Lână și știință la Piatra Neamț | Sanodor, din mezaninul blocului la o afacere cu plăpumi de lână naturală

Într-o perioadă când majoritatea atelierelor de plăpumi din România se închideau, Oana și Cătălin Tatu treceau prin criza din 2008-2009 ca angajați. Dar știau că vor să devină antreprenori, așa că momentele acelea i-au inspirat să deschidă ceea ce este astăzi Sanodor, un producător de plăpumi și pilote naturale din lână care a ajuns la 2 milioane de euro cifră de afaceri.

Povestea lor începe în jurul anului 2011, când, dintr-o simplă joacă, au descoperit potențialul produselor din lână naturală pentru pat – o zonă aproape uitată în România după ’90, când materialele sintetice au cucerit piața. Totul a început de la o saltea comodă pe care au remarcat-o prietenii care au venit la cei doi acasă. Au auzit asta și s-au gândit că e potențial de business.,

O afacere începută la un mezanin de bloc în Piatra Neamț

Cu o mașină de cusut și un blat de lucru într-un mezanin de bloc, cei doi au început să creeze primele produse, jonglând timp de trei ani între joburile lor și business. „Am pornit cu un vis clar: să ne securizăm viitorul prin antreprenoriat, să construim o afacere de familie”, spune Oana Tatu.

„Am descoperit că în afara țării produsele de lână au tradiție și o piață. Cumva la noi toate lucrurile acestea au fost date la o parte. Nu aveam bani, dar aveam câteva atuuri. Cătălin este inginer textilist și am decis să facem o primă saltea singuri”, explică Oana Tatu.

Provocarea majoră a fost lâna – de la calitatea inițială slabă și problemele cu moliile, până la găsirea unei surse locale de încredere și, mai târziu, a unei lâni Merinos certificate organic, importată din străinătate. „Am refuzat loturi de lână care nu corespundeau standardelor noastre, pentru că voiam să oferim un produs premium, care să nu doar țină de cald, ci să fie ușor și confortabil”, explică antreprenoarea.

Evoluție treptată

Au început timid, cu o pagină de Facebook, un magazin online și producție în mezaninul blocului. Ar fi putut să rămână poate acolo, dacă nu aveau întâlnirea cu un antreprenor britanic.

Primul mare pas a fost contactul cu un antreprenor britanic care a descoperit produsele lor pe internet și a plasat prima comandă internațională. Deși nu aveau nici măcar un SRL la momentul respectiv, au făcut rapid demersurile și au început să livreze în Marea Britanie. Exportul, inițial peste 90% din afacere, a fost motorul dezvoltării lor. Acel moment a fost și cel în care și-au dat seama că trebuie să se concentreze 100% pe business și au renunțat la joburile lor.

Pe lângă dezvoltarea brandului Confort Merino, în 2020 au lansat și Valeria Home, un brand dedicat produselor 100% naturale pentru casă, extinzându-și astfel portofoliul către produse pentru baie și alte articole de uz casnic.

Treptat a venit și recunoașterea în țară.

„Majoritatea atelierelor de plăpumi se închiseseră în țară, oamenii aflau de noi, bunicile comandau, iar copiii lor veneau din străinătate acasă și dormeau și vedeau ce bune sunt produsele. Așa că am avut o parte din clienți din Diasporă, ne sunau din Franța sau Italia. Generația aceea de 50-60 de ani a venit înspre noi și ne-a îmbrățișat ideea și au fost cei care ne-au promovat prima oară”, spune Oana Tatu.

Lână și știință

Un alt aspect important al business-ului lor este accentul pus pe știință și cercetare. Produsele lor au cinci niveluri de căldură, determinate prin teste riguroase, ceea ce le permite să recomande clienților pilota potrivită în funcție de temperatura din dormitor și chiar greutatea corporală. Produsele sunt certificate pentru siguranța bebelușilor și respectă standarde înalte de calitate.

Cătălin Tatu a studiat mult și a lucrat cu un cercetător român de la Institutul German al lânii pentru a ajunge la un material bun pentru toată lumea. „Am refuzat loturi de lână multe, pentru a ajunge la calitatea bună. Astăzi folosim lână din Spania ecologică”, explică Oana Tatu.

„Foloseam lână din România până în 2016, dar a devenit tot mai proastă și nu mai trecea testele de laborator. Nu mai arăta la fel de la un lot la altul, mirosul era tot mai înțepător și începusem să primim multe plângeri din Marea Britanie”, spune Oana Tatu.

Momentul a dus și la investiții, inclusiv finanțări din fonduri europene care au cresut afacerea.

În prezent, Sanodor are o echipă de 22 de angajați, o fabrică modernă în Piatra Neamț și o cifră de afaceri de aproximativ 2 milioane de euro. „Am trecut prin momente grele, cu probleme de calitate și crize economice, dar am reinvestit totul în firmă și am crezut mereu în visul nostru”, spune Oana.

50% din producția Sanodor înseamnă brandurile proprii, iar 50% înseamnă contractele B2B, adică producție sub etichetă privată pentru companii din afara țării.

„Antreprenoriatul ne-a oferit libertatea de a ne gestiona timpul și de a lucra pentru o cauză în care credem. Cel mai greu a fost să facem pasul de a lăsa echipa să crească și să nu mai facem totul singuri, dar asta este cheia dezvoltării”, mărturisește Oana.

Leapșa Antreprenorilor

Finalul oricărui interviu din seria Leapșa Antreprenorilor e special. Îi rugăm pe invitați să ne recomande alte două persoane pe care le respectă și le cunosc, pentru a le invita. Ca să creăm un bulgăre de zăpadă cu antreprenori care merită să-și spună povestea și să-i cunoști. 

Mădălina și Ovidiu Minut, La Biscuiterie. „IT-iști la bază, s-au întors din Belgia și și-au făcut o fabrică de biscuiți vegani. Au văzut lumea, au făcut o școală, au o altă perspectivă și au avut curaj. Au ajuns pe rafturile marilor retaileri din România, S-au întors în mediul rural și fac lucruri”

Viorel Crețu, Voicu Crețu, Nord Arin „Fac niște lucruri extraordinare, produc mobilier din lemn masiv. Sunt branduri mari de lux din America care au în portofoliu produse făcute acolo. E un business la a treia generație. Voicu, băiatul domnului Crețu, este cel care duce business-ul mai departe. A dezvoltat servicii noi, vine cu o viziune de colecție și design, un suflu tânăr”.



Citeste si