Mergem Mai Departe | Trenta Pizza: adaptare, optimizare și 1.000 de pizza donate pentru doctorii din prima linie

Unele dintre cele mai lovite business-uri în această perioadă sunt cele din zona HoReCa. Am văzut cât de multe restaurante au trebuit să-și trimită angajații în șomaj tehnic sau să se gândească la amânarea ratelor. Am povestit cu Sorin Mareș, coproprietar și CEO al Trenta Pizza, unul dintre numele importante din București, despre impactul asupra lor, despre implicare pentru medici, dar și despre viitor.

Trenta Pizza funcționează pe piața din București de 15 ani. Au fost o prezență importantă pe piață și au văzut transformarea Bucureștiului. Pandemia de coronavirus i-a lovit. Sediile fizice au trebuit închise, oamenii nu se mai adună la birouri în jurul unei pizze, nu se mai comandă pentru petreceri acasă. Așa că impactul e mare.

Cu toate acestea, nu au stat deoparte. Deși au luat și măsuri grele în privința angajaților pentru echilibrarea cash flow-ului, cei de la Trenta Pizza au decis să livreze și către cei din prima linie care ne ajută să trecem peste această perioadă, adică doctorii de la spitalele din București. Și au donat peste 1.000 de pizza până acum pentru eroi.

Se schimbă comportamentul oamenilor, dar apar și oportunități

Cum spuneam, impactul a fost imediat. Restaurantele s-au închis, adunările de mai mult de 3 persoane interzise. În momentul de față, tot business-ul de HoReCa a rămas în zona de livrări, cu respectarea unor norme de protecție stricte.

„Avem norocul că putem funcționa acum, dar a trebuit să ne adaptăm în fiecare zi foarte rapid. Am luat măsuri pentru a asigura siguranța consumatorilor și colegilor, cei care lucrează în fiecare zi de la bucătărie până la livrare. Am adaptat procedurile de lucru, am luat măsuri de igienizare, am dotat personalul cu echipamente necesare și am adoptat sistemul de Livrare Fără Contact, ca toată lumea să fie în siguranță”, spune Sorin Mareș. 

Când vorbește de schimbarea business-ului o spune într-un mod metaforic. „Până acum mergeam cu limuzina pe autostradă și deodată cineva a tras de volan și am ieșit pe câmp. E diferit și nou pentru noi, limuzina am transformat-o din mers în mașină de offroad”, spune Mareș.

Dincolo de restricțiile de circulație, el crede că cel mai important a fost că oamenii și-au schimbat stilul de viață, modul de relaționare, starea psihică și comportamentul. Cu toate acestea, unde sunt probleme sunt și oportunități. 

„A dispărut problema lipsei acute de forță de muncă de până acum o lună, dar și mari provocări venite din zona de redimensionare a afacerii și consum. Înainte de pandemie conta vremea de afară, ziua, sărbătorile. Acum au o influență foarte mică. Comenzile de prânz, din zonele de birouri, au dispărut, la fel și comenzile de socializare, care conțineau mai mult de patru pizza. Nu mai spun de comenzile de la Take Away, care aveau o pondere de 30-40% în unele locații și acum sunt la 0”, spune Sorin Mareș.

Măsuri financiare și economice care au trebuit luate

Pentru a se adapta financiar acestei perioade, Trenta Pizza a închis punctele de lucru ce aveau un volum mai mic de comenzi, dar au extins aria de livrare în zonele limitrofe ale Bucureștiului din județul Ilfov pentru a acoperi cererea de la clienții care comandau înainte la birou. Așa cum spuneau și reprezentanții firmelor de curierat și a magazinelor online, e o perioadă în care curierii pot livra mai mult și mai rapid datorită traficului scăzut.

Din păcate, o parte din personal a mers în șomaj tehnic, tocmai pentru a asigura continuitatea afacerii, dar și asigurarea unui venit pentru angajați. „Ne asigurăm că sunt ok. Suntem o afacere de familie, iar cultura noastră organizațională e construită să avem grijă unii de ceilalți. Am vrut să le asigurăm venituri în această perioadă grea și sperăm să-i avem cât mai repede înapoi alături. Suntem împreună în situația asta și sperăm să ieșim împreună din ea”, spune Mareș.

