Rezistență și perseverență: resursele principale ale antreprenorilor români

În pregătirea studiului Mind your Business, ediția doi, am realizat o nouă serie de interviuri calitative cu antreprenori români. Astfel, echipa de research Unlock, care coordonează cercetarea, a avut discuții în profunzime cu antreprenori. Din conversațiile ghidate cu oamenii care ne-au lăsat să aruncăm o privire la cum se simt când construiesc afaceri, echipa de cercetare a descoperit un lot de antreprenori extrem de rezistenți și perseverenți.

Echipa de cercetare a avut nouă interviuri calitative în faza preliminară a cercetării Mind your Business, urmând să programeze și alte discuții în profunzime, pentru a înțelege cât mai bine modul de gândire antreprenorial și bunăstarea mintală a liderilor.

Aceste conversații setează direcția chestionarului și oferă o primă privire de ansamblu asupra welbeing-ului mintal în rândul antreprenorilor români. 

În prima fază a interviurilor calitative, cercetătoarele au discutat cu antreprenori din industrii variate: producție, tech, marketing, educație, HoReCa, fondatori care au business cu 2-10 angajați, dar și firme cu peste 200 de angajați. 

Primele concluzii ale interviurilor sunt că avem un lot de antreprenori rezistenți și perseverenți. 

Ce le aduce aceste calități? Fix dorința de a face lucrurile altfel sau chiar mai bine. Pe lângă asta, motivația lor merge mai departe decât scopul de a face bani și atât. 

Ce au mai aflat cercetătorii români după ce au stat de vorbă cu antreprenorii despre sănătatea lor mintală?  

Contextul politic aproape că nu putea fi menționat
  • Contextul politic și întreaga situație imprevizibilă dată de alegerile lui 2024, și apoi 2025, au avut un cuvânt de spus asupra stării de spirit a antreprenorilor români. În interviurile de după alegeri, antreprenorii au vorbit mai deschis despre starea de anxietate prin care au trecut, una legată direct de situația politică. Însă, în interviurile de dinaintea alegerilor, această anxietate era mai greu admisă sau rostită. Această emoție aproape că se comporta ca rostirea numelui Voldemort din Harry Potter: ”he who must not be named”.

Pentru cei intervievați atunci, era ca și cum rostirea acestei anxietăți politice făcea frica mai tangibilă, ceea ce putea să-i ducă într-o zonă în care să piardă controlul și să se blocheze. 

Ieșirea de salvare? Antreprenorii au preferat să vorbească de o stare de incertitudine și prudență, și mai puțin despre anxietate sau teamă într-un mod clar și deschis. 

 

Fă ceea ce poți

Ce i-a ajutat pe antreprenorii români în ultimul an? Să se concentreze pe ceea ce pot ei să controleze. 

  • Antreprenorii au ales să separe exteriorul de interior. Astfel, au ales să se concentreze pe ceea ce pot controla. Iar asta e chiar business-ul lor. 

Mai exact, în această perioadă, afacerea a funcționat ca o supapă: antreprenorii s-au concentrat pe misiune, pe ce aveau de făcut, pe a merge înainte și pe a găsi soluții. 

Mai mult, au aplicat și o strategie de auto-îmbărbătare: “clienții noștri sunt foarte stabili, pun mare pret pe educație, nu vom fi afectați”, “ne-am concentrat foarte mult pe loializarea clienților care sunt foarte apropiați de noi”. 

Afacerea le-a devenit colac de salvare, dar și luminiță de la capătul tunelului, un fel de stea călăuzitoare când totul în jur era incert. 

Planuri alternative

Ce planuri și-au făcut antreprenorii români în ultimul an? 

  • Unele cu soluții alternative care să-i ajute în continuitatea business-ului. Iar aici au luat în calcul extinderea spre piețe externe, deschiderea unei noi linii de business sau atragerea unor noi surse de finanțare. 

Ce au mai făcut: Au tăiat din investițiile mai puțin necesare. ”voiam un candelabru pentru atelier, dar am oprit investiția pentru că nu era o necesitate”; si-au restructurat anumite linii de business: “am pierdut o finanțare și am luat decizia să dăm puțin înapoi pe moment, dar să găsim ulterior alte soluții să creștem business-ul sănătos”. 

Ce e interesant la descoperirile cercetătorilor: niciunul nu s-a gândit la opțiunea “stop the business”: “pentru noi ar fi simplu să mutam IP-ul în Irlanda și gata, dar până una alta, suntem un business românesc și vreau să fac treabă aici”. 

Astfel de planuri au ținut afacerea pe linie de plutire, dar și starea mintală a antreprenorilor. 

Soluții pentru minte

La ce soluții apelează antreprenorii români ca să-și păstreze sănătatea mintală cât mai echilibrată? 

  • Cei mai mulți dintre ei apelează la diverse soluții oarecum moderne pentru a-și păstra echilibrul mintal: terapie, coaching sau retreat-uri. 

De obicei, antreprenorii au apelat la aceste soluții într-un moment în care s-au confruntat cu probleme personale, fie că vorbim de situații dificile în cuplu sau cu copiii. Odată ce au recurs la astfel de soluții de mental health, au observat că repararea problemelor din viața personală i-a ajutat și în viața profesională: ”am devenit un șef mai bun”. 

Ulterior au apelat și la soluții precum sport, meditație, yoga, nutriție sănătoasă, plimbări și călătorii ca metode care să îi ajute să-și păstreze echilibrul mintal.

Ce a fost diferit în această perioadă, final 2024- mijloc 2025, a fost un accent mai mare pe RELAȚIILE PERSONALE - familie/ prieteni. Acestea au fost o supapă importantă în depășirea provocărilor legate de situația incertă de pe piață. 

Practic, antreprenorii au ales să revină la rădăcini la un spațiu de siguranță. 

Rezervat-optimiști

Antreprenorii români sunt rezervat optimiști pentru perioada care urmează. 

  • Rezervați pentru că dezvoltă afaceri în pline incertitudini legate de fiscalitate. Optimiști pentru că au planuri de business, cum ar fi extinderea spre piețe externe, deschiderea unei noi linii de business sau atragerea unor noi surse de finanțare.

Ce am mai aflat din interviurile calitative Mind your Business este că în business-urile mici, nivelul de anxietate a fost mai scăzut față de nivelul afacerilor mari și cu un model de creștere pe orizontală. 

Dimensiunea companiei a trasat și moduri de abordare a angajaților. În business-urile mici, în perioadele tensionate antreprenorii au ales discuțiile deschise cu angajații în care au adresat temerile acestora, ceea ce a contribuit la aplanarea stărilor de tensiune. 

Prin astfel de atitudini, antreprenorii au vrut să le ofere angajaților spațiu și siguranță: “nu am vrut să le spun ca în situația unui anumit rezultat la alegeri poate vom fi nevoiți să dăm afară  din personal pentru că nu am vrut să alarmez”. 

 

Dacă vreți să aflați își gestionează antreprenorii români echipele, dar și ce îi motivează și de unde-și trag superputerile, vă puteți înscrie la evenimentul Mind your Business, de pe 30 septembrie, la Apollo111.


Evenimentul este realizat de start-up.ro, Main Partner BCR, Gold Partner SIGNAL IDUNA, Study Partner UNLOCK. 

 



Citeste si