Mircea Barticel, BDM Systems: antreprenorul schimbat de educația antreprenorială și de găsirea mentorilor

Mircea Barticel crede că antreprenorul creează context și spune că cel mai bun lucru pe care l-a făcut ca antreprenor a fost să găsească un mentor. Companiile lui de sub brandul BDM Systems se ocupă cu sisteme de acoperișuri, tâmplărie PVC și termoizolații, iar noi am aflat toate detaliile într-un nou interviu din seria #Antreprenori.

Interviul cu Mircea Barticel este publicat în secțiunea “Antreprenori” de pe start-up.ro, susținută de către ING Bank, partener de creștere pentru afacerile din România.

Proiectul „Antreprenori” este sustinul de ING Bank, partener de creștere pentru afacerile locale. Într-un context dinamic și încă incert, ING oferă predictibilitate, prin instrumentele financiare potrivite, si sprijină dezvoltarea sustenabilă a afacerilor din România, pentru a ajunge la nivelul următor.


Mircea Barticel este CEO și fondator al companiei BDM Systems. Compania oferă soluții pentru construcții și are trei divizii, toate bazate pe ideea de “sănătos”, adică acoperiș sănătos, tâmplărie sănătoasă și izolații sănătoase. Compania a fost fondată în 2010, după ce Mircea a decis să treacă de la postura de om de vânzări la cea în care să fie stăpânul destinului său.

Spune că a început BDM Systems în 2010, dar activitatea sa nu s-a schimbat mult, pentru că era consilier de vânzări. Așa că-i suna mereu, făcea vânzări, dar acum avea responsabilitatea persoanelor care au crezut în el.

“Da, am avut noroc că ca să am persoane foarte bune alături de mine la începutul afacerii și presiunea aceasta m-a ajutat și pe mine să pot să fiu din ce în ce mai bun și să mă gândesc la dezvoltarea business-ului”, explică Barticel.

Se întreabă astăzi ce e mai important în business - omul sau afacerea? Știe că la început contează antreprenorul, dar nu pentru mult timp. Pe măsură ce business-ul se dezvoltă, oamenii devin din ce în ce mai importanți, iar antreprenorul este purtătorul viziunii ca pe un stindard.

“Ca antreprenor pot să setez contextul, viziunea, resursele de dezvoltare, dar treaba o fac oamenii din companie. Vreau să fiu un reper de profesionalism în industrie, așa că am nevoie de oameni buni”, spune Barticel.

Evoluția BDM Systems

În ultimii 13 ani afacerea s-a dezvoltat constant. În 2022 a deschis noi linii de business, adică cea de tâmplărie PVC și cea de izolații, iar business-ul a crescut la nivel de cifră de afaceri cu 15%, în timp ce profitabilitatea a crescut cu 50%.

“Pentru 2023 estimăm o creștere a vânzărilor cu aproximativ 30% ținând cont că avem două noi linii de business care produc rezultate”, explică Barticel.

Afacerea s-a schimbat mult însă în ultimii ani. Și s-a profesionalizat. Mircea explică de cum a implementat un sistem de management, cum are manageri pentru sectoare de activitate și departamentele sunt mai bine structurate pe măsură ce afacerea a crescut.

“Am reușit să găsim modalități noi prin care să comunicăm cu clienții indiferent de situație, astfel încât să nu fim nevoiți să facem compromis la calitatea serviciilor pe care le oferim”, spune el.

Cu toate că business-ul s-a dezvoltat, Mircea nu crede că nevoile clienților s-au schimbat esențial, ci doar modul în care antreprenorii pot răspunde la acestea.

“Ei își doresc în continuare siguranță, confort, apartenență, recunoaștere. Ce s-a schimbat? S-au schimbat produsele, sistemele s-au dezvoltat, au apărut tehnologii noi, au apărut tehnici noi de instalare care pot într-o perioadă să genereze eficiență mai mare către clienți, să le aducă mai multe beneficii”, explică antreprenorul specializat în sisteme de acoperișuri și izolații. Astfel, pentru a răspunde acestor nevoi Barticel e mereu în căutare de noi soluții, se duce la târguri și expoziții în Europa, vorbește cu experți, tocmai pentru a aduce în afacere tot ce e nou.

În plus, la nivel de evoluție aproape personală, Barticel spune că BDM Systems e un business deschis la tehnologie mereu, caută soluții care să-i ajută, iar principala unealtă de schimbare a fost tehnica de schițare a proceselor, dar și softuri CRM, aplicații interne prin care să trimită oferte clienților, dar și softuri bancare, cum ar fi un Soft POS de la ING Bank.

“Cele mai bune investiții din afacere le-am făcut în educație și consultanță, pentru că atunci am reușit să dezvoltăm corect scripturi de vânzări, să dezvoltăm procese, să implementăm training-uri care să ajute oamenii care lucrează la noi să performeze din ce în ce mai bine. Investiția în educație e principală și reduce limitările”, explică Barticel.

