- 22 Februarie 2016
Mobile World Congress 2016 - două metode de promovare a startup-urilor inspirate de modelul Israel
Atunci când vorbim despre startup-uri și exemple pozitive, Israelul este pomenit foarte des. Strategia lor a fost să riște în investiții curajoase, să intre în acționariatul startup-urilor și să le ajute să crească. Cu ocazia Mobile World Congress 2016, o vizită la standul Israelului ne-a arătat o altă metodă extraordinar de simplă de a promova companiile, finanțată de stat.
Standul Israelului de la Mobile World Congress, cel mai important eveniment dedicat mobilității și tehnologiei e unul uriaș. Deși amplasat lângă un stand impresionant al Franței, Israelul eclipsează. Anul acesta, 65 de companii expun, de la unele care au afaceri de milioane, până la firme la început de drum, dar cu tehnologii interesante.
Din Israel au apărut de-a lungul timpului Waze sau Viber, prima vândută către Google. În mod constant, israelienii investesc în companii tinere, pe care le duc către Silicon Valley. Tema anului acesta a fost StartAppNation, un portal lansat în 2014, care prezintă toate companiile israliene din diferite domenii, asemănător cu Romanian Startups, dar finanțat de stat.
Platforma e una simplă: companiile sunt împărțite pe domeniu, majoritatea care au o componentă IT sau tehnologică, dar sunt listate și cele care caută finanțare.
De exemplu, pe platformă sunt listate domenii ca smart home, medical, productivitate, educație, finanțe, securitate, voce și mesagerie, advertising și entertainment. Platforma, fără a fi foarte complicată, în definitiv are doar un formular de contact către CEO-ul fiecărei companii și o prezentare video, e o modalitate eficientă de a promova startup-urile locale. Finanțarea e oferită de Institutul de Export și Cooperare Internațională.
Deși despre modelul Israelului vom intra în detaliu după ce revenim de la Mobile World Congress, metodele lor fiind diverse, am descoperit și o altă metodă interesantă de promovare a antreprenoriatului și startup-urilor. Nu e nouă, dar e eficientă - instituția cercetătorului-șef. Acesta e, de fapt, administratorul a 450 de milioane de dolari pe an, pe care-i distribuie în investiții în startup-uri. Potrivit reprezentanților de la standul Israelului, instituția se asigură că investește în tehnologiile și afacerile cele mai interesante, dar își asumă riscul eșecului. Astfel, conform statisticilor, două reușite vor acoperi investițiile în 20 de de eșecuri.
Omul care conduce Biroul Cercetătorului-Șef în Israel e Avi Hasson, un fost manager financiar în Statele Unite, căruia îi place riscul și nu se ferește să investească în lucruri care par prea grele.