălina.

Mădălina spune că și-a dat seama că schimbarea este singura creștere constantă. Și deși televiziunea este un mediu provocator, rămâne un loc din care oamenii pleacă greu.

"Televiziunea m-a învățat până la un punct. Dar am luat o decizie rațională treptat. Mi-am dat seama cu 3 ani înainte de a pleca din TVR că nu mă mai regăsesc în acel mediu și am început să fac training în paralel. Am vrut să construiesc în tot acest timp o metodă testată", spune Mădălina.

"Mi-am dat seama că făceam training înainte de a face, prin terapia pe care o făceam cu invitații mei, cărora le spuneam cum să prezinte informațiile mai bine. Am realizat că oameni la un nivel foarte înalt nu știu exact cum să se pună în valoare. Oamenii au aceleași frici, indiferent de statut", explică Samoilă.

Mădălina Samoilă e printre cele 10 antreprenoare selectate în 2024 în programul de mentorat She’s Next, organizat de Visa și ING Bank România, în colaborare cu Impact Hub Bucharest. Programul pune la dispoziție mentorat, în funcție de nevoile afacerii

Ce probleme au antreprenorii români când vorbesc

Mădălina Samoilă a pornit astfel Speaking Concept, afacerea sa de training-uri de public speaking. Și a realizat că pe cât de curajoși și inovatori sunt antreprenorii, pe atât de puțin curaj au să vină în față și să vorbească. Unii dintre ei.

"Puțini înțeleg puterea brandului personal într-un business de succes și le e teamă. Nu e absurd să te temi, dar ar trebui să transfere curajul din business în zona de expunere și să reușească să povestească, să se vândă coerent, să articulezi cu putere, forță sau imaginație", explică trainerul de public speaking.

Ea consideră că dacă antreprenorii iubesc ceea ce fac, ar trebui să poată să vorbească despre asta. "Atât de simplu e dacă ai o pasiune, dacă-ți place ceea ce faci. E imposibil să nu ajungi să-ți dorești să vorbești cu pasiune, cu patos, pentru că acela e drive-ul tău din business", adaugă Mădălina Samoilă.

Astfel, Mădălina spune că de multe ori lipsesc doar tehnicile oamenilor de a se pune în valoare, teama de reacția celorlalți. Și până la urmă, cuvântul are putere. Și există afaceri care poate pe hârtie par mai slabe decât altele, dar care sunt împinse de către fondatori. E un lucru pe care-l vedem zilnic și noi la start-up.ro.

"Online-ul poate crea personaje, imagini, povești care pot fi adevărate sau nu, produse care pot fi bune sau nu. Și e păcat ca cele care sunt bune să nu iasă și să primească măcar o șansă în fața publicului. Oamenii vor să vadă cine e în spatele afacerii. Dar dacă nu ai încredere și un set de experiențe negative în spate, e mai greu să faci asta", explică Mădălina Samoilă.

Ea crede că antreprenorii nu trebuie să interpreteze un rol, indiferent dacă sunt introvertiți sau extrovertiți. Ea susține educarea autenticului printr-un set de elemente pe care antreprenorii nu-l cunosc înainte de un training.

"Nu putem să ne ascundem sub o piatră. Capacitatea poate fi dezvoltată. La unii mai repede, la alții mai încet, poate fi dezvoltată. Nu există om să nu poată vorbi în public, în afară de problemele de ordin medical, când rămâi fără voce. Totul ține de mindset, de structură, de iubirea pe care o ai față de profesia pe care ți-ai ales-o", explică trainerul.

De asta spune că nu are "cazuri" imposibile, ci uneori cazuri mai grele. Situații când rezultatul nu a fost la fel de bun ca la alții, dar a fost o îmbunătățire. La fel, cum consideră că uneori dacă nu-ți place ce faci, dacă nu te motivează compania unde lucrezi sau viața ta, primul pas este înspre psiholog sau un coach de carieră, înainte să vorbești în public. Pentru că nu poți educa public speaking dacă nu-ți place ce faci.

"Nu ai cum să înveți să faci pentru corporație training de public speaking, dacă tu nu vrei să te ridici dimineața din pat. Poate să te trimită corporația la Mădălina, dar nu vei reuși. Trebuie să faci un exercițiu de autoreflecție", explică specialista.

Între generații de antreprenori și speakeri

Când să pornesc un training? Ei bine, Mădălina consideră că în liceu ar fi ideal. "Nu vei scăpa de comunicare nici în liceu, facultate sau business. Nu vrei să scapi. Cifrele vorbesc până la un punct. Dacă nu ești capabil să spui lumii cine ești, ce ai făcut și unde vrei să te duci nu contează mărimea business-ului. Orice ai face, ai nevoie să-l faci cunoscut, să vinzi, să se audă despre tine", consideră Mădălina.

Se vede și o schimbare de generație. "Tinerii sunt foarte deschiși să primească know-how, îl aplică cu o rapiditate ieșită din comun, pentru că cei mai mulți au crescut cu tehnologia și digitalizarea. Nu se sperie de o cameră, de un microfon, au acces la vloggeri, la YouTube", consideră coach-ul.

Ea povestește că atunci când le-a vorbit în licee și școli a fost uimită de prezența tinerilor și modul în care reușesc să facă un rezumat al lucrurilor predate. "Nu vezi asta la generația noastră, pentru că venim la pachet nu doar cu faptul că nu am trăit în mediul acesta și avem în spate și eșecurile și momentele mai puțin plăcută. Ei sunt un soi fertil, poți să-i ajuți cu instrumentele potrivite", spune aceasta.

În ultimii ani Mădălina a ajutat sute de persoane individual, în training-uri 1 la 1, dar și mii în training-urile de grup. Astfel, ea a ales acest training 1 la 1, deși este mai dificil, dar și poate dura.

"Trebuie să petrecem puțin timp împreună. Facem o analiză riguroasă a modului în care s-a făcut comunicarea până atunci, dar și a obiectivelor. Nu ai obiectiv, nu ai nimic", spune Mădălina Samoilă.

Munca nu se termină după un training. Ea consideră că atunci când vorbim de comunicare cu sens, e un mod de viață. Ca sportul.

De ce s-a înscris Mădălina Samoilă în programul She’s Next?

Mădălina este printre cele 10 antreprenoare selectate de către ING Bank România și Visa în programul de mentorat She’s Next. Acesta urmează să aibă și un pitch la finalul său, iar Mădălina a văzut în program o oportunitate de networking, dar și parteneriat pentru un program dedicat tinerilor pe care-l pregătește.

“Mi-am dat seama că am o oportunitate de a găsi partenerii pe care-i căutam anul trecut. Vreau să implementez un proiect pentru tineri unde nu aveam timpul sau partenerii potriviți, dar nici resursele care să-l aducă la viață", spune Mădălina Samoilă.

Astfel, pentru 2025 Mădălina plănuiește o nouă linie de business dedicată tinerilor, prin care să creeze un spațiu unde aceștia să învețe noțiunile de public speaking foarte devreme.

"Vreau să aduc la viață acest proiect dedicat tinerilor, care au nevoie să pună în topul listei lor de priorități comunicarea. Au nevoie să fie ascultați, să li se dea un spațiu de explorare și să le arate cineva cum pot face mai repede decât am făcut-o noi. Vreau să avem o generație de tineri cu voce, nu de glosofobii, adică frica de a vorbi în public", explică trainerul.



Citeste si