Review F1 2021: din perspectiva unui amator și a unui fan de Formula 1

Acest articol reprezintă o premieră pentru start-up.ro, un review la un joc video scris la două mâini. De ce? Deoarece pot fi redate două perspective: cea de începător și cea de avansat.

Eu, Florin Cașotă, joc pentru prima dată un joc de Formula 1 la modul mai serios, iar Vlad Andriescu a trecut la nivelul următor și joacă F1 2021 cu un volan Logitech G923 pe PS5.

F1 2021 e jocul acela pe care orice fan al Formulei 1 trebuie să-l joace, iar Vlad, fan de Formula 1, spune că îi este foarte greu să-mi dau seama cât de atractiv e pentru cineva care nu are legătură cu acea lume. Eu nu am nicio legătură cu această lume a F1, însă pot să zic că farmecul curselor s-a strecurat puțin câte puțin în venele mele.

F1 2021 a fost lansat la finalul lunii iunie și pune jucătorul în fața mai multor provocări. Poți juca online multiplayer cu alți jucători, dar e un haos organizat și personal mi-e foarte greu să o fac. De asemenea, ai trei moduri principale de Story.

Moduri de joc F1 2021

My Team îți permite să devii a 11-a echipă de pe grila de start, pornești de la zero, din sărăcie, unde ești și pilot și patron, acest Gigi Becali al curselor de automobilism. Îți alegi un coechipier și plecați la drum încercând să vă luptați pentru glorie. My Team jucat corespunzător e o provocare foarte puternică, pentru că diferențele tehnice dintre mașini se simt, iar dacă alegi o dificultate un pic mai mare te vei scălda în mediocritatea locului 15 de cele mai multe ori, așa cum o fac eu în primul sezon, poate cu niște excepții de curse unde ai noroc de accidente și safety cars.

Career elimină partea de management al echipei proprii și vei fi un pilot ce pornește din Formula 2, antecamera Formulei 1, și vei concura pentru echipele favorite, încercând să aduci titlurile mondiale.

Breaking Point e adiția nouă din F1 2021, un mod de story inspirat din alte jocuri, cum ar fi FIFA, dar și din serialul „Netflix”, Drive to Survive, care a popularizat foarte mult Formula 1. Aici ești Aiden Jackson, un tânăr pilot ce debutează în Formula 1 și ai de îndeplinit mai multe misiuni, în timp ce ești prins în controversele dintre coechipierul tău, veteranul Casper Akkerman (cu un nume foarte danez, dar el fiind olandez în joc) și Devon Butler, rivalul tău din categoriile inferioare.

Acest mod de joc a fost un punct de atracție pentru un începător ca mine și un iubitor de poveste. Nu aveam așteptări prea mari, mai ales că am văzut ce a făcut EA cu acest mod de poveste în cadrul FIFA. Și bine am făcut, Breaking Point e un fel de nuvelă scrisă de un debutant din lumea acestui sport. Avem tensiuni cu colegul de echipă, dar și un happy end. Se putea mai mult și mi-aș dori ca acest mod de joc să continue și în viitoarele titluri deoarece este un mod plăcut prin care poți experimenta lumea Formulei 1 (ce se întâmplă când ți se strică schimbătorul de viteze, dar trebuie să-ți păstrezi locul sau cum poți profita de un safety car pentru a câștiga cursa pornind de pe ultimul loc).

Cât de dificil e F1 2021? 

Hai să o zicem onest. Am început să joc F1 2019 cu joystick-ul și am crescut treptat dificultatea. Jocul e setat cu un AI la 31 dificultate, dintr-un maximum de 110 posibile. Treptat am crescut dificultatea, iar astăzi am ajuns să joc cu plăcere la dificultate 80 și cu frustrare la dificultate 90.

Pentru un amator care nu știe despre Formula 1 e destul de confusing, e ca atunci când încerc eu să joc World of Warcraft, pentru că va trebui să înțelegi ce face un DRS, ce înseamnă să deschizi aripa spate practic, ce înseamnă conservarea energiei, ce înseamnă cauciucurile Soft, Medium sau Hard, cum se simte mașina în viraje, cum să iei curba mai lent, dar să ieși mai rapid.

Evident, toate aceste aspecte se pot rezolva prin diversele assist-uri din joc. Deși nu este un simulator per se, nu e atât de dificil ca Project Cars, de exemplu, care e imposibil de jucat dacă ești doar un casual gamer, poți să duci F1 2021 în zona în care devine cea mai mare provocare pentru tine. La începutul jocului poți să alegi diverse assist-uri, de la frânare, asistență în viraje, linii ideale și tot așa. Dar treptat va trebui să renunți la ele dacă vrei să ajungi la un nivel mai bun și să te bucuri de provocarea jocului.