Provocări și șocuri în afacere

Dar cum simte un antreprenor evoluția afacerii sale? Până la urmă, pornești cu entuziasmul de la început, dar lucrurile se modifică pe măsură ce afacerea crește.

“Provocarea cea mai importantă pe care am depășit-o a fost să înțeleg că o persoană nu se potrivește oricărui rol din companie. Da, persoanele au tipare de personalitate diferite și a trebuit să învăț să lucrez cu consultanți care mi-au arătat tehnicile prin care să descoperi tiparele de personalitate ale persoanelor și care sunt persoanele care se potrivesc exact anumitor anumitor roluri din companie”, explică Barticel.

De asemenea, spune că a trebuit să învețe că nu le știe el pe toate, dar trebuie să accepte acest lucru. Iar pentru asta trebuie să aducă oameni buni în firmă care să preia din responsabilități și să facă unele lucruri mult mai bine decât le-ar putea face el.

Dar cum a ajuns la această concluzie? Ei bine, spune că șocul cel mai mare a fost când a descoperit educația antreprenorială și dezvoltarea personală.

“Când am descoperit aceste lucruri am început să fac investiții mai mari în companie, să doresc să implementez mai multe lucruri”, explică Barticel.

A descoperit asta cumva de nevoie. Lucra mult, neglija timpul dedicat familiei și a învățat să aducă un echilibru între familie și business.

Echipa s-a s-a transformat mult. Au ajuns la 60 de persoane în grupul de companii și are departamente mai bine structurate, fie că vorbește de logistică, vânzări, administrativ sau marketing. Ce e mai important e că nu le mai conduce el pe toate, ci a angajat manageri.

Relația cu banca pentru antreprenor

Pentru Mircea Barticel, relația cu banca este esențială, pentru că el consideră că nu poți crește în ritmul pe care-l dorești fără finanțări. Dar e foarte important să aibă o persoană cu care să vorbească.

“Pentru mine este foarte important ca în parteneriatul pe care îl am cu banca să existe acolo o persoană cu care să pot să comunic, care să mă consilieze, care și atunci când e vorba ai nevoie de finanțare, să vorbească, să te consilieze”, spune Barticel. Această persoană de la bancă poate să spună antreprenorilor care este cea mai bună soluție de finanțare în momentul potrivit.

Persoana de legătură dintre business și bancă trebuie să știe bine afacerea, să știe procesele interne, implementările, viziunea antreprenorilor, ca să-și dea seama ce tip de soluții noi să ofere, cumva să anticipeze nevoile antreprenorilor.

Sfatul esențial pentru antreprenori

Mircea menționează că sfatul esențial pe care l-ar da altor antreprenori ar fi să adopte în compania lor o întrebare. “Cum poate vânzarea produselor sau serviciilor companiei mele să-i ajute pe cei care le cumpără?”, spune el.

Astfel, antreprenorii vor crea o cultură de servicii, vor elimina din compromisuri de calitate și vor face vânzări mai de calitate.

“Noi ca și antreprenori, suntem creatori de contexte. Da, oamenii, vin și lucrează 8 ore pe zi în contextele pe care noi le creăm în compania respectivă. Iar dacă noi, ca și lideri, dezvoltăm o cultură care să fie orientată spre servicii excelente și colegii noștri și oamenii care lucrează în business-urile noastre vor trebui să se alinieze cu această cultură și astfel noi vom ajuta să se dezvolte mentalități sănătoase, comportamente exemplare în societate”, spune Barticel.

El crede că aceasta este responsabilitatea antreprenorilor. Să schimbe contexte, să schimbe mentalități și să schimbe România în bine, fără să aibă așteptări de la alții să o facă.

În plus, la nivel personal, el sfătuiește orice antreprenor să-și găsească un mentor cu experiență în business, unul care să fi testat lucruri, să fi implementat strategii și care să fi avut și eșecuri. Astfel devii un om mai bun și înțelegi că nu le știi pe toate.

“Următorul lucru pe care l-aș face ar fi să îmi scriu viziunea pe următorii 10 ani, 5 ani, 3 ani, 1 an și șase luni, iar pentru fiecare perioadă aș detalia foarte bine cum ar fi structurată compania, câți oameni angajezi, câte puncte de lucru voi avea și ce cifră de afaceri aș avea, ce profitabilitate vrei să generezi în momentul respectiv”, spune Barticel.

Știe că ai nevoie de bani pentru această evoluția, dar trebuie să știi care sunt pașii pe care trebuie să-i faci pentru a dezvolta afacerea. Dacă vei seta viziunea pe următoarele perioade, vei ști să identifici bornele odată ce le-ai atins.



Citeste si