Povestea Brutăriei MamaPan: Autonomia este elementul cheie pentru afacerile mici și medii

Într-un articol precendent am abordat tema autonomiei pentru afacerile mici și medii, care recurg de cele mai multe ori la soluții in-house pentru a eficientiza workflow-ul și timpul de lucru.

Am luat ca studiu de caz Brutăria MamaPan, una dintre cele mai cunoscute întreprinderi sociale din capitală, și parteneriatul acesteia cu Epson pentru printarea etichelor produselor comercializate de brutărie folosind imprimanta ColorWorks C3500 pentru a urmări îndeaproape procesul intern de adaptare prin care business-ul trecere și beneficiile lui. Irina Sorescu, manager MamaPan spune că în timpul celor 6 luni de utilizare a imprimantei Epson a câștigat autonomie, timp și gestionează intern mult mai bine situațiile neprevăzute, într-un interviu în care abordăm povestea brutăriei încă de la lansare până în prezent.

  • Cum a pornit MamaPan? Care este povestea din spatele acestei afaceri?

Am pornit la drum în această provocare cu o atmosferă prietenoasă, în care am învățat cum să lucrăm în echipă pentru a crea produse la o calitate de top. Brutăria Sociala MamaPan a fost înființată de către un ONG – Fundația Centrul Parteneriat pentru Egalitate, cu scopul de a oferi locuri de muncă femeilor aflate în situații dificile de viață, oferind venituri și un program de muncă adaptat nevoilor angajatelor noastre. 

  • Ce provocări ați întâmpinat pe parcursul implementârii proiectului? 

Ca în orice afacere socială, a fost dificil să ajungem la acea combinație de resurse care să ne ajute să „supraviețuim”: vânzare de produse, organizare de ateliere la brutărie, sponsorizări, donații de produse pe care le facem unor centre de zi pentru copii din familii vulnerabile și fonduri pentru dezvoltare. În plus, echipa de management vine, în mare parte, din zona de ONG, fără a avea experiență în antreprenoriat, și a fost nevoie să învățăm zilnic, să ne adaptăm cerințelor clienților, să găsim întotdeauna idei noi care să ne ajute să ne echilibrăm mica afacere și să evoluăm.

  • Cât de importantă este independența și menținerea stabilității financiare pentru un start-up, în special o întreprindere socială?

Menținerea stabilității financiare este la fel de importantă pentru orice afacere, nu doar pentru un start-up sau întreprindere socială. Diferența este că start-up-urile și întreprinderile sociale au un acces mult mai redus la instrumente financiare de sprijin, cum ar fi liniile de credit pentru capital de lucru sau credite pentru invesții. Din acest motiv, intreprinderile sociale sunt nevoite să se descurce pe cont propriu.

  • Cum a reușit MamaPan să ajungă la acest echilibru? 

Am reușit să ne menținem stabilitatea financiară prin diversificarea surselor de venit. Vindem atât către clienți persoane fizice cât și către restaurante, gradinițe, companii private, avem parteneriate cu magazine fizice și online, care ne vând produsele și completăm necesarul de finanțare prin sponsorizări de la companii și strângeri de fonduri de la persoane care își doresc să ne susțină. Însă, cel mai sustenabil mod prin care putem fi sprijinite este achiziționarea produselor noastre.

  • Care au fost reacțiile primilor clienți MamaPan?

Brutăria a fost primită cu entuziasm de primii clienți în momentul lansării. Acum 6 ani am adus pe piață 3 elemente noi în acest domeniu: pâinea dospită cu maia, livrarea la domiciliu a produselor și antreprenoriatul social. Fiecare dintre clienții noștri fideli rezonează fie cu faptul că suntem o afacere socială, fie cu faptul că facem produse naturale și sănătoase, sau chiar cu ambele. 

  • Cum arată o zi din programul Brutăriei Artizanale MamaPan?