La nivelul altor măsuri luate mai trebuie menționată și înghețarea sau renegocierea chiriilor spațiilor inactive, un lucru pe care ar trebui să-l facă toți antreprenorii afectați pentru a putea să treacă fără costuri fixe foarte mari peste această perioadă.  

Trenta Pizza se așteaptă la câteva luni grele. Perioada cea mai problematică a fost începutul lunii martie, când scăderile au fost de până la 50% față de o perioadă normală. Primele zile din aprilie au urmat și ele cursul și Trenta e pregătită să se adapteze la această situație.

Ce e pe mai departe?

Pentru a vedea cât mai bine încotro se îndreaptă viitorul Trenta Pizza și pentru a merge mai departe, lanțul de pizzerii și-a stabilit câteva obiective de parcurs pentru viitor. 

„Urmărim indicatori pe fiecare locație în parte. În funcție de ei luăm decizii de reducere/creștere a structurii în funcție de evoluție. Orice punct poate fi redeschis sau închis în funcție de acești indicatori”, spune Mareș. 

Pentru coproprietarul Trenta Pizza, contează nu cât de jos se va ajunge, ci cât va dura pandemia. „Rămân cheltuieli fixe pe structură care vor atârna greu cu cât facem mai mult downshift”, spune Sorin Mareș. 

Din partea statului, CEO-ul Trenta se așteaptă să fie fair și să lase banii în economie ca fluxurile să funcționeze. „Noi abia acum am încasat bani pe concedii din 2018 și o parte din 2019. Toate măsurile trebuie să ducă spre asigurarea finanțării pentru a trece peste această perioadă. E nevoie ca Guvernul să țină o legătură strânsă cu mediul de afaceri și să vină cu măsuri noi în funcție de evoluție”. 

„Nu cred că lumea va mai fi ca înainte.Normalul care va veni va fi diferit de normalul pe care-l știam”, spune Sorin Mareș despre viitor. El crede că Livrarea fără Contact, de exemplu, va deveni soluția de bază în următoarea perioadă, chiar și după trecerea situației impuse de coronavirus. 

Cu toate că aveau mai multe investiții în producție și extinderea rețelei care acum au fost amânate, Sorin Mareș vede și oportunități. „Perioada aceasta va schimba mult lucruri în partea de chirii și locații și ne va permite să reevaluăm și să eficientizăm anumite puncte”, spune el.

Așadar, orice antreprenor trebuie să vadă această perioadă și ca pe un exercițiu de optimizare care poate funcționa și pe viitor.

1.000 de pizza către doctorii din București

Trenta Pizza a decis încă de la începutul pandemiei să se alăture inițiativelor de susținere a medicilor din prima linie, cei care sunt în centrele ce tratează bolnavi de Covid 19 și să doneze ceea ce știu să facă mai bine - pizza. 

„S-au livrat aproape 1.000 de pizza către cele două spitale, Matel Balș și Victor Babeș. Dorim ca în perioada pandemiei să susținem fiecare spital cu cel puțin 2.000 de pizza. Vom continua cât e nevoie de noi”, spune Sorin Mareș. 

De ce ai făcut asta? „Tipul nostru de afacere ne face să fim prezenți în viața socială a Bucureștiului de 15 ani. Ajungem la mii de oameni din toate zonele. Avem un slogan care spune că „Livrăm doar vecinilor și suntem vecini cu tot Bucureștiul”. Este purul adevăr. Am vrut să ne comportăm ca un vecin bun. Doctorii, asistentele, toți oamenii din spitale ca să aibă grijă de noi să fim bine sunt vecinii noștri și trebuie să-i ajutăm. Nu e prima oară când ajutăm și nu va fi nici ultima. De obicei nu spunem, însă acum cred că trebuie să facem asta ca să inspirăm și să-i atragem și pe alții”, explică Sorin Mareș inițiativa Trenta Pizza.



Citeste si