Pretty Good Coffee, afacerea care oferă abonament la cafea de specialitate pentru micul barista din noi

Pretty Good Coffee este un nou braț al unei industrii cu super avânt în România: cafeaua de specialitate. Pe lângă cafenelele propriu-zise, prăjitoriile, competițiile naționale de la latte art la aeropress și festivalurile dedicate acestei cafele, o nouă afacere și-a găsit loc în domeniu: abonamentele la cafea de specialitate, acel serviciu care-ți aduce acasă origini selectate de pe glob. Totul la aceeași dată și la un preț recurent. 
IT, banking, cafea de specialitate

În spatele unei cutii cu două origini de cafea de specialitate bine alese stau doi Răzvani, unul cu experiență în zona IT și celălalt cu experiență în zona de banking. Noi am vorbit cu Răzvan Lica, IT-ul din spatele proiectului, dar și home barista din 2017 și un pasionat al domeniului care pune cafeaua bună și acasă, nu doar în oraș. 

Pretty Good Coffee este abonamentul de cafea de specialitate ce se livrează în fiecare lună, la o dată fixă și care aduce doi prăjitori diferiți din toată lumea, în fiecare lună. Au lansat acest serviciu în iulie 2021, asta după ce Răzvan a pățit ceva ce sigur ni s-a întâmplat și nouă măcar o dată în viață: a rămas fără cafea acasă și și-ar fi dorit un serviciu recurent care să-l scape de această situație. 

A căutat și a văzut că nu există ceva similar în România, așa că s-a gândit să creeze el afacerea care să ducă pungile de cafea direct în casele oamenilor. Pentru piața din România, dar și pentru el. 

Pe lângă momentele alea în care nu ai cafea acasă, Răzvan a mai simțit și că poate ajuta iubitorii de cafea de specialitate să experimenteze cât mai mult, fără să petreacă prea mult timp în a lua o decizie. Pentru că viața e cum o știm, și toți trecem prin perioade aglomerate când pur și simplu nu mai există energie și pentru astfel de alegeri.

”Sincer, am simțit că sunt mulți oameni, care ca și mine câteodată, pur si simplu nu vor să stea să caute și vor un proiect de încredere prin care să se asigure că or să primească cafele de calitate, de la prăjitori renumiți, fără ca aceștia să-și bată capul cu livrare, data de prăjire, selecție și alte aspecte”.

 Abonamentul la cafea de specialitate are 3 opțiuni de cutii, ce se diferențiază prin cafelele alese, origini, procesare, și în funcție de opțiunea aleasă, variază și prețul plătit lunar, de la 135 la 180 lei/ lunar. 

Echipa alege cafele din timp, înainte să înceapă colaborarea propriu zisă cu prăjitoriile, proces care presupune selecția unor cafele, testarea unor sample-uri prin care să verifice și gustul, dar și modul în care fiecare prăjitor livrează, cât de rapid și cât de serios e. Apoi pot planifica o comandă finală și să pregătească o cutie pentru luna care urmează. 

 

Nou pentru România, un model de succes din Europa

Serviciul nu e ceva nou pentru piețele internaționale, un exemplu de succes fiind The Coffee Vine din Olanda, care livrează din 2012 și a trimis cafele în peste 70 de țări. Răzvan a testat serviciul olandez, dar și alte opțiuni disponibile în Europa înainte de a lansa Pretty Good Coffee. Dar cel mai important e că a gândit proiectul pentru piața din România și l-a adaptat pentru ceea ce crede că funcționează pe plan local. 

”Continuăm să ascultăm și cred că este esențial într-un business să știi să asculți și să te mulezi pe ceea ce vor abonații, dar și pe oferă ce prăjitorii.”

Pretty Good Coffee a început activitatea pentru piața din România, dar la aproape 1 an și jumătate, livrează deja în 5 țări din Uniunea Europeană. ”Încercăm să ținem focusul în continuare pe România pentru a avea baza cât mai solidă, iar apoi vom deschide și mai larg porțile către Europa”, spune antreprenorul. 

Dacă la începutul afacerii, clienți le erau cunoscuții care voiau să-i susțină, și fondatorii chiar se întrebau dacă au avut o idee sustenabilă, în momentul de față, se apropie de 80 de abonați, iar targetul pentru următorul an este să depășească 100 de abonamente și să fie mai deschiși către piața din Europa. 

”Am dat greș de multe ori, am învățat foarte multe lucruri și am reușit să aducem proiectul într-un punct super fain în momentul de față, în care ne permitem să ajungem la prăjitori și din afara Europei, să testam cafelele acestora și să le avem în boxurile noastre.”

Răzvan nu merge doar către alte țări, alegând și opțiunile locale pentru cutia lor de cafele, ba chiar ne spune că fix așa s-au lansat, cu origini de la prăjitori români, și chiar pregătesc o ediție specială a cutiei, în care să integreze cafele doar din plan local. 

”Românii sunt foarte curioși, cum văd o cafea mai specială, imediat vor să o testeze. Am avut lunile trecute o cafea prăjită în Slovenia, iar cireșele acelei cafele erau procesate prin congelare. Ceva clar nou. Am avut doar 5kg din acea cafea și chiar dacă prețul este destul de mare, cafeaua provenind dintr-un microlot, au fost cumpărate toate pungile în doua zile”, ne spune antreprenorul despre trendurile și gusturile românilor în materie de cafea de specialitate.

Care e asemănarea dintre cafea de specialitate și IT?

Pretty Good Coffee poate crește, prin ateliere, prin locații în care oamenii pot participa la degustări. Iar domeniul cafelei de specialitate este un teren de joacă în care e loc și de inovație și de idei. Pentru că, așa cum ne spune Răzvan, cafeaua de specilaitate e preum IT-ul în România: 

”Cred că pentru noi, în România, cafeaua de specialitate este la fel ca internetul. Pentru că nu am avut o mare infrastructură de internet, în momentul în care am construit-o, nefiind nevoie să schimbăm o infrastructură veche, am beneficiat de tehnologiile noi și asta ne-a dus foarte departe ca viteza de internet și stabilitate. La fel și cu cafeaua de specialitate. Pentru că nu am avut o istorie de prăjit cafea în România și am consumat cam ce am găsit în magazine, atunci când cafeaua de specialitate a început să apară în România, prăjitorii au devenit rapid foarte buni cu cafele foarte bune.”

Abonamentul la cafea de specialitate e clar în primii ani de viață și dezvoltare, iar feedback-ul clienților le-a structurat planurile celor doi Răzvani și i-a și ajutat să evolueze, ei făcând brandingul, site-ul, social media, promovarea, discuțiile cu prăjitorii, cupping-urile și participarea la festivaluri de cafea din Europa. Acum, se folosesc de feedback-ul primit de la comunitate în acest an și jumătate și se pregătesc să țină curiozitatea pentru Pretty Good Coffee aprinsă. 



Citeste si