- 7 Iulie 2025
Raluca Radu: ce mai e marketing-ul în ziua de azi? Cum navighezi o piață unde costurile au crescut cu 35% de la un an la altul
Cu peste 20 de ani de experiență, Raluca este fondatoarea agenției MTH Digital, unde coordonează o echipă de peste 20 de specialiști și gestionează bugete de milioane de euro pentru branduri din toate colțurile.
Pe lângă activitatea din agenție, Raluca este trainer de digital marketing și e-commerce în cadrul GPeC, Entrepreneurship Academy, SNSPA și Harbour Space. Este, de asemenea, speaker la evenimentele de top din digital marketing și e-commerce din România și Europa. În calitate de trainer, Raluca a inițiat în lumea marketingului online și e-commerce peste 8000 de cursanți atât din România, cât și din alte țări din Europa și Asia.
Este absolventă de Automatică și Calculatoare în cadrul Universității Politehnice București și a Romanian-Canadian Executive MBA, Raluca își folosește pasiunea pentru cifre, cunoștințele, expertiza și focusul pe strategie pentru a conecta brandurile cu audiența lor ideală și a le îndruma să atingă rezultatele dorite.
În trecut, Raluca a lansat proiectele OLX și Answear pe piața din România și le-a adus în topul celor mai bune companii pe segmentul lor de piață. Datorită rezultatelor sale remarcabile, Raluca a fost inclusă pe locul 1 în topul specialiștilor în digital marketing realizat de Whitepress și în topul femeilor din e-commerce realizat de EcomIdeas. De asemenea, a primit premiul CONAF pentru cea mai bună campanie de marketing – “Girl Power” pentru Answear.ro, dar și distincțiile CEOs Gala și Kudika Good Vibes Gala, care au recunoscut impactul ei, în calitate de CEO al Answear.ro.
Alături de Raluca navigăm istoricul marketing-ului pe parcursul ultimilor 20 de ani, și tot de la antreprenoare aflăm care sunt acele tips&tricks care fac o strategie bună de marketing în e-commerce-ul local.
Cum s-a schimbat marketing-ul de la începutul anilor 2000 până acum?
Marketingul s-a transformat încet, dar sigur. Atunci vorbeam despre un început al digitalului și o piață fragmentată cu zeci de motoare de căutare și zeci de clienți de mail pe care îi puteam folosi, acum vorbim despre câteva platforme care dețin supremația în mediul digital și despre un consumator care petrece peste 6 ore și jumătate pe zi în mediul online, dintre care 2 ore și 5 minute în social media.
Dacă ne uităm din perspectiva de advertising, discutăm acum despre un alt nivel de complexitate și despre un număr variat de canale și posibilități - utilizatorul român folosește în medie 6,5 platforme social media, Google este cel mai folosit motor de căutare, dar agenții AI cresc și acaparează o cotă de piață tot mai mare din totalul căutărilor.
Dacă la începutul anilor 2000 era totul despre bannere, articole pe site-uri de conținut și emailuri simple, acum discutăm despre personalizare, automatizări și AI.
Eu am început să lucrez în digital marketing în 2005, dar eram deja interesată de domeniu de câțiva ani din timpul facultății și nu ratăm nicio informație.
Principiile de bază nu s-au schimbat - și atunci era la fel despre a atrage atenția consumatorului care are atenția limitată, și atunci era despre a transmite rapid și concis informația esențială și despre a putea măsura impactul acțiunilor de marketing online.
Consumatorii sunt mult mai informați și așteaptă experiențe relevante, iar noi, ca marketeri, trebuie să fim mereu cu un pas înainte și să învățăm continuu.
Marketingul de la începutul anilor 2000 era în mare parte despre prezența vizibilă – să fii pe bannere, în presă, în TV, în pagini de catalog online. Era despre expunere. Astăzi, marketingul s-a transformat într-un efort strategic de a construi relații reale cu publicul, despre marketing conversațional și bidirecțional.
Este mult mai mult despre personalizare, empatie și valoare pe termen lung. Dacă atunci era suficient să fii prezent, azi trebuie să fii relevant și să creezi și menții relații într-o eră a comunicării real-time.
