Patru lecții esențiale pentru lansarea unui produs de la Seed For Tech

Nu de puține ori, cei care vor să dezvolte produse devin îndrăgostiți de creația lor și uită traseul bun pentru dezvoltarea unui startup de succes. Dacă România a dat oameni tehnici în ultimii 25 de ani, tendința va fi ca aceștia să își dezvolte și competențe de business, pentru a putea deveni „oameni de produs“, cei care știu să dezvolte o idee și să o ducă pe piață. Am vorbit cu Mircea Vădan de la Seed For Tech din Cluj-Napoca despre calitățile pe care trebuie să le ai atunci când dezvolți un startup, dar și de programul de investiții pe care-l dezvoltă în Transilvania.

 

M-am văzut cu Mircea Vadan pe Skype, în timp ce stătea în biroul Seed For Tech, programul de accelerare dezvoltat de Fortech, compania la care lucrează și care încearcă să găsească produse pe care să le susțină. Programul a fost lansat în mai, iar în momentul de față se închid discuțiile cu trei startup-uri care au primit inițial 3.000 de euro pentru a acoperi costurile din perioada aceasta, iar în curând vor fi anunțate investițiile.

Practic, Seed for Tech dorește să devină un partener pentru companiile care intră în program. „Vom dezvolta produsul, cu posibilitatea de a face și investiție financiară. Peste partea tehnică, noi vom ajuta la partea de lansare si dezvoltare a startupurilor, dar fondatorii vor avea controlul asupra deciziilor si managementului. Astfel vom putea să ieșim din zona de outsourcing ca ecosistem și să ne ducem mai mult spre produse“, explică Mircea Vădan.

De la idee la produs

În discuțiile pe care le-am avut cu antreprenori, investitori și fondatori de startup-uri, lipsesc fondurile de tip seed, care susțin antreprenorii din momentul ideii până când ajung pe piață.

Potrivit lui Mircea Vădan, „putem fructifica ceea ce a construit industria de outsourcing și să folosim lucrurile acestea în avantajul nostru“.  Mircea nu e străin de antreprenoriat și startup-uri. A lucrat in mai multe startupuri până acum, din care a castigat multa experienta si lectii învățate.

A co-fondat în 2012 platforma de schimb de obiecte UseTogether, cu un spin-off în Momly, in 2014 a lucrat la ZenQ.co, o aplicație mobila prin care poti sa iti apreciezi colegii si prietenii pentru calitatile lor, iar acum este manager de investiții la Seed for Tech.

Prima lecție pe care a învățat-o despre startup-uri a fost cu UseTogether. „Am construit prima oară produsul și am observat că nu avem vizitatori. Am pivotat și am transformat startup-ul în Momly, o platformă de schimb de obiecte pentru mame. Într-o lună s-au adunat 3.000 de obiecte. Pe UseTogether, într-un an, schimbasem tot atât“, povestește Mircea Vădan. Lecția numărul 1 a fost că „dacă porneam de la utilizatori si de la nevoile lor, puteam sa facem platforma dupa asteptarile lor, lucrurile ar fi arătat mai bine“.

Mircea spune că fondatorii au tendința de a începe munca din zona cunoscută, cea confortabilă. Un programator va începe să programeze, un om de business va începe cu un business plan. Al doilea lucru important e că „ deseori un om tehnic nu se gândeste destul de mult la piața țintă. Faci un prototip, dar pentru cine mai exact?“.  

A treia lecție pe care a învățat-o Mircea și echipa sa din experiența Momly e că trebuie să înțelegi utilizatorii și să studiezi preferințele, obiceiurile si problemele lor înainte. „Noi am lansat fără un site de mobil optimizat. Nu am înteles inițial că mamele nu au timp să stea pe desktop, ci navighează cu telefonul într-o mână și cu bebelușii în cealaltă“, povestește Mircea Vădan, interesat acum să creeze o generație de oameni buni la produse.

A patra lecție a lui Mircea Vădan, conectată direct la cele spuse înainte, e că „trebuie să faci un research serios. O cercetare de piață de două luni poți să o faci part-time și poți să-ți dai seama cum sa faci o idee sa meargă“.

Din acest motiv, Seed For Tech va deschide și câteva cursuri de product development în perioada următoare, unde 90% din activități vor fi practice. Cursurile vor ține până în decembrie și vor începe de la identificarea clienților și pieței, vor poziționa produsele în zona potrivită, vor valida startup-ul cu eventuali clienți și vor realiza o strategie de piață.

 

Regiunile României și dezvoltarea startup-urilor

Clujul a fost numit un Silicon Valley de România, formulă senzaționalistă față de nivelul la care este țara noastră. Cu toate acestea, zona s-a dezvoltat foarte mult în ultimii ani, iar startup-urile se dezvoltă în cadrul unui ecosistem din ce în ce mai activ. Mircea Vădan a înțeles motivele acestui lucru.

„Bucureștiul a avut multinaționale, dezvoltatori și salarii mari pentru aceștia. A lipsit poate dorința de a face startup-uri, iar mesajele intr-un ecosistem mai mare se dilueaza in multitudinea de jucatori“, crede Mircea Vădan.

„Timișoara a avut ingineri, dar și multinaționale, cum au fost Continental. În schimb, Clujul a avut industria de outsourcing, de multe ori având fondatori români care au decis să dea înapoi comunității. Dezvoltatorii au avut ocazia să se ocupe și de alte activități, iar firmele mari au sponsorizat și încurajat evenimentele pentru startup-uri“, a mai spus Mircea. El consideră că lucrurile începute acum 10 ani se văd abia acum.

 



Citeste si