#NOHACK - Ce facem cu psihicul nostru după un an de online în pandemie?

Anul 2020 a fost unul dintre cele mai grele pentru generația noastră din punct de vedere al sănătății psihice. Anul trecut am discutat în detaliu în seria online #NOHACK despre efectele școlii online, iar acum ne uităm către trendurile și tendințele din 2021 din această perspectivă, alături de Nansi Lungu, psiholog și behaviour analyst la Bitdefender.

Digitalizarea forțată nu au resimțit-o doar business-urile, ci și fiecare dintre noi, unii mai mult decât alții. 

Am muncit de la distanță, ne-am sărbătorit prin apeluri video, ședințele s-au făcut prin platforme de chat, iar cumpărăturile le-am pus în coșuri digitale prin câteva click-uri. 

Școala s-a mutat și ea online, iar odată cu toate aceste schimbări abrupte am fost nevoiți să ne adaptăm rapid. 

Dar nu a fost un fost un proces simplu pentru noi. Din contră. Am fost mai expuși pericolelor informatice și ne-am simțit poate mai deconectați ca oricând.

Cyber Trivia - provocarea care te premiază

Înainte de a discuta despre efectele anului 2020 asupra noastră, vrem să vă premiem. În fiecare ediție #NOHACK venim cu o provocare numită Cyber Trivia în care descriem un atac cibernetic, iar voi trebuie să-i ziceți numele. Ai șansa să câștigi licențe Bitdefender Total Security pentru 5 dispozitive, ce pot fi folosite un an. 

Atacul descris săptămâna trecută se folosește de puterea de calcul a PC-ului tău pentru a genera criptomonede pentru infractorii cibernetici. Un astfel de program malițios poartă numele de ”cryptojacker”. 

Monedele virtuale se minează, sau se generează, prin rezolvarea unor calcule matematice complexe prin intermediul unor programe ce folosesc intens resursele calculatorului. Hackerii ascund astfel de programe în spatele unor site-uri sau în diverse plugin-uri sau aplicații aparent benigne și se folosesc de computerul tău pentru a le genera profituri considerabile.

Un cryptojacker îți încetinește sistemul și îți golește mai rapid bateria laptopului. Dacă observi că PC-ul tău merge mult mai lent ca înainte, nu strică să îți scanezi sistemul și să te asiguri că nu îi îmbogățești pe infractori. 

Efectele psihice ale anului 2020 și întoarcerea la școală

2020 a fost un an complicat. Am stat în casă, am muncit mai mult ca niciodată, am fost mai deconectați ca niciodată. Părinții au muncit din bucătărie, copiii au făcut școală online. Aceste lucruri au lăsat efecte. 

Nansi Lungu este psiholog și behaviour analyst la Bitdefender. Cu el am dezbătut efectele anului 2020. 

E posibil ca în curând elevii să se întoarcă în bănci la școală. După mai bine de 2 luni de când totul se desfășoară online și 10 luni de când aceștia au stat din când în când acasă, pe tabletă sau laptop cu profesorii, efectele se vor resimți. Am discutat cu Nansi despre ce înseamnă această întoarcere și cum s-a schimbat lumea pentru copii în acest interval. 

„E o întrebare bună cum a afectat motivația. Părerea mea este că după o mică perioadă, aș spune câteva luni, va scădea motivația. Pentru că la început ne hrănim din premiul nou pe care l-am obținut, ne-am întors într-o cvasinormalitate, ulterior trebuie să reechilibrăm efortul emoțional pe care l-am făcut în tot anul existent, ulterior ne reîntâlnim cu problemele care existau acolo și înainte și care acum ne-am dezobișnuit cu ele. De exemplu, numai faptul că mă trezesc dimineața, mă duc, mă urc în mașină, mă duc acolo etc”, a spus Nansi Lungu. 

Elevii trebuie ghidați să înțeleagă acum ce e important

În plus, Nansi consideră că va fi important ca elevii să fie ghidați în a-și da seama ce e important. 

