Moneda publicității actuale: influencerul. O discuție cu Florin Grozea

Pe Florin Grozea îl știi de la HI-Q. Sau din online. Aici s-a orientat după ce cariera artistică a trecut pe planul doi. Anul acesta a extins agenția de impresariat influenceri cu un nou produs, pentru toată piața: Mocapp. Adică un marketplace pentru influenceri. Ce e asta?

E întrebarea la care am vrut un răspuns chiar de la Florin Grozea, așa că m-am întâlnit cu el acum mai bine de două săptămâni, la câteva zile după lansarea Mocapp. Am ajuns mai devreme decât trebuia, l-am găsit lucrând și am discutat o perioadă despre influenceri, rețele sociale, mail-uri în timpul liber, dar și nemurire. Da, am vorbit despre nemurire. Abia târziu am ajuns la Mocapp.

Florin Grozea a fost component al HI-Q și are o agenție de talente, Hit Yourself Consulting, unde reprezintă influenceri din diferite domenii. O are, de exemplu, pe Tequila, adică Bianca Adam, una dintre cele mai populare vloggerițe din România, dar și alți 10-12 artiști și influenceri. Mocapp e un produs care a venit natural, prin dezvoltarea sa internă. A fost folosit mai întâi în agenție, dar Florin crede că poate să aibă un drum de sine stătător, pentru că nu depinde de agenția sa, ci vrea să fie un punct de contact între influenceri, agenții și branduri prin care aceștia să intre în legătură, indiferent dacă ești de la Hit Yourself sau de la Global Records sau de la Mikey Hash.

Ce face Mocapp?

Mocapp este un marketplace. Acolo, dacă ești brand sau agenție de comunicare, intri să descoperi cei mai buni influenceri pentru tine, după niște criterii bine selectate. E automatizarea unui proces de research care, de multe ori, durează câteva zile și nopți.

Ajută brandurile să găsească cei mai buni creatori de conținut pentru scopurile lor. Acest tip de inteligență artificială automatizează lucurile din partea de conlucrare. Rezolvă o ineficiență descoperită în ultimii patru ani: brandurile găsesc cu greu influencerii potriviți, o fac manual, le dau mesaje pe Instagram sau YouTube, iar influencerii ori nu răspund, ori nu au mesaje standardizate

Un lucru important pentru Grozea e că o agenție poate face o listă rapid, poate afla detalii și poate vedea rate card-uri, adică prețurile unui influencer. Grozea crede că atunci când un brand are niște cerințe specifice, Mocapp le poate rezolva. “Dacă vine brandul și-ți zice că are nevoie de cinci artiste mame, care să aibă și blog, dar și peste 100.000 de like-uri pe Facebook, Mocapp poate da răspunsul în 30 de secunde, nu în ore de documentare. Se bazează pe o bază de date de influenceri în care sunt o grămadă de informații la fiecare influencer, de la link-uri, la social media în timp real, audiențele lor și demografice”, spune Grozea.

Bianca Adam, Tequila, e una dintre vedetele impresariate de Florin Grozea.

 

Transparență și preferințele influencerilor

Soluția a fost testată de un an jumătate în cadrul agenției și a fost dată spre test și altora. Avantajul pentru companii e că acești creatori de conținut sunt descriși foarte bine în aplicație.

“În momentul când influencerii au fost trecuți în baza de date, și-au ales niște niște pe care să lucreze. Algoritmul nu-ți va da un influencer care nu vrea să lucreze cu băuturi alcoolice dacă tu ai scris asta. Există o listă de branduri cu care aceștia au lucrat, dar există și Love Brands, adică acele branduri pe care ei le apreciază. Dar mai există și hate brands, cele cu care nu vrei să lucrezi niciodată”, a spus Florin Grozea.

Cum lucrezi prin Mocapp? Tu ca brand trimiți o precomandă și, deși rate card-ul nu este sfânt, e bine să știi un nivel al prețului. Astfel, un artist nu poate lua 10.000 de euro dacă el are pe rate card 4.000 de euro. Astfel, Mocapp aduce o transparență cunoscută deja în unele medii.

Cum te înscrii pe Mocapp?

Acum, înscrierile se fac manual. Momentan există aproximativ 500 de influenceri, iar pe site vor avea cont și influenceri, branduri, agenții, ONG-uri. În primele 3 zile după lansare au fost 100 de înscrieri, dar cei de la Mocapp le triază, pentru a păstra autenticitatea cifrelor, dar și calitatea.

Am împărțit influencerii în șase categorii. Artiști (cum ar fi Voltaj, Elena Gheorghe, BUG Mafia), actori (Dragoș Bucur, Ioana Blaj), vedete TV (Dan Negru, Mihai Morar), bloggeri, vloggeri și sportivi

Astfel, sunt o mulțime de influenceri de vârste și experiențe diferite. “Cei care au fost influenceri înainte de social media vin cu un bagaj. E și pozitiv, că au o imagine în offline, dar și rigiditate în felul în care se face comunicarea. Cei din generația nouă vin cu o nerăbdare de a face lucrurile, dar cu o flexibilitate mai mare. Cu toate acestea, sunt influenceri experimentați care au înțeles să se adreseze publicului modern așa cum trebuie, cum ar fi Andreea Bălan, de exemplu”, a mai spus creatorul Mocapp.

Câtă nevoie are o campanie de un influencer?

Advertising-ul se face în diverse moduri. Ceea ce propune Mocapp e o continuare a asocierii influencerilor cu branduri, într-un mod relativ natural. “Influencer marketing nu înlocuiește toate felurile de publicitate. Pentru un brand, dacă are anumite bugete de marketing, ar trebui să facă mai multe feluri de promovări”, explică Florin.

El crede că influencer marketing are avantajul de a fi nativ, mai ales că 60% din utilizatorii de internet au adblock și nu mai văd bannere. Cei care le văd, au în proporție covârșitoare, 85%, banner blindness. Adică le ignoră cu desăvârșire.

“Una dintre soluții e să transmiți mesajul printr-un purtător de cuvânt, un endorser sau creator de conținut. Să ajungi la oameni folosind lideri de opinie. Nu trebuie să fie mari celebrități, ci poate fi cineva influent pe nișa de food sau parenting. Rezultatele cu influencer marketing sunt cu mult mai bune decât rezultatele prin campanii de bannere”, explică Grozea.

Acest lucru se bazează pe faptul că miza e să ajungi în feed-ul de Facebook sau Instagram al oamenilor, iar acest lucru se poate face ori prin reclamă plătită direct la Facebook, ori prin influenceri care au engagement și care sunt urmăriți și apreciați de oameni. În plus, un lucru apreciat de branduri e faptul că în campaniile cu vloggeri și influenceri, de obicei, lucrurile bine făcute sunt foarte native și nu-ți dai seama că e vorba de o reclamă.

Platforme populare în România

Ce rețele sociale ar trebui să folosească brandurile? În România, în rândul generației tinere, Instagram e numărul 1, YouTube pe 2, iar Facebook vine pe 3, pe când generația 35+ stă mai mult pe Facebook și YouTube.

“Instagram Stories a crescut foarte mult. Majoritatea vloggerilor la modă își împart ziua între Insta Stories și YouTube”, spune Grozea. El crede că asistăm și la un reviriment al blogurilor. Nu mai sunt atât de multe ca pe vremuri, dar cele existente completează presa tradițională la nivel de sursă de informare pentru generația 30+.



Citeste si