- 28 Martie 2017
Orkiee, startup-ul românesc din Berlin care vrea să înlocuiești Slack și Trello
Călin Popescu a terminat facultatea la Cluj, și-a continuat studiile la Londra, acolo unde a și intrat în contact cu scena startup-urilor, iar astăzi locuiește la Berlin, unul dintre hub-urile antreprenoriale cele mai active din Europa. A ajuns la Berlin ca manager pentru o platformă de influencer marketing, SocialScene, dezvoltată de Makers.do, iar din februarie 2016 s-a dus la Humanoo, pe partea de produs și dezvoltare tehnologică. A cunoscut întâmplător fondatorii Orkiee, un startup improbabil, care vrea să schimbe productivitatea la locul de muncă.
"În mai 2016 vorbeam cu tatăl meu, care avea nevoie de un tool ca să-i organizeze niște lucruri. A dat de un coleg de facultate, Gabriel Munteanu, de la Academia Militară, iar el dezvoltase o aplicație de productivitate. Tatăl meu mi-a zis că Gabi ar vrea o opinie", povestește Călin Popescu. Așa au început lucrurile. Gabriel Munteanu, actualul său partener, își dezvoltase singur o aplicație de productivitate, dar care avea o interfață de anii 1995, destul de complicată, cu un client de Gmail inclus, calendar, time tracking. "Semăna cu Asana la funcționalități, dar nu și la design. I-am zis să o simplifice, că nu are ce să facă. După două zile m-am uitat mai atent și mi-am dat seama că în backend erau niște funcționalități complexe", își amintește Popescu.
L-a sunat pe Gabi, i-a zis că ar vrea să lucreze împreună, că pune banii pentru dezvoltare, dar doar dacă face lucrurile așa cum crede el, mai modern și într-o dezvoltare mai lină. "Cea mai importantă chestie e să avem un MVP, să luăm feedback de la utilizatori", explică Popescu. În echipă s-a alăturat un italian, un prieten de-ai lui Călin Popescu, dar și fiul lui Gabriel Munteanu, Mihai, care a studiat matematica la Berkeley și care lucrează la algoritmul aplicației.
Ce face Orkiee util pentru tine?Totuși, cu ce te poate ajuta Orkiee? E o aplicație care vrea să optimizeze munca într-o companie, între diverse departamente, care a acum împărțită între alte programe de productivitate sau în simple liste.
"Lumea nu se sincronizează la organizare a proiectelor. Managerii au nevoie de anumite tool-uri, iar angajații de altele. E o mare distanță între ceea ce crede lumea că se întâmplă într-un proiect și ce se face, de fapt. Noi vedem prin Orkiee o opțiune de a agiliza firmele mici și medii și de a agiliza relația între diferite echipe și departamente", spune Călin Popescu.
Potrivit acestuia, echipele tech sunt mai agile, dar interacționează dificil cu alte structuri organizatorice și încep să piardă timp, ceea ce duce la deadline-uri întârziate, la lipsă de comunicare. "Iar Slack nu mai este un agile tool, ci un mediu care favorizează ignorarea altor medii, precum email-ul, pentru că toată lumea se ocupă de zero day tasks, adică cele imediate", explică cofondatorul Orkiee.
Pentru că e greu să lansezi un tool nou, Orkiee va oferi diferite tipuri de integrări cu programe deja existente, pentru ca diversele departamente să folosească deja ce au la dispoziție. Până la urmă, e vorba de a face toate departamentele unei firme să colaboreze între ele. "Vrem să combinăm toate zonele în care ești implicat. Ai nevoie de un planificator al tău și unul al companiei. Fiecare folosește ce roadmap vrea el, iar relația dintre roadmap și task nu e exploatată de niciun alt produs" , spune Popescu.
Cum vor face asta ? Vor folosi o metodologie numită objective key results, care setează obiectivele într-o structură ierarhică și se urmăresc în funcție de punctele de performanță care le sunt acordate. "Managerul are o idee clară despre ce face fiecare la un moment despre cât de încărcat e cineva, unde trebuie să pună mai multă presiune și unde trebuie să facă echipa să se miște mai rapid", spune Călin Popescu.
Cu ajutorul inteligenței artificiale, aplicația va oferi sugestii managerilor pentru a elibera sau nu angajații, pentru a-i face să muncească mai spornic. Astfel, managerii vor ști ce se va întâmpla cu un proiect dacă mai adaugă două zile unui angajat, pentru că acesta e implicat în mai multe puncte cheie ale unui proiect. "Liderii de echipe văd dacă un proces s-a agilizat, dacă a devenit mai lent și care ar fi zonele în care ar trebui să se concentreze pentru a îmbunătăți flow-ul", explică Popescu.
Slack sau Trello sunt unelte folosite în startup-uri sau în organizații agile prin care se eficientizează munca. Orkiee intră pe teritoriul acestora și va fi unul greu de cucerit. Faptul că pleacă din Berlin e un avantaj, însă, pentru că ar putea avea acces mai ușor la finanțare. În plus, Orkiee integrează mai multe servicii de acest fel.
"Am început să lucrăm la un tool de import din Slack, Asana sau Trello. Lumea e interesată de idei, dar fac schimbarea cu greu", spune unul dintre fondatorii startup-ului românesc de la Berlin. Produsul e dezvoltat treptat, iar primul MVP funcțional în totalitae ar trebui să apară în jumătate de an. Până atunci, Călin Popescu e în căutarea unei finanțări.
"Suntem în proces de fundraising. Căutăm investitori, apoi ne vom mări echipa și vom realiza MVP-ul. Apoi, în alte șase luni, vom integra elemente de inteligență artificială", spune Popescu. Produsul va fi unul freemium. Varianta gratuită va avea funcții de bază, dar în varianta plătită vor exista indicatori de performanță, definirea lor, urmărirea proiectelor. Potrivit fondatorilor, versiunea plătită va costa în jur de 7 euro pentru fiecare utilizator care folosește produsul.