Povestea OceanoBe din Iași: 2,5 mil. euro în 2020 și strategii de succes în 2021. Cum au câștigat prin leadership bazat pe empatie și comunicare

Anul 2020 a fost unul în care companiile au fost puse în fața celor mai mari provocări și au putut să aplice toate tacticile de reziliență și de leadership gândite anterior. OceanoBe Technology, o companie de dezvoltare software din Iași a navigat 2020 cu încredere, clienți diversificați și o cifră de afaceri de 2,5 milioane de euro. Am discutat cu Robert Tamaș, Cofondator și General Manager al companiei despre direcțiile strategice pentru OceanoBe.

OceanoBe este o companie de dezvoltare software din Iași, dar deși acest lucru sună simplu, în spatele fiecărei companii sunt și alte motivații. 

OceanoBe înainte de orice este un vis al unor oameni care își doreau o schimbare în peisajul IT, să poată inova și să caute acele soluții care ar putea îmbunătăți viața celor din jur. Încrederea și dorința de schimbare a fost ceea ce ne-a unit și mereu ne referim la noi nu ca la o companie dar ca un grup de prieteni care își doresc să construiască ceva diferit”, spune Robert Tamaș într-o discuție cu start-up.ro. 

„Organizația noastră a pornit cu 8 persoane și câteva proiecte. Astăzi echipa noastră numără 30 de persoane, un portofoliu variat de clienți internaționali și planuri pentru proiecte îndrăznețe pe termen scurt și lung”, mai explică Tamaș. 

Robert spune că în timp ce unele organizații sunt despre staruri și straturi, OceanoBe Technology s-a construit ca un grup de profesioniști capabili să dezvolte soluții software de la ideea de  produs, până la satisfacția momentului live. 

Ce tipuri de clienți are OceanoBe și ce soluții dezvoltă

OceanoBe lucrează de la Iași cu un portofoliu variat de clienți internaționali, iar cele mai importante categorii sunt sectorul de sănătate, cel bancar, payments și, în curând, zona de asigurări. 

Pentru clienții din aceste domenii OceanoBe dezvoltă soluții diverse, de la product development, servicii digitale web și mobil  pentru platforme web, soluții SaaS, produse mobile, soluții bancare middleware, servicii de plăți, arhitectura, dar se ocupă și de design, suport și mentenanță. La nivel de mod de lucru, OceanoBe lucrează atât în echipe distribuite, cât și în contexte cu autonomie și responsabilitate totală. 

2,5 milioane de euro, cifră de afaceri în 2020

Când am discutat despre anul 2020, primul lucru pe care l-a spus Robert a fost un simplu „anul 2020 e anul 2020. Pentru toți”. Și deși pare criptic, cu toții știm ce înseamnă acest lucru. Adică provocări, responsabilități și reziliență. 

„Să fii o companie cu capital 100% românesc în 2020 s-a dovedit, evident, a fi provocarea provocarilor schimbând modul de gândire din planificare în acțiune de moment. Modalitatea în care o companie sau un lider acționează în astfel de timpuri determina ieșirea sau nu din labirintul necunoscutului. Și aceasta a fost o presiune pe care am resimțit-o cu siguranță”, spune Robert Tamaș. 

Dacă printre valorile fundamentale ale OceanoBe se numără încrederea, dar și sinceritatea, această abordare a pus bazele succesului ca grup, iar 2020 a dus capacitatea de încredere a fiecăruia dintre membri echipei la un nou nivel. 

„ A fost anul provocărilor: trecerea la statutul de “work from home”, schimbări de echipă, pierderi de clienți, noi clienți care își doreau ramp up rapid, schimbări în mentalitatea partenerilor noștri. Cu toate aceste noi schimbări, un lucru ne este astăzi mult mai clar: când ai construit o organizație bazată pe încredere orice obstacol poate fi depășit”, spune Robert Tamaș, cofondator și General Manager al OceanoBe. 

Uitându-se la acest an, Robert consideră că expertiza OceanoBe, tendințele și semnalele pieței, oferă încredere că pentru firmă creșterea organizațională este iminentă. 

„Anul 2020 se încheie pentru noi cu o creștere a cifrei de afaceri substanțială față de 2019. În pofida contextului dificil, anul acesta depășim 2.5 milioane euro”, spune Robert Tamaș. Pentru 2021, compania dorește să exploreze noi piețe și să-și lărgească perspectiva de inovație, prin dezvoltarea de noi produse proprii. De altfel, uitându-se înspre dorințele clienților, Robert spune că s-a simțit o accelerare în know-how-ul centrat pe anumite domenii de business, cum ar fi payment processing, medical, retail, mai curând decât modificări centrate spre tehnologii specifice.