Strategii care funcționau mai bine în trecut și pași pentru o strategie de marketing în prezent
Atunci era despre marketing unidirecțional, dar în timp s-a trecut la marketing bidirecțional. Acum 20 de ani, eficiența era dată de expunere și de volumul campaniilor – reach cât mai mare, costuri cât mai mici per mia de afișări, iar promovarea prin bannere, articole și emailuri era cea predominantă în mediul online.
Astăzi, strategia trebuie să înceapă cu colectarea și sintetizarea datelor din mediul online și cu analiza acestora, iar pe baza datelor se încearcă înțelegerea cât mai profundă a avatarului de client. Ulterior, este important ca pe baza acestor date să construim ipoteze, pe care apoi să le testăm prin diferite campanii sau tactici online și să validăm presupunerile pe care le facem despre audiența noastră.
Pe scurt, avem tot mai multe date și asta ne ajută să creăm campanii mai relevante și mai bine targetate, dar toate aceste date și instrumente duc și la o complexitate mai mare și un volum mai mare de muncă, indiferent cât ne vom folosi de AI.
Cu alte cuvinte, crește eficiența, dar cresc și costurile, fie că se traduc în buget sau în eforturi. În aceste demersuri de colectare și analiză a datelor, ne ajută foarte mult instrumente digitale precum Google Analytics 4, Hotjar, dar și studiile clasice care se concentrează pe a obține o mai bună înțelegere a clientului final.
Un lucru care nu s-a schimbat este necesitatea existenței unei poziționări de brand și a unui mesaj puternic diferențiat, ușor de înțeles pentru publicul țintă și orientat pe beneficii. Ulterior, pentru a comunica în mediul digital această poziționare, este foarte important să construim o strategie de tip multi-touch funnel, care să țină cont de toți pașii și toate punctele de contact dintre un brand și un potențial client și să fie construită pe etape clare de generare de interes, activare a publicului interesat, conversie și loializare.
Mai ales că știm deja că vorbim despre mediul online unde, conform datelor HubSpot, 70% dintre achizițiile e-commerce implică mai mult de 3 interacțiuni cu brandul înainte de decizia finală de a cumpăra.
În fiecare dintre aceste stadii ar trebui să ne gândim la moduri diferite de comunicare, mesaje diferite și chiar canale diferite de marketing, dar în orice caz ar trebui să ne uităm la social media, prezența în motoarele de căutare și motoare AI, email marketing și mecanisme de tip automatizare pentru customer journey.
Nu în ultimul rând, experiența din promovarea online, dar și cea de pe website, ar trebui să meargă tot mai mult către personalizare.
Cum îți adaptezi marketingul pentru AI?Pentru prima oară în ultimii 10 ani, în octombrie 2024, cei de la SparkToro au arătat faptul că motorul de căutare Google a coborât din punctul de vedere al market share-ului în volumului de căutări, la o cotă de 83%, restul de 17 procente împărțindu-se între social search (audiențele tinere caută mai ales pe TikTok, Instagram și alte platforme social) și căutări cu motoare de tip Generative AI.
Această modificare duce la o schimbare de paradigmă, dincolo de evoluția tehnologică. Google se schimbă dintr-un motor de căutare într-un motor care oferă răspunsuri și predicții personalizate și atunci ceea ce se schimbă fundamental este modul în care utilizatorii caută, aceste căutări devenind tot mai conversaționale și mai complexe, fiind formate dintr-un număr tot mai mare de cuvinte.
Ca reacție, în mai 2025, Google a anunțat că va integra tot mai mult AI în rezultate și că în curând Gemini va înlocui practic Google, iar primii pași pentru acest lucru se pot deja observa prin introducerea AI Overviews la scară largă și pe piața din România.
Practic, primim tot mai multe răspunsuri de la Gemini AI direct în pagina de rezultate și acest lucru duce încet la faptul că utilizatorii nu vor mai avea nevoie să părăsească pagina de căutare Google pentru a ajunge pe un website și a afla informația.
