Pușcălupi - un gin românesc creat de Ștefan Bărbulescu. O declarație de dragoste pentru botanică

Pușcălupi este ginul creat și distilat în Transilvania, continuarea unei moșteniri de familie pe care Ștefan Bărbulescu, creatorului brandului, o duce mai departe cu un mix de încăpățânare și curaj pentru un produs care să poarte eticheta autenticității. Și dacă ne-am obișnuit să vorbim despre vinuri românești, recent și despre berile craft realizate în plan local, a venit rândul ca și ginul să intre pe harta artizanatului românesc.
  • Pușcălupi este un brand românesc de gin creat de Ștefan Bărbulescu, de formare manager și jurist. 
  • Brandul din Râșnov își ia numele de la primul cabanier al Mălăieștiului, o legendă regională. 
  • Producția este limitată la 100 de sticle o dată la 6 săptămâni și se bazează pe plante locale. 

Fabrica de gin de la Râșnov este reconvertirea fostei sifonării a tatălui său, după ce Ștefan a retehnologizat-o și a reconfigurat-o pentru traseul ales. 

Ștefan este de formare manager și aproape jurist. Dar ideea antreprenoriatuui nu îi este străină, avându-l ca model pe tatăl său: ”odată cu pierderea tatălui meu am preluat activităţile începute de el în FMCG. De atunci, mă străduiesc să le dezvolt, în felul meu. Profesional vorbind, sunt cât se poate de eu. Un mix de încăpăţânare, curaj, un bun pierzător, pe alocuri fixist şi atotştiutor, puţin înaintea timpului şi aproape întotdeauna lipsit de resursele necesare, aşa cum ne sunt ele prezentate în cărţi. De multe ori, mă simt împlinit doar fiind în procesul de a face ceva. Iar rezultatul, atunci când vine, îl vad ca pe un bonus.”


Ștefan Bărbulescu, fondatorul Pușcălupi

6 săptămâni de producție pentru 100 de sticle

Ginul a venit în viața antreprenorului ca o continuare firească a afacerilor tatălui său, dar și ca o încercare de a se autoprovoca să aducă pe scenă un produs care să-i placă mai mult decât orice încercase până atunci. Ginul îl entuziasma, avea în portofoliu o companie autorizată pentru lucrul cu alcoolul etilic așa că direcția de business a venit natural și Pușcălupi trecea de la stadiul de idee la implementare. 

Pe direcție de investiție, a ajutat mult că avea deja sifonăria tatălui său, întrucât Pușcălupi nu a accesat nicio finanțare până acum, ”finanţările îmi sunt străine, din păcate – le-am etichetat ca fiind neaccesibile cu mult timp în urmă şi rareori îmi permit să consum resurse înspre acestea. Cu atât mai mult în domeniul producţiei de băuturi alcoolice.”

Ștefan a trecut printr-un proces de autoeducare, prin 2019 începând procesul de documentare privind producția ca, mai apoi, cu ghidaj teoretic să înceapă să lucreze la rețete.

”Odată stabilită reţeta şi protocolul standard de producţie, lucruri de care ne-am ocupat undeva la 2 ani de zile, este nevoie de minim 6 săptămâni pentru fiecare lot produs, să poată fi îmbuteliat şi comercializat”, adaugă antreprenorul.

”Mult simplificat, procesul în sine are la bază capturarea profilului organoleptic dorit, bazându-ne pe puncte de fierbere diferite ale soluţiilor alcoolice – pornind bineînţeles de la un alcool etilic de cea mai bună calitate şi în prezenţa în principal a ienupărului şi a celorlalte botanice”, ne explică Ștefan. 

Single shot ca declarația calității

Pentru Pușcălupi, Ștefan a ales să completeze sintagma dry gin cu „single shot”, o declaraţie proprie a superiorităţii din punct de vedere calitativ a produsului, pentru că, așa cum ne explică chiar el: ”Single-shot, sau cum l-am putea traduce drept dintr-un foc, este probabil metoda cu cel mai scăzut randament prin care obţii gin, dar în acelaşi timp, cred eu, cea din care rezultă un produs cu mult mai intens, rotund şi versatil. Totul se dezvoltă în deplină armonie în boiler, sub influenţa energiei”.

Și de aici a venit și factorul de diferențiere pentru ginul creat în Transilvania. Dar ce este totuși un gin și cum ajunge o băutură să își merite acest titlu?

 ”Legislativ, ginul înseamnă profil organoleptic predominant de ienupăr. Statistic, 90% dintre ginurile din lume conţin seminţe de coriandru, la fel 70% dintre acestea rădăcină de angelică. Puşcălupi Single Shot Dry Gin urmează acest pattern aparent, zic aparent pentru că doar din aceste 3 ingrediente am putea obţine mii de ginuri diferite prin dozare, proporţii, protocol de producţie şi orice alte variabile, dar apoi se diferenţiază şi mai mult prin mix-ul celorlalte 15 ingrediente”.

