Pandemia a revoluționat munca de acasă - birourile reglabile sunt noul trend

Contextul social a revoluționat piața muncii, iar munca de acasă a devenit o normalitate. Pandemia, din păcate, contribuie și la creșterea sedentarismului, influențând atât productivitatea angajaților cât și sănătatea lor fizică și mentală. Deși pentru mulți angajați munca de acasă este ceva relativ nou, această tranziție îi forțează să se adapteze la noile condiții, amenajând sau improvizând un spațiu de lucru acasă.

Scopul principal al amenajării unui spațiu de muncă trebuie să fie acela de a stimula mișcarea și a ajuta la menținerea unei posturi corecte pe toate perioada programului de muncă. În acest sens, ergonomia home office-ului este crucială.

Studiile arată că au crescut cazurile în care pot apărea dureri de spate sau dureri musculare în timp ce muncim de acasă. În Marea Britanie, Bupa UK au realizat un studiu care a constatat că de la începutul pandemiei 11 milioane de persoane au suferit dureri din cauza muncii de acasă. Doar o treime dintre aceștia au un spațiu de lucru dedicat, restul fiind nevoiți să lucreze de pe canapele, paturi sau chiar șezlonguri.

Pentru mulți, unul dintre lucrurile cheie pe care trebuie să le îmbunătățească este postura corpului care duce adesea la durere sau disconfort. În timp ce lucrează de acasă, este posibil ca oamenii să constate că improvizarea unui spațiu de lucru nu le oferă același nivel de confort pe care îl au la birou. Potrivit unui studiu din 2012 realizat de National Health and Nutrition Examination Surveys  USA, până la 70% dintre oameni petrec șase sau mai multe ore în fiecare zi stând într-o postură incorectă. 

Nici la noi în țară lucrurile nu stau mai bine, chiar dacă nu avem statistici care să ne demonstreze efectele muncii de acasă în contextul actual. Cosmin-Ioan Faur, medic primar în Ortopedie și Traumatologie din Timișoara susține că: „ Munca de acasă, care în contextul pandemiei actuale a luat un avans exponențial, pe lângă avantajele certe pe care le prezintă, date de faptul că activitatea se desfășoară într-un mediu familiar nouă, a dus la o creștere a numărului de pacienți cu simptomatologie articulară.” 

Cum să avem un randament bun și o postură corectă lucrând de acasă?

Pentru a avea un randament bun și o postură corectă trebuie să luăm în calcul câteva aspecte legate de munca de acasă. Timpii de lucru vor crește semnificativ, deoarece apare tendința de a efectua pauze în care să ne ocupăm de activități conexe, cum ar fi gătitul, mâncatul, lucrurile administrative de casă etc. De aceea este recomandat să avem un spațiu special destinat pentru orele de muncă, unde să eliminăm tentația de a avea o postură de „relaxare”.

Angajații care au adoptat modul de a lucra de acasă  s-au orientat spre mobilierul ergonomic pentru a-și crea condiții de muncă adecvate la domiciliu. Astfel, de la începutul pandemiei, birourile reglabile pe înălțime au devenit un trend în rândul programatorilor, marketerilor, inginerilor, antreprenorilor etc. Angajați ai celor mai importante companii din țară, cum ar fi UiPath, Adobe, Intel, Siemens, Continental, Bolt etc. lucrează de la un birou reglabil pe înălțime. Mulți dintre aceștia au fost sponsorizați chiar de angajatori pentru a investi în mobilier ergonomic. Conform datelor oferite de Iosif Varga, administrator Viva Facilities, vânzările de birouri reglabile s-au triplat în ultimile 12 luni, văzându-se clar dorința angajaților de a crea un spațiu confortabil și productiv în mediul familiar. Tot în acest scop, sunt la mare căutare scaunele ergonomice și accesoriile de birou, cum ar fi sistemele de organizare ale cablurilor.

Birouri reglabile

Piața de birouri din țară a crescut odată cu cererea, iar găsirea unui model potrivit anatomiei dumneavoastră. nu a fost niciodată mai ușoară. Oamenii înalți se descurcă mai bine la o înălțime mai mare, iar cei scunzi la o înălțime mai mică. Din fericire, datorită dezvoltării tehnologiei și în acest segment, acum există și birouri reglabile

Toate birourile reglabile urmăresc aceeași idee: să puteți lucra în timp ce stați pe scaun sau în picioare. Experții spun că cel mai bun mod de a folosi un birou reglabil este să alternați munca de pe scaun cu munca din picioare. Faceți acest lucru de mai multe ori pe parcursul zilei.

