Raluca Leafu: de la bijuterie de masă cu Bon Bijou la cea de nișă cu Joule Project

A terminat Facultatea de Drept, dar nu a practicat niciodată în domeniu cu adevărat. A început în lumea bijuteriei cu 200 de euro și a creat brandul Bon Bijou. Apoi, în pandemie, a trecut de la vânzare la producție proprie, cu un brand premium de bijuterie modernă - Joule Project. Aceasta este povestea antreprenorială a Ralucăi Leafu, fondatoare și Creative Director în cadrul afacerii Joule Project.

Joule Project este un brand de bijuterie premium care vinde în România, Marea Britanie, Japonia și Portugalia. Pentru 2025, ținta afacerii este să ajungă în Statele Unite și să se dezvolte în magazine concept din Asia.

Începuturile antreprenoriale ale Ralucăi Leafu vin la un an după facultate. A fost un an de zile într-un notariat, dar ulterior cu ajutorul a 200 de euro puși deoparte pentru o pereche de pantofi a pornit un brand de vânzare de bijuterie.

A pornit acum 13 ani pentru că-i plăcea zona aceasta. "La vremea respectivă nu existau accesorii la brandurile mass market. Era un gol în piață", spune Raluca Leafu.

Cu acei 200 de euro a cumpărat 13 coliere, pentru că doar pentru atât avea bani. S-a dus la ziua de naștere a unei prietene și le-a luat cu ea ca să le arate oamenilor. A venit acasă cu mâna goală. Adică fără niciun colier. Și atunci a realizat că poate curatoria bijuterie de calitate, dar accesibilă, diferită de ceea ce se găsește pe piață.

Bon Bijou a devenit astăzi un importator de bijuterii de la diferite branduri, cu elemente curatoriate de Raluca. S-au diferențiat prin branding și prin poziționare, spine antreprenoarea.

"Sunt un cumpărător la rândul meu. A fost foarte important mereu să aflu povestea din spatele produsului. Mă interesa cine a creat, din ce este făcut, cum este ambalat un produs", povestește Raluca.

Tranziția de la Bon Bijou la un brand "de lux" de bijuterii

Bon Bijou a mers bine, iar Joule Project a apărut acum aproximativ un an. După ce a vândut accesorii, adică acele elemente care nu sunt din metale prețioase, a dorit un brand mai premium. Uitându-se în urmă, Raluca vede Bon Bijou ca o școală bună, MBA-ul ei antreprenoriat.

"Triggerul meu pentru Joule Project a fost pandemia. Am simțit că oamenii se duc spre lucruri mai meaningful, nu mai cumpără mult, dar oamenii care-și permit o făceau în continuare. Bon Bijou era un brand mass market și am simțit că oamenii nu mai vor să cumpere volum", explică Raluca Leafu modul în care a gândit brandul.

Astfel, a luat decizia să lanseze Joule Project, un brand care-și face singur bijuteriile, unde Raluca este Creative Director și care vorbește despre inele statement, despre metale prețioase, pentru un public diferit față de cel de la Bon Bijou.

Un brand pe piața internațională

A fost o tranziție complicată. A avut de ales între a repoziționa Bon Bijou sau a construi ceva de la zero.

"Față de Bon Bijou pe care l-am pornit la 23 de ani și unde nu aveam niciun plan, la Joule Project totul era bine stabilit. Am vrut un brand de nișă, cu materiale prețioase și pietre prețioase și semiprețioase. Am ales un design atipic și un preț mai mare", spune Raluca Leafu.

"Am vrut să transmit prin Joule Project nu doar o afacere în România, ci un brand pentru piața internațională. Vreau ca prin Joule să transmit faptul că România are mulți oameni talentați", explică antreprenoarea.

Momentan piața principala pentru Joule Project este tot România, dar bijuteriile sunt expuse și vândute în Londra, Tokio, Portugalia, dar și în câteva concept store-uri din București și în showroom-ul propriu.

"Dorința mea pentru 2025 e de extindere pe cât mai multe piețe", spune Raluca. Pentru acest lucru va avea nevoie de oameni, momentan echipa ei de bază înseamnă patru oameni cu tot cu ea. "Cunosc în fiecare zi oameni talentați și creativi. Dar este o lipsă mare de oameni cu mindsetul antreprenorial potrivit".

Deși zona de bijuterie s-a transformat în România, Raluca nu este adepta denumirii de "bijuterie contemporană", așa cum o cunosc multe persoane.

"Mie mi se pare că artiștii fac bijuterii. Punct. Sunt mulți oameni talentați în România pe craft, pe creație, dar aleg să meargă pe cont propriu pentru că artiștii au un ego mare. Talentul vine la pachet cu această parte. Dar deși ești genial, când se termină genialitatea ai nevoie de un om ca mine, să înțeleagă clientul, brandingul", spune Raluca Leafu.

Întrebarea universală: de ce costă atât?

Pe site-ul Joule Project se pot găsi bijuterii care pornesc de la aproximativ 500-600 de euro, dar pot ajunge și la 7.500 de euro, în funcție de complexitate și materiale. Evident, întrebarea despre preț e una care apare des pentru Raluca Leafu.

"Mai avem nevoie de 3-4 generații ca să înțelegem ce se întâmplă pe partea de bijuterie, de ce cumpărăm, cum cumpărăm și să nu m ai întrebăm de ce costă atât. Mă lovesc des de întrebare, dar pe mine mă pierde. Prețul a fost o componentă foarte importantă pentru mine. Joule Project nu e un brand de masă, e unul de nișă", spune Raluca.

Ea menționează că în preț intră tot procesul care este făcut în atelier, de la materiale, la poveste, la creație și idee.

Ce roluri are un antreprenor și ce poate să facă

Raluca Leafu spune că o afacere ia de la un antreprenor exact atât de mult timp și atât de mulți bani pe cât îi dai.

"Ideal în business ar fi să delegi, dar vorbeam de echipe care se creează greu. Trebuie să înțelegi toată structura unui business, să știi ce înseamnă ca apoi să ceri de la oameni. Apoi ca antreprenor la început de drum trebuie să înveți partea contabilă și că indiferent dacă ești mic sau mare, banii firmei nu sunt banii tăi", spune Raluca.

Raluca Leafu recomandă un alt antreprenor

La final, în mod tradițional, cerem recomandări despre noi antreprenori de la cei care vin la interviu în studio.

Raluca Leafu o recomandă pe Ioana Văsîi, prietena sa pe care o cunoaște de la 16 ani, care a dezvoltat brandul Animaletto Pizza și Bar.



Citeste si