My Secret Land, afacerea care transformă cărțile în povești personalizate pentru copii

Nu doar o editură frumoasă. Aceasta e esența din spatele My Secret Land, producător autohton de cărți cu povești personalizate pentru copii. Fără personalizare, consideră fondatoarea afacerii, Cristina Clima, My Secret Land ar fi o editură și doar atât. Miza afacerii care urmărește extinderea internațională după lansarea din România e să aducă empatia în lectură.

Pluxee a susținut pentru al doilea an consecutiv competiția Românii sunt Antreprenori. Pentru Pluxee, această competiție este o oportunitate prin care reușește să sprijine antreprenoriatul românesc cu finanțare și know-how, impactând astfel viitorul economiei locale. Pluxee activează în industria beneficiilor extra salariale si interacționează zi de zi cu angajatorii români din sectorul IMM-urilor, care reprezintă peste 70% din portofoliul lor de clienți.

----

Cristina Clima este o povestitoare. Astfel se descrie atunci când e vorba de orice afacere. Fie că e vorba de agenția de publicitate și producție media Parametru pe care o conduce, de cărțile pe care chiar ea le scrie sau de editura My Secret Land, care produce din 2021 cărți personalizate pentru cei mici. 

"Povestea My Secret Land a pornit într-un moment în care simțeam că vreau să creez ceva care să persiste, să fie prețuit ani la rând, când copiii devin oameni mari. Dincolo de imagine, am vrut să spun povești. Și am vrut ca fiecare copil să devină eroul cărții pe care o răsfoiește", spune Cristina. 

Pentru Cristina trecerea de la un business din zona de publicitate la o editură a venit cu provocări. O experiență palpitantă, cum o numește ea. De la un model de afaceri B2B a ajuns la unul B2C și a învățat treptat despre tipar, producție editorială, lanț logistic, marketing și eCommerce. "Ca și cum aș fi învățat o limbă nouă", spune antreprenoarea. 

Prima carte personalizată lansată la My Secret Land a fost ”Tărâmul Secret al Mănușilor”, o poveste în care poți personaliza eroul și locul acțiunii. Este o poveste de iarnă, lansată chiar în apropierea Crăciunului acum patru ani și care a fost primită foarte bine pe piață, fiind una dintre cele mai comandate și astăzi.  

Personalizarea este esențială

Cristina Clima a dorit să aducă în lumea cărților pentru cei mici empatia, un sentiment pe care-l regăsește rar în celelalte cărți. Iar pentru acest lucru, dar și pentru modelul de business My Secret Land, personalizarea este elementul esențial. 

„Este ceea ce ne diferențiază mult, oferă o experiență de lectură unică, specială și captivantă. Fără personalizare, My Secret Land ar fi doar o editură frumoasă. Personalizarea este centrul diferențiator – de la nume, gen, culoarea părului, ziua de naștere a celui mic, până la animale de companie sau locul unde se petrece acțiunea", explică scriitoarea și antreprenoarea modul în care o poveste devine unică. Astfel, la final, e o lume în care copilul simte că se poate cufunda, iar părinții își pot exersa creativitatea.

Cristina, așa cum spuneam, crede că deși majoritatea cărților sunt frumoase astăzi, ele sunt impersonale. "Am simțit lipsa unui produs care să creeze o conexiune emoțională reală. Copiii au nevoie de eroi care le seamănă, care le poartă numele, care le vorbesc direct – nu doar vizual, ci și narativ”, spune ea. 

Astfel, în ultimii patru ani My Secret Land a lansat șapte povești în colecțiile sale, alături de autori și ilustratori din România. Pentru fiecare lansare au pregătit și o nouă dimensiune de personalizare și au reușit să crească o comunitate de părinți, bunici și copii care au descoperit poveștile. 

Planuri de extindere internațională

My Secret Land s-a dezvoltat doar în România până astăzi, dar editura este în proces de internaționalizare. 

"Traducem poveștile în limba engleză și în limba maghiară în prima fază, urmând să adaptăm conținutul și în alte limbi. În paralel, dezvoltăm cărți personalizate noi și produse complementare – jocuri educaționale, jurnale personalizate și povești audio", spune Cristina Clima. Până acum My Secret Land a livrat internațional, dar doar pentru comunitatea de români din Diaspora. 

Creșterea a fost făcută printr-o metodă rară pentru publishing-ul online de cărți. My Secret Land e o editură care se folosește doar de site-ul propriu, nu de vânzarea în librării online sau offline și în alte marketplace-uri, pentru că "la ei acasă" au control total asupra personalizării. De altfel, experiența aceasta face parte din achiziție, iar My Secret Land a investit într-un soft complex integrat cu site-ul. 