La Harvard Medical School, cercetătorul Robert H. Shmerling a constatat că birourile reglabile pot ajuta la reducerea comportamentului sedentar și la susținerea sănătății chiar și în afara locului de muncă. Cercetările pe birourile reglabile au dovedit că angajații care folosesc aceste birouri sunt predispuși să aibă o productivitate crescută, o concentrare mai bună și o stare generală îmbunătățită. Reducerea timpului sedentar poate îmbunătăți sănătatea fizică, metabolică și chiar mentală.

Birourile reglabile pot fi electrice sau cu acționare manuală. Cele electrice sunt silențioase, au o structură metalică din oțel cu unul sau două motoare și se pot ajusta cu ușurință în funcție de preferințe prin apăsarea unui buton. Deși sunt puțin mai scumpe, birourile reglabile electrice au un avantaj față de majoritatea birourilor acționate manual în ceea ce privește viteza, comoditatea și performanța. Sunt suficient de rezistente pentru a susține toate device-urile de care aveți nevoie pentru a vă desfășura activitatea. 

Scaune ergonomice

Se găsesc pe piață foarte multe scaune de slabă calitate care ne pot afecta sănătatea atunci când stăm la birou pentru un timp îndelungat. Scaunele obișnuite ca cele pe care le folosim în bucătărie, spre exemplu, rareori au înălțimea necesară și nu încurajează o postură verticală corectă.

Un scaun ergonomic este un accesoriu pe care trebuie să îl alegem extrem de atent, deoarece de calitatea acestuia depinde confortul și sănătatea noastră.

Experții recomandă alternarea pozițiilor din care lucrați, iar atunci când sunteți așezat este foarte important ca postura corpului să fie una corectă. Un scaun ergonomic de birou este un bun mod de a remedia postura incorectă și durerile de spate. Acesta permite ajustări în funcție de greutatea și înălțimea fiecăruia.

Medicul primar în Ortopedie și Traumatologie, Cosmin Faur, recomandă câteva caracteristici pe care trebuie să le aibă un scaun ergonomic, astfel încât să evităm unele posibile patologii:

„Prezența suportului lombar și mai nou și cervical vor oferi posibilitatea relaxării musculaturii paravertebrale în timpul lucrului.

Reglarea înălțimii șezutului astfel încât să avem o poziție corectă față de birou evitând tendința permanentă de a accentua cifoza toracală.

Reglarea suportului pentru antebrațe astfel încât să respectăm unghiul de 90 de grade la nivelul cotului, evitând astfel apariția patologiei inflamatorii la nivelul tendoanelor în această regiune (epicondilite sau epitrohleite – cunoscute ca și „cotul tenismenului” sau „cotul jucătorului de golf”, tenosinovite în regiunea articulației pumnului cu posibilitatea apariției sindromului de canal carpian). 

De asemenea acești suporți destinați membrelor superioare vor permite păstrarea brațelor langa corp cu evitarea abducției la nivelul umărului, putând astfel să reducem oboseala musculară și impactul asupra tendoanelor manșonului rotator la nivelul articulației umărului, o patologie extrem de frecventă situată pe locul trei în clasamentul OMS după patologia lombara si cervicala. ”

Covoarele ergonomice anti oboseală

Lucrând de acasă suntem obișnuiți să rămânem în picioarele goale sau cu șosete și în timpul programului de lucru. Alegerea unui birou reglabil presupune alternarea muncii de pe scaun cu munca din picioare. Munca din picioare pe suprafețe dure (parchet, gresie etc.) poate determina mușchii să se tensioneze și să pună multă presiune pe articulații, pe genunchi și pe călcâie. Un covor anti-oboseală reduce și elimină stresul la care este supus corpul. Acesta are o suprafață moale și permite mușchilor să se relaxeze, eliminând durerea pe care ar simți-o în mod normal în timp ce lucrează la un birou în picioare.

Nu trebuie să neglijăm nici organizarea cablurilor pe care le avem pe suprafața de lucru. Acestea nu doar deranjează vizual, dar pot fi un obstacol la operarea biroului sus jos. Un spațiu de lucru curat și bine organizat, sporește productivitatea și eficiența, iar sisteme de organizare cabluri pot fi de mare ajutor în acest scop. Sunt modele încorporabile în blat, sau modele care se pot prinde ulterior. 

Munca de acasă poate fi o provocare, dar aplicând câteva principii de bază ale ergonomiei și investind în achiziționarea unor piese de mobilier ergonomic, puteți crea un mediu confortabil și productiv. Astfel, puteți preveni anumite dureri sau chiar afecțiuni ale coloanei vertebrale.

birou-reglabil.ro este un magazin online ce comercializează o gamă variată de produse ergonomice cu livrare națională, de la birouri reglabile pe înălțime până la scaune și accesorii de birou. Pentru toți cititorii startup.ro avem o reducere de 5% la toate produsele de pe www.birou-reglabil.ro folosind codul #startup5, valabil până la 1 mai 2021.