Optimizarea pentru motoarele de căutare va trebui atunci să fie concentrată tot mai mult pe intenție în loc de cuvinte cheie, structura conținutului trebuie să răspundă clar și complet la întrebări, iar articolele de tip “how-to”, FAQ și care sunt documentate și de tip sinteză sunt cele care vor fi prioritare.
În ceea ce privește folosirea AI în marketingul online, nu cred că mai suntem în momentul în care să ne putem opune. Pentru a rămâne competitivi, trebuie să ne concentrăm pe includerea AI în campaniile de marketing online - în MTH Digital folosim deja AI generativă pentru scrierea de mesaje personalizate, pentru crearea de conținut și testăm realizarea de creație vizuală - imagini și video-uri - cu Generative AI.
Chiar dacă rezultatele finale nu sunt încă la nivelul așteptat, este foarte important să învățăm să colaborăm cu motoarele de tip Gen AI, pentru că este vorba despre a învăța să scriem prompturi, să oferim feedback și să reiterăm rezultatele finale. AI ne ajută cu primele drafturi și ne accelerează, dar din tot ce observăm intervenția umană este esențială.
Cum construiești loialitate și comunități pentru brand-uri?La MTH Digital am efectuat un studiu pe portofoliul nostru de peste 100 de companii și am constatat o creștere cu peste 35% de la un an la altul în ceea ce privește costurile de digital marketing.
Ca urmare, eforturile ar trebui acum să se concentreze pe loializarea clienților achiziționați și pe construirea unei comunități din vizitatorii care au ajuns pe situl nostru sau pe profilurile noastre de social media.
Practic, putem spune că a avea o comunitate de brand nu mai este doar un avantaj competitiv, așa cum era până acum, ci devine o necesitate strategică.
Pentru a merge către community marketing, primul pas este să definim clar misiunea și valorile de brand în jurul cărora vom construi comunitatea respectivă și să identificăm un public de ambasadori care se vor concentra și reuni în jurul acestor valori.
Putem începe de la clienții loiali ai brandului, de la ambasadorii de brand și de la interviuri cu aceștia pentru a identifica o intersecție între valorile brandului și valorile importante pentru publicul țintă. Ulterior, trebuie să decidem care sunt platformele digitale sau de social media unde putem cel mai ușor să construim această comunitate.
Ne putem gândi aici la rețele social media de la Facebook Groups, la Instagram Threads până la TikTok și Discord sau la newslettere și canale de Whatsapp, precum și la evenimente sau cursuri organizate de businessul nostru. Abia apoi vom trece la pasul cel mai important de creare de conținut - fie că vorbim despre articole sau newslettere sau pur și simplu interacțiune în social media.
Acest conținut ar trebui centrat în jurul valorilor identificate și în jurul nevoilor audienței. În ultimii 2 ani, am observat tot mai mult importanța creării de conținut autentic de brand sau de conținut de tip UGC (user generated content) pentru sporirea încrederii în brand.
Bune practici de community building ale unui brand local
Sunt numeroase exemple la care ne putem referi, dar un exemplu drag mie este F64, magazinul online foto-video cu care am și colaborat în trecut.
Fondat în 2001, F64 nu s-a limitat la a fi un simplu retailer de echipamente foto-video. A transformat un magazin într-un hub cultural și o comunitate dedicată iubitorilor de fotografie, contribuind la consolidarea poziției de lider în România.
Brandul s-a poziționat ca un spațiu pentru „comunicarea prin imagine”, pledând pentru consultanță sinceră și relații pe termen lung și a investit în specialiști care răspund întrebărilor și oferă sfaturi – atât online, cât și în locație fizică.
Magazinul lor fizic nu este doar un spațiu de achiziție, ci și un spațiu de socializare, testare, cursuri și evenimente, iar platforma lor oferă în online și social media educație și interacțiune digitală constantă cu comunitatea.
Rezultatele vorbesc de la sine - peste 48.000 de abonați pentru canalul lor de Youtube și peste 100.000 membri activi pe grupul de Facebook de brand.
Revenim și cu alte ponturi de la antreprenoare, într-un material care vă va învăța cum puteți construi strategii de marketing eficiente pentru afaceri mici.