- 8 Iunie 2025
Review Elden Ring: Nightreign: un spin-off... surprinzător
Când a fost anunțat Elden Ring: Nightreign am fost sceptic și mi s-a părut ciudat că o companie precum FromSoftware va face un astfel de joc, un fel de battle royale, dar în universul Elden Ring.
Nu am urmărit foarte mult dezvoltarea jocului pentru că eu nu am fost fan Elden Ring. Am apreciat jocul, a fost fun o perioadă, dar am renunțat pe la jumătate. Așadar, întrebarea era Nightreign face altceva ca să atragă jucători precum cei ca mine?
Nightreign renunță la structura open-world și la explorarea solitară, oferind sesiuni scurte (30-45 de minute) în care trei jucători colaborează pentru a supraviețui și a-l învinge pe Nightlord. Ai mai multe clase disponibile cu arme și abilități și roluri distincte, iar lucrurile au fost simplificate ca să se potrivească în acest gen de joc. De exemplu, ai un număr infinit de săgeți.
Fiecare run este diferit, datorită hărții generate procedural și a sistemului roguelike: la fiecare început, personajele pornesc de la zero, iar progresul se resetează la finalul sesiunii. Jocul încurajează experimentarea și sinergia între membri echipei. Se poate ca toți jucătorii să joace cu aceeași clasă, însă cel mai bine este să ai un party echilibrat pentru cele mai mari șanse de succes.
Cooperarea este esențială, iar sistemul de readucere în joc permite salvarea aliaților căzuți. Zona de joc se restrânge progresiv, adăugând presiune și eliminând momentele moarte. Progresia este simplificată, fără micro-managementul caracteristic RPG-urilor clasice, iar accentul este pus pe acțiune rapidă și decizii tactice.
Poți juca și singur, dar jocul nu este optimizat pentru asta și trebuie să faci matchmaking pentru cele mai multe șanse de succes.
În timpul meu limitat cu jocul experiența a fost așa și așa. Am jucat cu străini pe internet și fie am nimerit într-un grup cu cineva mai experimentat care ne ghida peste tot pe unde să mergem, ce boși să învingem și ce altceva să mai facem, fie într-un grup în care nimeni nu știa ce să facă și eram cam peste tot. În primul scenariu mă simțeam fugărit deoarece nu aveam timp să să mă uit pe hartă, să văd armele care picau de la boși. Iar în al doilea scenariu mă simțeam pierdut pentru că eram la început și nu știam ce să fac.
Cel mai bun scenariu cred că va fi atunci când joci cu prieteni și eventual puteți comunica prin voice chat deoarece poți să te bucuri de lumea Nightreign fără să fii alergat și învățați împreună ce trebuie să faceți.
Jocul este în continuare destul de dificil, în stilul Elden Ring, dar cumva mai accesibil deoarece nu mai ești singur. Dezvoltarea personajului este simplificată și totul stă în echipamentul pe care-l găsești pentru ca fiecare sesiune de joc să se simtă diferit, chiar cu același personaj.
Nightreign este o experiență intensă, cu accent pe colaborare și adaptare. Sesiunile scurte și rejucabilitatea ridicată îl fac potrivit atât pentru sesiuni rapide cu prietenii, cât și pentru jucătorii solo care caută provocări. Totuși, lipsa explorării libere și a progresiei complexe poate dezamăgi fanii hardcore ai seriei Soulsborne, obișnuiți cu profunzimea RPG-ului original.
Nightreign păstrează stilul vizual gotic și atmosfera sumbră din Elden Ring, dar introduce elemente noi de traversare și verticalitate. Harta se schimbă constant, iar designul inamicilor și al boss-ilor rămâne la standarde ridicate. Efectele vizuale pentru abilități și zonele de pericol sunt clare și spectaculoase.
Sunetul ambiental și muzica mențin tensiunea pe tot parcursul sesiunilor. Temele orchestrale, efectele de luptă și vocile inamicilor contribuie la imersiune, iar feedback-ul audio pentru abilități și pericole ajută la luarea deciziilor rapide. Atmosfera sonoră rămâne un punct forte, fidel tradiției FromSoftware.
Elden Ring: Nightreign reușește să aducă o reinterpretare proaspătă și intensă a universului FromSoftware, oferind o experiență cooperativă, rapidă și accesibilă. Este un spin-off curajos, care nu se teme să experimenteze cu formula consacrată, păstrând totodată atmosfera și provocarea care au făcut celebră seria.
În același timp, Nightreign nu mi se pare că satisface nici fanii Elden Ring care preferă o explorare liberă, o progresie complexă și un gameplay mai așezat, dar nu face neapărat nici suficient de mult încât să atragă noi jucători care poate au auzit de Elden Ring, dar nu l-au încercat.
După părerea mea, e mai degrabă pentru cei care caută un joc cooperativ cu lupte intense cu boși pentru sesiuni scurte de 30-40 de minute. Jocul se bucură de succes și a fost vândut în 3,5 milioane de copii doar în 5 zile, iar 7,5% din jucători deja au învis toți boșii. În urma acestui succes financiar sunt curios să văd dacă și alte francize singleplayer cunoscute vor primi tratamentul unui spinoff multiplayer.