- 19 Februarie 2019
[VIDEO] Interviu cu MEDIjobs, acceptat la Techstars Berlin. Planurile de extindere externă
MEDIjobs.ro, prima platformă dedicată exclusiv recrutării medicale în România, a obţinut anul trecut prima sa finanţare şi plănuieşte să îşi extindă operaţiunile în toată ţara, astfel încât cât mai multe spitale şi clinici să poată beneficia de serviciile sale. După doi ani de activitate, compania MEDIjobs a fost evaluată la peste 1 milion de euro.
Anul acesta au ajuns la peste 40 de contracte intermediate lunar, iar monetizarea se face printr-un procent luat din contractul anual al medicului sau specialistului angajat.
Fondatorii companiei, fraţii Catrinel şi George Hagivreta, au lucrat în domeniul medical încă din anul 2008. De-a lungul timpul s-au confruntat direct cu provocările recrutării pe piaţa medicală astfel încât, pornind de la propriile nevoi, au conturat proiectul MEDIjobs.
Pentru MEDIjobs urmează 3 luni la Techstars Berlin și intenționează să se extindă și pe o piață internațională. Practic, următorii pași sunt consolidarea poziției din România și tatonarea piețelor externe.
"Urmează 3 luni în care ne mutăm la Berlin pentru accelerator, dar vom gestiona operațiunile din București. Vom încerca să ne împărțim între orașe. E un exercițiu bun, pentru că viitorul MEDIjobs oricum va fi cu operațiuni în mai multe țări, cumva trebuie sa ne obișnuim cu stilul acesta de viață.", a declarat Catrinel Hagivreta.
Mai jos poți citi interviul integral sau poți urmări video-ul de mai sus pentru datele complete.
Ce face MEDIjobs?
E o platformă de tip marketplace, care conectează angajatorii din domeniul medical, care sunt în căutare de candidați noi, medici sau asistenți medicali, care sunt în căutare activă sau mai puțin activă.
Înainte de MEDIjobs și eu lucram în domeniul medical și gestionam zona de recrutare a grupului de clinici DentEstet. Cumva m-am confruntat direct cu problema recrutării, pe partea medicilor, dar și asistenților. Soluțiile existente nu răspundeau predictibil la cerințele noastre. Pe partea medicilor, accesul este destul de dificil, pe partea asistenților problema e lipsa relevanței, imposibilitatea de a putea să segmentezi aplicanții la job. Ne trebuia o soluție care să răspundă rapid la o nevoie și să te ajute să dezvolți business-ul în mod predictibil și să nu te blocheze din dezvoltare.
Cum triați specialiștii relevanți?
Putem face prin completarea profilului, care e făcută special pe domeniul medical. Încercăm să scoatem în față informațiile pe care nu le găsești pe un job board generalist sau în alte platforme. În al doilea rând, matching-ul pe care-l facem în platformă ia aceleași criterii în oglindă și de la angajator și de la candidat. Unele criterii sunt verbalizate, sunt comunicate prin platformă, altele mai puțin. Ne folosim să înțelegem și din comportamentul userilor, care sunt trăsăturile lor de caracter și ce aspirații de carieră au. Încercăm să-i potrivim și pe aceste criterii.
Există o triere a candidaților. Plecăm de la o nevoie pe care un angajator și-o completează pe platforma noastră, luăm toate aceste criterii care sunt câteva zeci. După care observăm care este plaja de candidați cei mai apropiați. Se creează aceste clustere de candidați care sunt aduși și sunt matchuiți pe acea oportunitate. Candidații aceia sunt transmiși companiei prin platforma, iar apoi se poate începe negocierea. Încercăm să facem experiența relevantă de ambele părți. Nu are sens ca un candidat să primească oferte sub așteptările sale financiare sau din alte orașe. Pe de altă parte și angajatorilor e bine să le oferim angajați cât mai relevanți, dispuși acum pentru un job. Încercăm să facem experiența cât mai relevantă și ușoară.
Cum monetizați?
Pentru candidați este gratuită platforma. Într-o piață unde puterea de negociere e în mâna candidatului, încercăm pe cât posibil să facem experiența cât mai ușoară. Angajatorii sunt cei care plătesc. Este un comision de succes. Când se semnează contractul de angajare încasăm comisionul de 8% din valoarea salariului anual.
La ce cifre ați ajuns în momentul de față?