Cum joc eu în momentul de față, după 3 ani în care mă consider în continuare un amator? Uneori las asistența la frânare pe Low, uneori o scot de tot, dar stilul de condus se schimbă total. Las grafica liniei ideale de cursă doar în viraje, deși am început să mă uit doar orientativ după ea pentru punctul ideal de frânare. De asemenea, asistența la viraje am scos-o, dar nu pot să scot de tot controlul stabilității. În mod normal, dacă vrei experiența de simulator completă, scoate toate aceste assisturi. Dar cum volanul meu stă pe un birou și nu am un setup profesional, mi-e frică de acest lucru.

F1 2021 fără assist-uri e o provocare enormă, pentru că trebuie să înțelegi când să accelerezi, trebuie să controlezi mereu volanul, trebuie să frânezi corespunzător. Rezultatele finale pot fi extraordinare, dar trebuie să ai enorm de multă răbdare pentru un joc care ar trebui să fie casual. Cea mai apropiată experiență de acest fel a fost pentru mine să concurez pe ploaie cu volanul, pentru că tot ce știam până atunci s-a schimbat. Mașina e imprevizibilă, spatele acesteia vrea să derapeze mereu, nu mai ai aceleași puncte de accelerație pe care le știai.

Ce mai este dificil pentru un jucător amator la Formula 1? Să înțelegi interacțiunea cu ceilalți piloți, gradul de simulare pe care-l vrei pentru accidente și trasele ideale de pe fiecare circuit. Eu am ajuns la momentul în care pot să închid ochii și să știu exact fiecare circuit, dar în continuare, având mii de kilometri în joc, tot nu înțeleg cum să iau o trasă ideală pe circuitul britanic de la Silverstone sau în Olanda la Zandvoort. Dar dacă nu te uiți la Formula 1, îți va lua puțin timp să te acomodezi cu peisajul și cu virajele.

Cum diferă F1 2021 de F1 2020?

Cât de diferit e F1 2021 față de generația anterioară? În primul rând grafica e mult mai bună când vine vorba de mașini și de circuite. Se văd mai multe detalii, circuitele sunt mai bine realizate, inclusiv la nivelul suprafeței. În fapt, vorbim de un joc next-gen pe care l-am jucat pe PS5. Drept urmare, avem două moduri de joc: performance și fidelity. Performance te lasă să atingi 60 fps, dar scăzând rezoluția, iar fidelity atinge o rezoluție 4K, însă la 30 fps. În mod normal, modul performance este de preferat deoarece gameplay-ul este mult mai lin la 60 fps, însă în cazul de față, dacă joci din postura pilotului atunci vei aprecia rezoluția mai ridicată din modul fidelity.  Chiar dacă jocul nu excelează la grafica oamenilor din Braking Point, aici mai e de lucrat, în rest arată mult mai bine.

Atunci când conduci cu un volan cu force feedback vei simți fiecare denivelare din circuit și credeți-mă, sunt foarte multe și surprinzătoare.

Dincolo de aceste aspecte, de meniuri care au trecut printr-un redesign, jocul se remarcă prin faptul că toți competitorii au un comportament mult mai realist. Dacă în F1 2020 sau F1 2019 adversarii erau provocatori, dar puțin „dumb” pe alocuri, acum mișcările lor sunt inspirate din realitate. Atacă mult mai agresiv, se apără mai imprevizibil, iar unele modalități de a conduce din realitate au fost replicate perfect. De exemplu, dacă depășești înainte de o curbă și blochezi trasa ideală, acum adversarii tăi nu mai trag de mașină în tine, ca Schumacher înspre Jacques Villeneuve în 1997. Până acum aveau dificultăți în a recunoaște că au „pierdut” un viraj, așa cum se spune, nu se retrăgeau la fel de ușor. Iar acest lucru face parte din realismul jocului, pentru că AI-ul știe să se retragă și să pregătească un atac ulterior într-un viraj unde sunt mai rapizi.

Așadar, jocul oferă mult mai multe provocări în duelurile unu la unu. Și nu numai între tine și adversari, ci și între AI. Vezi în fața ta depășiri foarte curajoase, replici aproape 1 la 1 a curselor reale.

Un alt aspect diferit anul acesta față de generația anterioară e cât de dificil e să iei anumite curbe. Pe marginea acestora e ceea ce în engleză se numește „kerb”. Traducerea ar fi borduri, iar traducerea de la comentatorii români de Formula 1 ar fi de „vibratoare”, acele elemente care marchează marginile virajului și sunt înălțate. Ele erau dure în F1 2020, le simțeai puternic în volan, dar în F1 2021 sunt ucigătoare.