Dintre aceste 18 plante, multe pot fi găsite la noi, dar Ștefan nu a fost mulțumit de calitatea furnizorilor locali la nivelul purității ca rezultat al selecției, așa că pe unele le ia de peste granițe, iar de la producători autohtoni, achiziţionează coriandrul, păducelul şi socul.

E loc și de turism cu gin

Piața de alcool știm că vine cu măsuri fiscale specifice și cu o legislație aparte. Am vrut să știm dacă legile din România susțin producția unui gin local sau o încurcă. 

”Există la nivel european o legislaţie armonizată, la care se supune inclusiv cea din ţara noastră. Este nevoie să fii autorizat ca antrepozit fiscal pentru produse alcoolice, pentru ca mai apoi, punctual, Direcţia Generală a Vămilor pe baza unui întreg dosar depus de către producător, să stabilească încadrarea tarifară a produsului ce urmează a fi comercializat.”

Dacă până aici totul e clar și pare relativ simplu, vin acele reguli punctuale în care legislativul a rămas un pic în urmă și nu a mai ținut pasul cu inovația. Un astfel de exemplu ar fi, interzicerea comercializării produselor alcoolice direct din antrepozitul fiscal, cu excepţia cramelor de vinuri.

”Această prevedere, de această dată nemaintâlnită în alte state în care am călătorit, nu ne permite abordarea turistică a facilităţilor noastre de producţie şi implicit a Puşcălupi Single Shot Dry Gin – componentă care în alte state constituie în medie 30% din veniturile unei distilerii de dimensiuni similare.”

Iar Ștefan ne reamintește că Pușcălupi este produs în Râşnov, parte din Ţara Bârsei, parte din Transilvania – un loc cu o vastă istorie de botanişti, preferat de câteva sute de mii de turişti anual. Un caz concret în care legislația nu are întreaga privire de ansamblu, una în care întreaga industrie a turismului ar putea beneficia de vizite la fabrica de gin și de degustări la locație, așa cum o faci cu whisky-ul în Scoția sau cu cramele de vin din întreaga lume. 

Omagiu pentru natură

În discuția despre artizanal versus automatizare, întrebare pe care ne-o punem când vorbim cu antreprenori din industria producției, Ștefan ne spune că nu mai suportă termenul artizanal, fiind supralicitat și neavând o acoperire legislativă. Dar ne confirmă că procesul de producție pentru Pușcălupi este unul personal și că se va dezvolta atât de mult cât cererea pentru el va permite păstrarea întru totul a protocolului de producţie şi implicit a valorilor ce au stat la baza creării sale. Momentan, Puşcălupi Single Shot Dry Gin este un produs de serie foarte mică, din fiecare lot rezultând între 95 şi 100 de sticle. 

 Și dacă tot vorbim de valori, ginul de Râșnov e o celebrare a universului botanicilor, de la rețetă la nume.

Astfel, numele ginului este un omagiu adus primului cabanier al Mălăieştiului, care l-a ghidat pe faimosul botanist J. Römer în alcătuirea celei mai ample lucrări botanice despre Ţara Bârsei. Ștefan ne spune că au investit multe ore în găsirea numelui potrivit, care să întregească ideea unui gin tangibil, care să fie acel cineva care să îi reprezinte cu totul în fața celor care le vor deveni clienți. 

”L-am redescoperit pe Puşcălupi în Biblioteca Judeţeană a Braşovului şi am rezonat atât de mult cu povestea lui încât totul a devenit clar mai departe. Mă mai lovisem în adolescenţă de el, însă fără să îi cunosc istoria, nu a rămas în memoria mea. Şi nu faptul că e născut din familie de vânători este ce m-a făcut să îl aleg, ci pentru că pot omagia un personaj care a lăsat o puternică moştenire prin muncă şi lucru onest, deşi nu a avut parte de recunoaştere ca protagonist.”

 Autentic este cuvântul care stă la baza acestui gin românesc, fix ceea ce așteaptă Stefan de la orice alt gin care să-l impresioneze: ”e suficient să fie un produs sincer”. Iar planurile pentru brand le trece la capitolul ”aventură”, așa că nu a avut ce să împărtășească cu noi. Doar unde și-ar dori să fie ginul Pușcălupi și că urmează și un shop online. 

 ”Pușcălupi ni-l dorim prezent în localuri care ne împărtăşesc valorile şi viziunea, în special în mediul urban. Retail-ul specializat este de asemenea în atenţia noastră, iar în curând vom fi mai prezenţi şi în shop-ul nostru online. Până acum, ne-am dezvoltat organic şi concentric, şi dorim să reuşim să ne menţinem ritmul.”

 

 



Citeste si