Piața de servicii online din România, între corporații și startup-uri locale

Românii devin tot mai mari consumatori de servicii online, atât pe dispozitive fixe, cât mai ales pe cele mobile, iar acest lucru se observă în efervescența business-ului din acest mediu, cu toate nivelurile și nișele aferente.

Pe zona de furnizare de acces la internet / telecomunicații activează evident doar companii mari, firme internaționale ce au investit și pe piața locală, de obicei preluând alte afaceri mai mici. Se pregătesc deja investițiile pentru standardul de rețea 5G, licitația pentru acordarea de licențe urmând să activeze o nouă etapă în piața de specialitate din țara noastră, cu și mai multe oportunități pentru business-urile locale, dar și pentru utilizatorii individuali dornici de experiențe cât mai plăcute în mediul online.

În ceea ce privește serviciile și soluțiile de tehnologie oferite pe piața locală, se observă că apar tot mai multe branduri noi, multe dintre ele start-up-uri. Spre exemplu, pe segmentul de găzduire web, extrem de relevant pentru soliditatea mediului online românesc, se remarcă start-up-ul românesc de găzduire web thc.ro, care are o poveste interesantă: compania ce deține acest proiect și care este una fondată local, în Dolj, a lansat mai întâi un portal dedicat piețelor internaționale (în special utilizatorilor americani), reușind să crească în ultimii ani și abia recent să aleagă să aibă în paralel o abordare locală. Un start-up românesc atacă așadar piața românească după ce a atras mii de clienți la nivel global.

Sectorul de găzduire web din România este destul de dens, cu jucători precum gazduire.ro, hostinger.ro, speedhost.ro și mulți alții. Companiile (mai ales cele din e-commerce sau care lansează proiecte mai complexe, accesate în același timp de foarte mulți utilizatori - de exemplu portalurile de concursuri ale brandurilor din domeniul FMCG) aleg tot mai des soluții premium de găzduire web, servere dedicate capabile să ofere utilizatorilor experiențele cele mai bune.

Există o mulțime de companii în piața de servicii online și aici putem include și dezvoltatorii de aplicații mobile și firmele de web design și programare web. Interesant este că în aceste domenii cu o miză foarte mare la nivel financiar se observă permanent apariția de start-up-uri, o mare parte dintre ele sprijinite de investitori mai mari care finanțează și validează astfel ideile unor tineri experți în programare. Se știe că România este o piață nu doar de "desfacere" în sectorul IT&C, cât mai ales de fabricare de soluții pentru piețele externe, acolo unde se rulează cele mai mari sume.

Partea bună este că țara noastră are șansele de a deveni importantă nu doar la capitolul outsourcing, ci și la partea de dezvoltare soluții de către start-up-uri locale, fie ele și cu capital parțial străin sau în parteneriat cu alte companii externe. Până și corporațiile din zona IT&C lansează programe prin care oferă finanțare pentru start-up-uri care le pot rezolva anumite nevoi și investesc sume tot mai mari în achiziții și dezvolători comune. Cert este că orice antreprenor cu o idee de succes și cu metode concrete și eficiente de dezvoltare a idee poate obține finanțare destul de ușor în mediul IT&C, având toate șansele să devină un start-up de succes despre care se povestește în mass-media.



Citeste si