25.000 de specialiști, peste 1.000 de angajatori. Creștem cu 1.000 de utilizatori noi pe lună și în jur de 30 de angajatori. Tranzacționăm pe lună la 35 de joburi. Mă aștept ca în luna februarie să depășim 40.
Suntem pe un trend de creștere foarte bun. Există și o sezonalitate în recrutare. Față de anul trecut ne propunem să creștem de 4 ori, e un obiect ambițios, dar facem optimizări în platformă și în dezvoltarea echipei.
În platforma noastră lucrăm majoritar cu clinici private. Există o nevoie și am fost abordați de spitale publice. Din păcate, ne este greu să lucrăm cu ei pentru că sistemul de recrutare nu este unul pe care-l controlează. E legea care dictează cum se întâmplă lucrurile. Acest protocol nu este aliniat cu nevoia pieței astăzi. Lucrăm cu câteva spitale pe care ni le-am selecționat și unde am văzut că plus valoarea din partea managementului care-și dorește să facă lucrurile să se întâmple cât mai bine a făcut diferența.
Problema e că e destul de dificil pentru că procesul se poate prelungi timp de 3 luni. E foarte dificil pentru noi să gestionăm asta.
Care este rata de succes pe MEDIjobs?
Există o rată de succes de aproape 100%, pentru că există un proces de selecție a clienților cu care noi lucrăm. Oricine poate intra pe platformă și să inițieze un proces de recrutare. Dar va exista acolo un proces de validare care, de exemplu, dacă o clinică e în căutare de un medic cardiolog, iar salariul e mult sub piață, noi vom comunica acest lucru. Am dezvoltat un calculator de salarii, care-și trage date dinamic din baza de date, cât să aliniem cererea cu oferta. Angajatorii care nu se aliniază la piață nu putem lucra cu ei. Vrem să oferim o experiență bună candidaților.
Vă asigurați în vreun fel de veridicitatea datelor doctorilor?
Un medic când își creează un cont trebuie să parcurgă trei pași. Nu colectăm acte în platformă. Promisiunea noastră e să îți oferim candidați relevanți, iar interviul face to face și verificarea actelor se face între angajator și candidați, după interviu, dacă totul a decurs în regulă și s-au asigurat că profilul e ok. Sunt mai multe verificări digitale pe care le mai putem face înainte de a accepta un candidat pe platformă, pentru că există baze de date publice.
Câți oameni sunteți în MEDIjobs?
Suntem 12, cu tot cu mine și George, cofondatori. Suntem o echipă mică, dar care creștem în fiecare lună. Sunt foarte încântată de structura pe care o avem. Sunt oameni pasionați care muncesc mult și înțeleg viziunea MEDIjobs.
În aprilie anul trecut ați luat o investiție. Plănuiți alta anul acesta?
Chiar acum suntem în mijlocul unui proces de fundraising. Ne dorim să accelerăm platforma în țară și să lansăm platforma și în alte țări. Este un plan pe care l-am avut de la începuturi. Nu am gândit business-ul doar în România, pentru că nevoia există și în alte țări.
Pentru asta avem nevoie de finanțare ca să creștem repede. Am putea să o facem singuri, pentru că modelul nostru de business ne permite să avem un cashflow destul de rapid, însă ne-ar lua mult mai mult timp. Preferăm să facem extinderea cu ajutorul unui investitor care ne ajută cu know how, rețea.
Veți lansa din țară în țară?
Depinde de capacitatea noastră. Dezvoltarea la nivel global se poate face dacă ai resurse, dacă ai un playbook pentru măcar o piață, să ai un sistem pus la punct ca să ofere rezultate în mod predictibil și să ai oameni care să te ajute să faci asta.
Cred foarte mult în predictibilitate într-un startup. Se pune puțin accent pe partea asta. Există mitul că într-un startup toată lumea face de toate și mai puțin trebuie să fii atent la structuri și procese. Dar tocmai pentru că e atât de mult haos, e important să existe o ordine și sisteme ca oamenii să se simtă confortabil cu ce au de făcut. Planul nostru e să lansăm în încă o piață. E o curbă de învățare importantă. Acum documentăm fiecare pas pe care-l facem, de la strategia de marketing, la fundraising, la cum alegem piața și de ce, care e procesul de decizie. Dacă după prima piață vine un investitor și ne întreabă ce trebuie să facem ca să lansăm în încă 10 piețe, eu voi putea să spun exact ce trebuie să fac.
Există metode în străinătate de recrutare mai bune? Sau concurență pentru voi?