„Fac parte dintre cei care cred că totuși anul trecut a însemnat o pierdere. ducațional  a fost o pierdere. Nu am fost pregătiți, după părerea mea, o spun foarte sincer, nici nu prea puteam să fim pregătiți. La nivel, în general, și la nivel mondial înainte de pandemie s-a tot vorbit despre educație digitalizată online și așa mai departe”, spune Nansi. 

El crede că dacă adulții erau formați în educația cu scopuri clare, uneori online, copiii nu au fost pregătiți și am tras concluzii rapide, că educația online va fi eficientă. 

„La nivelul copiilor, la nivelul adolescenților și așa mai departe, s-ar putea să se dovedească, încă nu-și arată potențialul pe care credeam noi că-l va avea. Deci încă suntem destul de în spate. Nici măcar nu înțelegem astăzi foarte bine încotro trebuie să se ducă digitalizarea aceasta. Pentru că ea are multe direcții, ea poate să o ia într-o mulțime. Da, ea poate, de exemplu digitalizarea să organizeze mai bine ora, dar are ea efecte asupra atenției, asupra memoriei, asupra interesului tău? Nu întotdeauna o organizare semnificativ mai bună a creat un efect de învățare semnificativ mai bun”, spune Nansi. 

Shopping-ul online în pandemie

În pandemie, forțați de context, ne-am mutat online și în privința cumpărăturilor. Numărul utilizatorilor noi de comerț online a crescut mult. Vom păstra această tendință?

„Ele existau și înainte, numai că la momentul ăsta am făcut-o în masă. Efectiv în masă. Dacă ne uităm serviciile de curierat au crescut foarte mult. Vorr deveni ele o normă pentru noi? Chiar dacă nu vor deveni o normă, cel mai probabil nivelul crescut de vânzări online va rămâne destul de crescut”, crede Nansi. 

„Pentru că nu am descoperit mari insatisfacții în legătură cu a face lucrurile așa. Nu pentru că e mai bine pentru noi, ci pentru că nu avem motive foarte serioase să ne schimbăm procedurile”, mai spune Nansi Lungu. 

„Eu cred că ne vom întoarce la normalitate pentru că oamenii întotdeauna caută o homeostazie, o stare de echilibru, și o vor percepe ca atare, ca normalitate, orice am face”, spune specialistul. 

Ce să facem când normalitatea revine?

În momentul de față speranța unei vieți cât de cât normale e dată de vaccin. Campania a început și sperăm ca până la jumătatea anului sau până în toamnă să fim destul de mulți încât anumite aspecte să revină la normalitate. 

Cu toate acestea, nu trebuie să ignorăm efectele acestei izolări din ultimele luni. 

„Am resimțit presiunea și în mod non-conștient și chiar dacă nu vedeam, am resimțit-o, alți oameni au resimțit-o mult mai rău și, am mai vorbit noi, cei care cu cât erau mai singuri, cu atât mai rău”, spune Nansi. 

„Pandemia n-a făcut decât să sublinieze slăbiciunile noastre anterioare. Ok, am mai mai adăugat și altele, dar a subliniat foarte tare. A fi interesat de bunăstarea ta mintală, emoțională, e important întotdeauna, chiar dacă ne comportăm exact cum ne comportăm și cu medicul, și cu dentistul. Spunem „până nu apare o mare problemă nu mă duc și o rezolv”. În fapt acumularea asta în timp produce distorsiuni puternice. Și probabil că oamenii vor simți și nevoia unui alt țel. Din punctul ăsta de vedere spun că s-ar putea să existe un soi de dezorganizare existențială așa în interiorul nostru o perioadă în care ne reechilibrăm, poate ce aș spune e că, nu pot să spun cum să trăiască oamenii, dar ce aș spune să țină cont de ce au descoperit odată cu perioada asta”, crede psihologul. 

 



Citeste si