Din punctul acesta de vedere, aș spune că aici F1 2021 suferă puțin la realism. Practic, în joc, dacă atingi foarte vag un vibrator mașina se rotește. Acest lucru nu se întâmplă în realitate. Nu pe toate circuitele. În realitate vibratoarele, chiar dacă dure ca impact, se folosesc pentru că sunt pe trasa ideală. În joc prea multe vibratoare te rotesc. Probabil că e o chestine de optimizare și va fi rezolvată în viitor.

De asemenea, ca diferență față de anii precedenți, vor fi adăugate noi circuite care sunt în calendarul de anul acesta. Dar ele nu sunt disponibile încă, ci vor fi la un update viitor. Circuite precum Imola, Portimao sau Jeddah încă se lasă așteptate.

Pe de altă parte, eu ca începător, am perceput jocul destul de complicat, mai ales în modul de carieră, însă AI-ul se poate ocupa de multe lucruri în locul tău, în cazul în care nu știi ce să faci. De asemenea, îmi place că există multe obțiuni de dificultate și de ajutor în timpul curselor. Am început pe full asisst și pe cel mai slab nivel de dificultate al AI-ului. Apoi am trecut pe asist parțial și pe un nivel de dificultate mai ridicat. Se simte loc de progres. Ceea ce este bine deoarece vrei să parte de provocări atunci când te joci un asemenea titlu. 

În același timp, îmi place că F1 2021 are respect pentru timpul tău și poți să joci o versiune scurtă a curselor, una intermediară, dar și una completă. Deci dacă nu ai timp poți să dai 10 ture și ai terminat sau poți să încerci experiența completă și să faci 50-70 de ture de circuit. Îți va testa anduranța și priceperea.

Obișnuit cu jocurile cu curse casual, camera preferată a fost cea din spate de unde să văd mașina complet. A fost o experiență ok, dar mașina se mișca cam robotic. La sugestia lui Vlad am trecut în postura pilotului și experiența s-a îmbunătățit cu mult. Mașina era mai sprintenă, senzatia de viteză mai mare și trăiam mai din plin cursele și depășirile pe care le făceam.

Pentru cine e jocul acesta?

Ești cât de cât pasionat de Formula 1? Atunci jocul e provocator. Aș recomanda oricui, oricât de frustrant ar fi, să încerce să crească dificultatea treptat. Dacă nu ești pasionat de Formula 1, poate fi un joc casual interesant, dar destul de plicitisitor, dar poate fi și un mod plăcut de ați lua nivelul de adrenalină virtuală..

Ai nevoie de ceva timp pentru a învăța comportamentul mașinii, care sunt momentele bune de a intra la boxe, cum să intri fără să te rotești în Eau Rouge de pe circuitul de la Spa Francorchamps sau care sunt setările ideale pentru fiecare cursă.

Nefiind un fan al Formulei 1, eu probabil nu o să termin sezonul început la cârma echipei Raccoon Racing, însă m-a făcut curios să văd o cursă de F1 în realitate. Pe de altă parte, pentru Vlad, un asmenea joc este genul de titlu pe care-l joacă un an întreg.

Legat de acest ultim aspect, recomandarea pentru începători e să folosească site-uri care îți oferă posibilitatea de a afla care e setup-ul ideal pentru un anumit circuit. Dacă ai un circuit lent va trebui să setezi mașina altfel. Site-urile acestea oferă toate datele și e o modalitate rapidă, ca să nu stai prea mult timp să înțelegi de ce suspensia trebuie setată mai sus sau mai jos. Fără aceste setup-uri, dacă scazi din assist-uri, jocul va fi suboptim și vei simți diferențe mari fără adversari.

În concluzie, din punctul meu de vedere, cu joystick jocul poate fi jucat optim până în 65-70 dificultate. Dacă ești jucător casual cu volan, atunci poți să-l duci în 80 ca să fie provocator și puțin frustrant. Pentru 110 nu aș recomanda decât dacă vrei să participi la competiții, pentru că altfel e imposibil să nimerești perfect toate lucrurile. De asemenea, încearcă să elimini cât mai mult din Flashback-uri, adică posibilitatea de a relua o acțiune dintr-un anumit moment, modalitate prin care scapi de un abandon, de exemplu. Eu nu le-am eliminat de tot, că altfel m-ar frustra rău, dar încerc să-mi las maximum un flashback pe cursă.

Este clar că jocurile ca Fifa, F1 sau NBA sunt pentru pasionații acelui sport. Sigur, și gamerii casual le pot juca, însă nu la fel de mult. Cred că e bine că F1 a introdus un mod story deoarece pot atrage noi jucători și chiar dacă nu îi transformă în fani reușesc să-i capteze suficient de mult timp (am jucat 11 ore doar în modul Breaking Point).



Citeste si