 

Provocări în 2020: work from home și dezvoltarea încrederii

„OceanoBe întrunește un cumul de condiții speciale prin nivelul de senioritate, autonomia acordată oamenilor și, ne mandrim să spunem, faptul că suntem o organizație de tip flat, fără structuri sau  ierarhii organizationale”, explică Robert Tamaș. 

Work from home era deja parte a strategiei OceanoBe înainte de pandemie, dar doar într-un anumit procent. Ca urmare a schimbărilor cauzate de pandemie, compania a realizat o schimbare de abordare și a trecut spre lucrul de acasă în proporție de 100%. 

„Dar cu toate acestea pe parcurs am observat ca noi ca grup râvnim după interacțiunea umană, o tendință cât se poate de naturală. Astfel am găsit soluții care să acomodeze nevoile noastre ca grup și acum suntem în modul de lucru mixt de acasă dar și în noile noastre birouri, amplasate strategic într-o zonă centrală a orașului și dotate cu grădină proprie. Ne dorim să interacționăm în siguranță dar și să păstrăm conexiunea cu natura, un lucru de altfel foarte important pentru echipa noastră”, explică Robert Tamaș acest model hibrid de lucru. 

Perioada aceasta e complicată nu atât prin dezvoltarea competențelor angajaților, ci prin menținerea interacțiunii dintre aceștia, dar și a încrederii. 

„Transparența comunicării și implicarea membrilor în luarea deciziilor care impactează echipa sunt esențiale în crearea unui climat de încredere, cu atât mai mult în perioadele de incertitudine generate de pandemie. Iar aceste doua elemente sunt esențiale, indiferent de locul în care ne desfășurăm activitatea - la birou sau remote”, spune Robert Tamaș. 

La nivel de strategii de succes implementate în această perioadă, Robert menționează doar câteva:  

  • prioritizarea unei comunicari eficiente și transparente, și totodată susținerea unei culturi organizationale incluzive.
  • orientarea strategiei de sales către industriile favorizate de actualul context global, respectiv industria medicală și cea bancară.
  • identificarea și valorificarea oportunităților de inovare și diversificare oferite de actualul context global.

Multe dintre acestea s-au bazat pe un proces de încercare, pe erori, pe succes, până la o soluție optimă. De exemplu, după o perioadă semnificativă de work from home, managementul a sesizat nevoia echipei de a interacționa offline, așa că s-au adaptat. „Criza aceasta este, până la urmă, o oportunitate de a reimagina viitorul”, spune Robert Tamaș. 

„Măsura pe care am considerat-o vitală a fost cea de stabilire a unui canal de comunicare cât mai deschis. În acest sens am implementat încă din primele zile de lockdown un Coffee Space în care puteam intra și pur și simplu discuta orice într-o maniera liberă. O altă soluție a fost apropierea echipei realizată prin întâlniri recurente de tip “All hands”. De asemenea, foarte importantă a fost componenta de inovație și creativitate, în cadrul careia  am început proiecte interne noi cum ar fi  LevelUp - un program de cursuri care va începe în curând”, completează cofondatorul OceanoBe Technology din Iași. 

Ce însemnă leadership?

Auzim de multe ori acest concept, dar la OceanoBe a fost pus accent pe descoperirea formulei corecte de leadership. 

Robert spune că primul lucru venit în minte atunci când spune leadership e comunitatea. 

„Tot ceea ce facem și modul în care acționăm este organizat în jurul oamenilor. Așa cum am mai menționat, o comunitate de oameni bine închegată va trece cu bine peste orice provocare”, spune acesta. 

Cu toate acestea, ne-am dus și mai departe, să aflăm câteva caracteristici cheie de lider din perspectiva sa. Iată care sunt acestea. 

