Provocări în fashion: profitabilitate mai mică pentru a oferi reduceri mai mari

Industria mondială a modei a trecut prin schimbări, dar a și cunoscut aspecte pozitive în ultimii doi ani, însă piața rămâne fragilă în 2023, conform unui nou studiu GLAMI Fashion (Re)search - GLAMI Year in Review.

Comercianții online au așteptări privind o redresare continuă, deși sunt învăluite în incertitudine, cu atât mai mult cu cât se estimează că vânzările fashion din segmentul non-lux în Europa vor evolua între -4% și +1%.

Și totuși, reprezentanții e-commerce ce aparțin segmentului de modă din România își păstrează optimismul… moderat. În cel mai recent sondaj GLAMI Fashion (Re)search, aproape jumătate din magazinele online locale (41%) prevăd o îmbunătățire a condițiilor e-commerce în 2023, câtă vreme aproximativ 1 din 4 magazine (24%) se așteaptă la o posibilă deteriorare. Cu toate acestea, 77% dintre e-taileri anticipează o creștere a afacerilor în 2023.

Prioritățile anului 2023

Inflația și incertitudinea economică au determinat magazinele online să se concentreze asupra provocărilor pe termen scurt. În prezent, pe primul loc se află optimizarea proceselor de expediere și retur (94%).

Pe listă preocupărilor se numără și adăugarea mai multor canale în mixul de marketing (53%), îmbunătățirea strategiei lanțului de aprovizionare (41%), adaptarea sortimentației în funcție de cererile consumatorilor (41%) ori începerea operațiunilor în noi țări (35%).

Ca să obțină profitabilitate și creștere a afacerii, e-tailerii sunt pregătiți și de sacrificii: 29% vor face tăieri operaționale, iar 12% vor restructura echipele, elimina posturile nenecesare și introduce noi funcții.

2022 a fost momentul în care retailerii de modă au revenit la sentimentul de normalitate post pandemia Covid-19, beneficiind de cerere din partea consumatorilor, cel puțin în prima jumătate a anului. Ulterior, războiul din Ucraina a declanșat o instabilitate economică, motiv pentru care e-shop-urile nu știau la ce să se aștepte în sezonul de vârf – Black Friday și Crăciun.

În general, trăgând linie, 1 din 2 retaileri online apreciază succesul business-ului lor în 2022 ca fiind pozitiv și că în anul anterior vânzările lor au crescut marginal.

Provocările din ultimele 12 luni în ecommerce

Toți e-tailerii participanți la studiul GLAMI au pus inflația, creșterile de prețuri la energie, chirii, materii prime pe primul loc în topul provocărilor din e-commerce în 2022 (77%).

Ca să preîntâmpine scăderi semnificative, 71% dintre e-shop-uri au afirmat că au crescut costurile pentru publicitate, iar 53% și-au asumat o marjă de profit mai mică din cauza necesității de a oferi reduceri mai mari. De asemenea, alte impedimente identificate sunt modificarea preferințelor de cumpărare ale clienților (41%), procesele de livrare și retur (35%) sau consolidarea rezultatelor multor canale de marketing într-un singur loc (29%).



Citeste si