Deși acest lucru aduce avantaje, Cristina menționează că e și cel mai dificil lucru din acest business, comparativ cu celelalte pe care le-a lansat. Față de editurile tradiționale care folosesc toate platformele de distribuție disponibile, My Secret Land face eforturi considerabile de promovare și marketing pentru a atrage clienții pe platforma lor. 

"Un alt aspect dificil este să menținem un standard ridicat al calității și, în același timp, să menținem un preț corect pentru ceea ce livrăm. Deoarece nu deținem stoc, fiecare carte este printată individual, deoarece este unică și specială", explică antreprenoarea. De altfel, pentru că fiecare produs e individual, nu contează volumul în acest business. Costurile de producție sunt aceleași și pentru 100, dar și pentru un singur exemplar. 

Colaborări cu ilustratori și creatori români

Cristina nu se teme de inteligența artificială care a intrat puternic și în lumea cărților pentru copii. Mii de exemplare de cărți pentru copii generate de AI sunt vândute zilnic. Dar Cristina Clima vede AI ca pe o unealtă, un produs rapid care nu va crea emoție autentică, ceea ce dorește să transmită My Secret Land. Dar cu toate acestea, nu exclude AI-ul. 

„Provocarea este: cum putem folosi AI doar ca pe un instrument care să ne ajute la personalizare, nicidecum la creație", spune ea. 

Dar în momentul de față, AI-ul e încă departe de porțile My Secret Land, acolo unde fiecare nouă carte e un proces îndelungat, de la conceptul narativ, stilurile de desen alese, coloristica, storyboard-ul, teste de print și ajustări legate de personalizare. Pentru acest lucru My Secret Land colaborează cu o echipă de ilustratori autohtoni precum Ciprian Nechita, Ecaterina-Teodora Mogoșan, Ana Papa sau Andreea Turcitu. 

Scopul muncii migăloase? Momentul când părinții și copiii deschid cartea personalizată, iar ulterior Cristina primește mesaje precum unul primit de la o mamă într-o seară. 

”Băiețelul meu este încă mic și nu are răbdare să-i citesc. Seara se pune la alergat în jurul patului, dar de fiecare dată când își aude numele menționat în poveste, vine imediat să-i arăt unde apare în carte”, își amintește Cristina. 

My Secret Land, locul II în competiția Românii sunt Antreprenorii

Pe 15 mai My Secret Land a fost în finala concursului Românii sunt Antreprenori, organizat de Startarium, Impact Hub Bucharest și susținut de către Pluxee. La finalul pitch-urilor de pe scenă, Cristina s-a clasat pe locul secund și a obținut un premiu de 16.000 de euro pentru afacerea sa. 

Motivul principal pentru care a decis să vină la Românii sunt Antreprenori a fost feedback-ul. "Feedback-ul este întotdeauna binevenit pentru un start-up, mai ales cand vine din partea unei comunități ca Startarium. Sigur, ne-am dorit să ajungem în finală și ne bucurăm pentru premiul câștigat. Deschiderea spre investitori a fost un alt obiectiv, întrucât căutăm finanțare pentru a ne extinde și a intra pe alte piețe", explică antreprenoarea. 

Nu a fost prima validare de piață importantă, anterior My Secret Land a obținut 50.000 de euro în competiția FIX Cluj - Fondul de Inovare și Experiment, unde a fost printre cele patru afaceri selectate din 140 de înscriși. 

Cu aceste feedback-uri deja obținute, Cristina vrea să poziționeze My Secret Land în anii care vin ca brandul numărul 1 de povești personalizate pentru copii. 

"La nivel internațional vreau să avem o platformă de storytelling personalizat cu traduceri în cel puțin 15 limbi, parteneriate educaționale și o echipă multiculturală de creatori, autori și ilustratori", spune Cristina. 

România are 860.000 de întreprinderi mici și mijlocii care reprezintă motorul economiei locale, iar 2 din 3 angajați din sectorul privat din România lucrează pentru IMM-uri și aproximativ 60% din profitul net realizat în economie este asigurat de acest sector. Cu ajutorul unui ecosistem de soluții digitale și inovatoare, Pluxee sprijină sectorul IMM din România, oferindu-le antreprenorilor mai mult din ceea ce le dă curaj – încredere, resurse și instrumente eficiente pentru dezvoltarea business-ului.



Citeste si