  • Este important să avem obiective și să acționăm în virtutea lor, însă mai important este poate ca aceste obiective să fie împărtășite de echipa.
  • Un element esențial al leadershipului este încrederea. Te poți numi un adevărat lider doar după ce ai câștigat cu onestitate încrederea membrilor echipei tale.
  • Un lider trebuie să conducă prin exemplu și nu doar în activități ocazionale, ci în activitatea de zi cu zi, exemplul său de acțiune și comportament va da tonul și va avea un impact major asupra culturii organizaționale.
  • Onestitatea este esențială atunci când comunici, așa încât recomand cu căldură să împărtășim mai des atât veștile bune cât și cele mai puțin bune.
  • Alături de comunicarea obiectivelor profesionale, crearea unui context de interacțiune și comunicare umană este în egală măsură importantă.

De altfel, pe site-ul www.oceanobe.com, multe dintre acestea sunt listate ca parte a strategiei lor și urmează și o serie de articole legate de leadership pe blogul companiei. 

Pentru un leadership mindset corespunzător, oamenii sunt cheia. 

„În opinia noastră această perioadă este una axată pe over-listening. Liderul trebuie să adreseze întâi omul și anxietatea, care, credem noi, a fost poate cea mai mare provocare pentru oameni în general în această perioadă. Atunci când începi să asculți și să aduci opiniile oamenilor în procesul decizional, vei observa faptul că „over-communication” este un fenomen ce se întâmplă de la sine, spune Robert Tamaș. 

Cei de la OceanoBe și-au propus de la început să aibă o comunicare clară a mindset-ului echipei, crearea unei culturi de feedback constructiv, transparență în procesul de luare a deciziilor și implicarea echipei și comunicarea adevărului în orice instanță. 

„ Echipa OceanoBe se bazează pe o serie de valori care s-au dovedit esențiale și care au contribuit enorm în această perioadă, oferind acea perspectivă ce ne-a ajutat să continuăm activitatea la nivel optim. Printre aceste valori enumerăm: empatia, deschiderea, comunicarea clară, dar și focusul pe excelență”, spune Robert Tamaș. 

Joburi și oportunități la OceanoBe Technology

OceanoBe are o echipă puternică de 30 de persoane cu experiență anterioară acumulată în companii de top la nivel global din industria bancară, financiară și medicală. 

„Ca structura a competențelor tehnice, echipa noastră este formată din Back-end, Front-end, Mobile developers și Testing Engineers. În acesta perioadă căutăm pentru echipa noastra ingineri software cu experiență în dezvoltarea de aplicații la nivel de back-end folosind limbajul de programare Java și de asemenea, front-end engineers capabili să ofere utilizatorilor de aplicații experiențe engaging”, spune Robert Tamaș. 

Poți vedea oportunitățile de joburi la OceanoBe la acest link de pe site-ul companiei. 

Piața e una competitivă, iar procesul de recrutare începe chiar înainte de a avea un rol efectiv deschis și presupune atragerea acelor talente cu un skillset tehnic solid și care rezonează cu valorile OceanoBe. 

„Selecția candidaților o realizam prin raportarea la valorile noastre: excelența, inovația, potențialul de dezvoltare și deschiderea. Ceea ce urmărim este să ne asigurăm că viitoarea/viitorulul nostru coleg/ă se va putea integra în cultura organizațională a OceanoBe și va găsi în echipa noastră oportunitățile pe care și le dorește și care îi asigura contextul maxim de dezvoltare personală și profesională. Acest „proces de recrutare” are ca scop crearea unei echipe puternice, capabilă să livreze clienților servicii la cele mai înalte standarde de calitate”, spune Robert Tamaș. 

Un element atractiv diferențiator pentru potențialii candidați o reprezintă posibilitatea pe care o oferă OceanoBe colegilor de a-și transforma ideile în produse, prin intermediul unui incubator de idei. 

„Proiectele challenging, care vizează industrii în trend precum banking, finance, healthcare, constituie un alt element de atractivitate. Actualul context pandemic global a generat o evoluție exponențială a acestor industrii și de asemeni, un spațiu generos pentru inovație, oferind colegilor noștri oportunitatea de a lucra la produse care îmbunătățesc experiența sau chiar viața utilizatorilor și care fac într-adevăr diferența”, spune Robert Tamaș. 

El adaugă că „un alt factor motivant este faptul că în cadrul OceanoBe colegii noștri au posibilitatea de a  învăța și de a progresa rapid din punct de vedere profesional, având acces la o diversitate mai mare de responsabilități și arii în care se pot implica. Creșterea și dezvoltarea sunt parte din valorile noastre organizaționale și acest lucru atrage candidați cu obiective similare”. 

Astfel, OceanoBe e o companie deschisă la noi angajări, dar și la noi provocări pentru 2021. 



Citeste si