Lucrăm doar pe baza comenzilor venite de la clienți, nu facem nimic în plus, asta pentru că în primul rând vrem să le oferim clienților noștri întotdeauna produse proaspete, iar în al doilea rând, nu ne permitem să pierdem materie primă și nu suntem adepții risipei. Totul este calculat și organizat. În jurul orei 10:00,  brutăresele primesc o lista parțială a produselor care se vor prepara în ziua respectivă, iar la ora 12.00 lista finală. Atât producția de pâine cât și de patiserie este împărțită echitabil între cele două ture de angajați. În timpul acestui program, de la 8:00 la 20:00, activitate intensă este și la birou, de unde se coordonează activitatea din brutărie. Mereu există câte ceva de făcut la noi, suntem mereu în miscare. Fie că vorbim despre preluarea comenzilor de la clienți, facturare, comenzi către furnizorii de materie primă, ajutor la ambalare, aprovizionare cu cele necesare pentru brutărie sau o simplă vorbă bună. Suntem o mână de oameni și suntem pregătiți să facem din toate, pentru că într-o astfel de afacere este necesar să știi și cum se modelează aluatul, ce presupune un târg, cum se face o ofertă, dar și cum să comunici cu clienții. În partea a doua a zilei se modelează și se coace cea mai mare parte a patiseriei și a pâinii. După ce au fost bine răcite, produsele sunt cântărite, ambalate, etichetate și pregătite pentru livrare. 

De câteva luni printați etichetele produselor dumneavoastră in-house, folosind o imprimantă Epson ColorWorks C3500, un proces pe care, de obicei, îl externalizati către un funizor. Din aceste câteva luni de când procesul se execută intern, ce beneficii a adus schimbarea în cadrul afacerii?

În primul rând, am câștigat autonomie, nu mai depindem de disponibilitatea și timpul de execuție al furnizorilor externi. Putem rezolva cu ușurință situațiile neprevăzute, precum comenzi mari pe care trebuie să le livram într-un timp scurt. În al doilea rând, am câștigat timpul pe care îl petreceam pentru ridicarea comenzilor de etichete de la funizor și am eficientizat procesul intern de ambalare a produselor noastre prin scurtarea timpul dedicat etichetării produselor, folosind etichetele în rolă, care foarte ușor de dezlipit și aplicat.

  • Care este media de printare a etichetelor pe zi? 

Numărul de produse pe care le pregătim zilnic variază în funcție de sezon. Avem o media anuală de 225 de produse pe zi, din 35 de sortimente diferite, pentru care printăm acum etichetele intern, însă numărul lor poate porni de la 150 de produse pe zi și poate ajunge la o creștere cu aproximativ 50% în cazul producțiilor sezoniere precum sărbătorile de iarnă. 

  • Din punct de vedere logistic, pe ce materiale speciale printați etichetele produselor? Folosiți culori speciale pentru printarea lor? Cum se desfășoară procesul de aprovizionare?

Imprimanta Epson ColorWorks C3500 utilizează cartuşe individuale de cerneală pe bază de pigment, ceea ce ne permită să înlocuim ușor și rapid doar culoarea care s-a consumat. Etichetele sunt printate pe hârtie mată, livrată în rolă și pretaiată la dimensiunea necesară. Calitatea etichetelor este indiscutabilă, se usucă rapid, sunt rezistente la apă și la decolorare, iar procesul de imprimare este extrem de rapid. Pentru că avem deja contracte cu furnizori de hârtie și cartuse, este nevoie doar să plasăm comenzile și le primim rapid. Nu înlocuim cartușele lunar, au o capacitatea destul de mare, ceea ce ne ajută să ajungem la o medie de costuri lunare de 1 000 RON pentru un număr de 4 000 de etichete printate.

  • Recomandați această imprimantă pentru afacerile mici și medii?

Noi am ales această variantă pentru că avem o gamă mare de produse și avem nevoie de flexibilitate. Ne avantajează să printăm când avem nevoie și cât avem nevoie pentru fiecare sortiment, fără a fi condiționați de un număr minim de comandă la un furnizor extern. Recomand această imprimantă afacerilor care folosesc tiraje mici de etichete și pentru care e important ca produsul final să arate profesionist, fără să blocheze bani în stocuri de mii de etichete.

Articol susținut de Epson România



Citeste si