REVIEW FBC: Firebreak: deocamdată doar potențial

FBC: Firebreak este un shooter cooperativ cu trei jucători, în universul misterios și supranatural al seriei Control. Acest joc marchează o schimbare radicală pentru Remedy, cunoscută pentru experiențele single-player narative precum Alan Wake și Control. Pariul lor a semi-funcționat.

FBC: Firebreak este un shooter first-person cooperativ pentru trei jucători, unde fiecare membru al echipei își alege un „Kit” specializat, fiecare cu un stil de joc unic: unul se concentrează pe electricitate, altul pe reparații și melee, iar al treilea pe apă și turete. Jucătorii iau rolul unor voluntari ai Biroului Federal de Control (FBC), răspunzând la situații critice și bizare din sediul agenției, cunoscut sub numele de Oldest House.

Ce m-a atras pe mine la joc este faptul că Remedy spunea că e și pentru casuals care vore să se joace puțin. Nu mai am timp de băgat într-un astfel de joc, dar mi se pare fun. FBC este și pentru cei care vor să faca grind, progresie, dar și pentru cei care vor doar să se joace rapid o misiune. Problema e că eu nu prea am găsit oameni cu care să joc. 

FBC: Firebreak are loc la șase ani după evenimentele din Control, când sediul FBC, Oldest House, a fost închis pentru a împiedica scăparea invadatorilor extradimensionali Hiss în lumea exterioară. În interior, supraviețuitorii – de la rangeri la funcționari de birou – formează unitatea Firebreak, un grup de voluntari care răspunde la situații de criză bizare și periculoase.

Tematica jocului este una de supraviețuire și improvizație: jucătorii nu mai au abilități supranaturale precum protagonista Jesse Faden, ci se bazează pe echipament improvizat și pe cooperare pentru a supraviețui. Povestea este minimalistă, cu accent pe atmosferă și pe situații absurde (de exemplu, lupta contra monștrilor făcuți din post-it sau instrumente muzicale posedate.

Misiunile (numite „Jobs”) sunt dinamice, cu obiective variate și o componentă de randomizare, ceea ce le face rejucabile și imprevizibile. Fiecare misiune este împărțită în trei zone, iar dificultatea și recompensele cresc odată cu nivelul de „Clearance” ales în prealabil. Sunt disponibile cinci tipuri principale de misiuni, fiecare cu provocări specifice, de la eliminarea inamicului la rezolvarea de puzzle-uri sau explorare.

Coordonarea echipei este importantă: fiecare Kit are abilități unice care pot fi combinate pentru efecte strategice. De exemplu, un jucător poate folosi un tun cu apă pentru a stinge un incendiu sau pentru a uda inamicii, iar altul poate folosi un dispozitiv electric pentru a le da lovitura finală. Sistemul de progresie este bazat pe recompense câștigate prin completarea misiunilor, iar echipamentul și abilitățile pot fi dezvoltate pe parcursul jocului.

Misiunile sunt diverse din câte am jucat și se schimbă la fiecare rundă, menținând experiența proaspătă, iar interacțiunea între Kituri și abilități creează momente de cooperare satisfăcătoare.Totuși, progresia este greoaie și necesită multe repetări ale acelorași misiuni pentru a debloca echipamentele și abilitățile dorite. Dar măcar primești XP, chiar dacă misiunea are succes sau nu. Misiunile de nivel mic pot fi finalizate rapid, iar jocul nu explică întotdeauna clar structura de progresie, ceea ce poate dezamăgi unii jucători.

Revenind la servere, Remedy ne spunea că peste 1 milion de jucători au intrat în Firebreak (jocul este și pe GamePass), însă eu l-am încercat pe Steam și nu de puține ori am stat zeci de minute să găsesc o echipă pentru o misiune. Ceea ce nu e bine pentru un joc proaspăt lansat. La ora scrierii articolului doar 76 de jucători sunt online pe Steam, adică ridicol de puțin. 

Grafica din FBC: Firebreak este una dintre punctele forte ale jocului. Oldest House este prezentat într-un stil vizual distinct, cu decoruri variate, de la birouri sterile la tuneluri subterane și laboratoare paranormale. Efectele vizuale sunt impresionante, iar designul inamicilor – precum monștrii din post-it sau instrumente muzicale animale – adaugă personalitate și umor experienței. Totuși, unele zone pot părea repetitive după mai multe ore de joc, iar unele elemente pot părea prea simple sau lipsite de detaliu în comparație cu alte titluri AAA.

FBC: Firebreak vine cu suport complet pentru ray tracing, inclusiv tehnici avansate precum path tracing. Jocul a fost lansat cu integrare din prima zi a tehnologiilor DLSS 4 cu Multi Frame Generation și DLSS Ray Reconstruction, ceea ce permite performanțe îmbunătățite și o calitate superioară a imaginii pe plăcile grafice NVIDIA GeForce RTX.

Jucătorii pot alege între setările Low, Medium și High (Full) pentru ray tracing. Setarea High activează path tracing-ul complet cu până la trei reflexii ale luminii și cea mai mare fidelitate pentru reflexii și iluminare. 

Path tracing-ul este solicitant pentru hardware, însă devine accesibil pe plăcile video moderne, mai ales cu DLSS 4 activat. De exemplu, pe un RTX 5080, la rezoluție 4K cu DLSS performance cu path tracing, se obțin aproximativ 70 FPS, iar fără ray tracing, performanța crește la un nivel constant de 100 FPS.

Pentru cine este FBC: Firebreak?

FBC: Firebreak este destinat în primul rând fanilor seriei Control care doresc să exploreze universul dintr-o perspectivă nouă, mai relaxată și cooperativă. Este ideal pentru jucătorii care apreciază shooterele cooperativ cu prietenii, unde coordonarea și improvizația sunt cheia succesului. Jocul este, de asemenea, potrivit pentru cei care caută o experiență ușoară, distractivă și cu umor, fără pretenții narative sau de profunzime.

Nu este recomandat pentru cei care preferă jocurile single-player narative sau pentru cei care nu au răbdarea să treacă prin secvențe repetitive pentru a debloca echipamentele și abilitățile dorite. De asemenea, jucătorii care nu au un grup stabil de prieteni cu care să joace pot găsi experiența mai puțin satisfăcătoare, deoarece matchmaking-ul cu străini poate fi dezavantajos.

Jocul are potențial, dar necesită îmbunătățiri în ceea ce privește progresia și varietatea misiunilor pentru a atrage un public mai larg pe termen lung. Echipa a lansat patch-uri în care a mai redresat progresia și tutorialul de început.Și trebuie ca Remedy să găsească o soluție să aducă mai mulți jucători online. Pentru că chiar dacă îți place jocul acum nu prea ai cu cine să-l joci. 



Citeste si