Există agenții de recrutare pe domeniul medical în Europa, care sunt alternativa cea mai de nădejde în Franța, Germania sau UK. Noi ne dorim să digitalizăm și să automatizăm procesul acesta. Procesul durează mult, e scump, nu oferă transparență și mai mult decât orice, fiecare angajator are niște criterii foarte diferite. Selecția nu se face doar la nivel de specialitate și pregătire, sunt și alte trăsături: carieră, viitor, informații pe care noi le înregistrăm în Medijobs, astfel încât angajatorii să aibă un recruiter digital 24/7 care învață din selecțiile lor, din nevoia lor și muncesc pentru a le facilita ocuparea acestei poziții oricând. Spre deosebire de o agenție de recrutare, unde omul care se ocupă de tine poate pleca și sunt multe alte probleme. Ei au un sistem dificil de atragere de candidați. Din momentul în care primesc un contract, atunci încep să inițieze conversații cu candidați pe social media. La noi candidații aceștia există deja și procesul e mai rapid și mai relevant.
Plecați la Berlin, ce se va întâmpla acolo?
Am fost acceptați în programul Techstars. Este un moment foarte important pentru noi. Tot ce am făcut cu platforma și cu startup-ul a fost cât ne-am priceput noi să facem. Am investit mult în educarea noastră și am făcut cursuri și am citit.
În România acum ecosistemul de startup-uri s-a dezvoltat foarte bine în ultimii doi ani. Acum sunt mult mai multe resurse și este foarte bine. Cumva simțeam nevoia de un add-on. După toate cărțile citite și cursurile făcute, simți nevoia să ai acces mai organizat la niște mentori și experți, iar asta ne va ajuta să creștem enorm.
Urmează 3 luni în care ne mutăm la Berlin pentru accelerator, dar vom gestiona operațiunile din București. Vom încerca să ne împărțim între orașe. E un exercițiu bun, pentru că viitorul MEDIjobs oricum va fi cu operațiuni în mai multe țări, cumva trebuie sa ne obișnuim cu stilul acesta de viață.
Cum a fost procesul de selecție la Techstars? Întrebările surprinzătoare?
Procesul a fost destul de lung. A durat o lună jumate-două luni. Discuți cu multe persoane diferite, ei se bazează foarte mult pe introducerea fondatorilor la mai multe persoane din Techstars, fără să fie neapărat împreună, ca să fie procesul de selecție cât mai obiectiv. Mi-a plăcut foarte mult faptul că sunt categorii de oameni diferiți. Unii sunt mai drăguți, mai deschiși, alții sunt mai agresivi, ca să vadă care e limita, cum reacționezi în situații mai puțin confortabile.
Pentru noi, cred că o rețetă a succesului a fost că acolo unde nu am știut un răspuns, am recunoscut. La întrebarea aceasta nu am un răspuns astăzi, întreabă-mă încă o dată mâine sau după accelerator. Trebuie să fii deschis cu limitele tale.
Ei au pus foarte mare acces pe oamenii din companie. Ei au deviza că o companie poate fi de succes sau nu astăzi, dar viitorul va fi asigurat de oamenii din firmă. Au petrecut mult timp ca să învețe cine sunt oamenii din MEDIjobs.
Cum v-ați promovat produsul la început?
Specialiștii medicali nu au atât de mult timp la dispoziție, nu sunt conectați cu laptopul mereu. În alte industrii e mai ușor să le atragi atenția. Experiența mea m-a ajutat să aplicăm o strategie care să funcționeze. Folosim cam tot ce există în digital marketing. Facem teste, ne uităm la cifre des.
La începuturi, ne-am bazat foarte mult pe content marketing, zona de a învăța și de a crea comunitatea prin conținut. Atunci ne permiteam să investim foarte mult în advertising. Am construit o comunitate unde un medic sau un asistent unde pot învăța, de exemplu, cum să-ți creezi un CV medical profesionist sau cum să-ți negociezi salariul ca medic cardiolog, ce responsabilități ai ca director medical într-un spital. Am construit conținut pe care nimeni nu-l aborda și care era de folos.
Primii noștri clienți plătitori au fost după maximum 3 luni.
Unde va fi MEDIjobs peste cinci ani?
Știu unde va fi MEDIjobs. La 35.000 de angajări pe an, asta e ceea ce sperăm să obținem până atunci, în 3 continente cu produsul și birourile și va fi o companie care va schimba fundamental cum se face recrutarea în domeniul medical.