- 12 August 2020
Medicul român din Marea Britanie care a făcut o platformă pentru pregătirea elevilor: lectii-virtuale.ro
Alin Popescu este medic și lucrează încă de la terminarea facultății în Marea Britanie în departamentul ORL al spitalului William Harvey Hospital. Dar pe lângă această activitate, e pasionat de educație și a pus la punct site-ul lectii-virtuale.ro.
lectii-virtuale.ro e o platformă care conține lecții video prin care elevii se pot pregăti suplimentar pentru mai multe materii. Acum pe site se pot găsi lecții pentru matematică, fizică, chimie sau informatică.
Ideea inițială a pornit de la o nevoie mai veche a lui. „Părinții mei nu au studii universitare și accesul la informație de calitate în momentul în care am avut nevoie de ea, admitere liceu, bacalaureat, facultate, a fost foarte, foarte dificil”, spune Alin Popescu.
Părinții lui nu și-au permis să plătească pentru meditații particulare, așa că la terminarea liceului i-a venit ideea unei platforme. Dar ca multe idei bune, a fost nevoie de 15 ani până să fie în măsură să o implementeze.
„Încă de atunci am identificat nevoia existenței unui sistem prin care informația care se transmite în România majoritar în școlile și liceele bune respectiv pe calea meditațiilor particulare să fie disponibilă gratuit sau aproape gratuit pentru toți acei copii care poate doresc să învețe și nu au afectiv de unde și de la cine. Am vrut așadar să creez o plasă de siguranță low-cost dar de foarte bună calitate care să capteze acel material uman bun care prin diverse accidente nu ajunge într-un liceu sau o școală de vârf. Copiii mai săraci trebuie să aibă și ei o șansă”, a spus Alin Popescu, fondatorul lectii-virtuale.ro.
Site-ul se adresează copiilor de la 12 ani în sus, dar site-ul e folosit și de adulți care au nevoie de cunoștințele reîmprospătate.
În momentul de față pe platformă sunt 1.230 de filme urmate de teste și exerciții rezolvate, organizate în lecții și unități de învățare.
„Acoperim noțiunile cele mai importante la un nivel foarte bun la matematică, clasele V-X, fizică, IX-XII, chimie IX-XII”, spune Alin Popescu.
Lecțiile sunt realizate folosind un program de desktop recording, tablete Wacom și programe de editare foto pentru a crea designul acestora.
„Realizarea materialelor e o muncă frumoasă, dar grea și pentru profesorii care le fac. Mi-am dorit un flux de lucru cât mai simplu ca atenția să fie focalizată pe conținutul științific și nu pe utilizarea softurilor”, spune Alin.
„Experiența a fost variabilă ca orice muncă cu oameni dar am lucrat și lucrez cu oameni inimoși care cu toții au depus eforturi mari ieșind din zona de confort ca să putem realiza acest produs. Nu am cuvinte ca să îi laud suficient pentru efortul pe care l-au depus și îl depun în continuare”, explică fondatorul lectii-virtuale.ro.
Alin a avut deschidere de la profesori și inspectori. El spune că a încercat să convingă profesori care ar fi interesați să folosească soluții digitale, dar au fost dezamăgiți de alte produse similare.
Câți elevi sunt pe site și ce urmează?În momentul de față sunt 1.000 - 1.500 de utilizatori unici pe zi, 50 de conturi sunt create în platformă zilnic, iar vârful din pandemie a fost de 6.500 de utilizatori pe zi și 850 de conturi create într-o singură zi. În total sunt 60.000 de utilizatori, dar numărul celor activi fluctuează.
„În prezent lucrăm la corectarea unor erori din secțiunea de Trigonometrie. Vom continua să adăugăm treptat conținut la Matematică clasele a XI-a și a XII-a urmărind să avem suficient conținut ca să acoperim materia de Bacalaureat la Matematică la nivel de profil Fizică-Chimie. Avem foarte multe idei și putem face foarte multe lucruri, dar există evident constrângeri - în primul rând financiare. Caut în permanență soluții de a ne crește notorietatea prin stabilirea de contacte cu oameni care înțeleg importanța a ceea ce facem și care doresc să ne ajute să promovăm acest proiect fie prin word of mouth, fie prin rețelele pe care le au la dispoziție”, explică Alin Popescu.
În momentul de față Lecții Virtuale folosește un model freemium, în care practic afișează reclame tuturor utilizatorilor obișnuiți, iar cei care vor să aibă o experiență fără reclame pot plăti o taxă modică.
„Am introdus acest model în urmă cu un an. Înainte de pandemie website-ul producea 200-300 de euro/lună, în pandemie am ajuns la 700-800 de euro/lună. Sunt moderat optimist în legătură cu sustenabilitatea financiară a acestui proiect pe termen lung”, spune Popescu.
În total, până acum, investiția lui Alin a fost de aproximativ 50.000 de euro, toate din resursele proprii.
Educația hibridă în RomâniaPandemia a adus nevoia de educație online la un nivel mult mai crescut decât înainte. Profesorii s-au reorganizat, fiecare cum a putut, elevii și ei, părinții la fel. În toamnă lucrurile vor sta fără îndoială hibrid, deși momentan încă nu există un drum clar pentru școala românească hibridă, care să folosească și resurse offline, dar și cele online.
Alin consideră că educația online e esențială nu doar în pandemie.
„În mod ideal transmiterea cunoștințelor se face de la un adult educat și specializat să facă asta (profesorul) la un număr de copii rezonabil (2-4-6) interesați și gata să primească aceste cunoștințe. Așa ceva este imposibil în practică și nu doar pentru că acum avem o situație excepțională legată de pandemie. Nu avem suficienți profesori, clasele sunt supra-aglomerate, foarte mulți copii sunt săraci și au probleme legate de lucruri elementare cum ar fi lipsa hranei de calitate. În zonele rurale copiii sunt folosiți la muncile gospodărești și nu sunt încurajați să studieze”, explică acesta.
În timpul pandemiei, cei de la lectii-virtuale.ro au fost ajutați de cei de la Vodafone să ajungă la cât mai mulți elevi, pentru că site-ul a fost inclus în lista celor care nu sunt taxate pentru folosirea datelor. Așadar, site-ul poate fi urmărit complet fără să consumi din abonamentul de date.
„Profesorul este o resursă prețioasă, dar limitată numeric și fiziologic care trebuie folosită eficient. Ca orice operator uman profesorul obosește și trebuie susținut. Plata pentru profesori trebuie să fie atrăgătoare și trebuie să îi ajutăm cu resurse de calitate care să fie cât mai ușor de folosit”, spune Alin Popescu.
Așadar, dincolo de coronavirus, s-ar putea ca viitorul educației să fie unul unde profesorii să lucreze cu grupe mici, să se facă multe materiale online suplimentare și totul să se flexibilizeze.
Până atunci însă, Alin va continua să colaboreze cu profesori pentru a popula platforma cu numeroase lecții utile nu doar celor care vor să se pregătească suplimentar, ci și celor care vor să înțeleagă mai mult.