- 26 Februarie 2018
Am stricat toate orașele. Cum le facem compatibile cu viața?
Două știri mi-au atras atenția în utlimele zile. Nu, nu sunt cele despre Justiție, deși sunt cele mai la îndemână. Una a fost despre Uber care a extins serviciul Express Pool în Statele Unite. A doua e despre Citymapper, un startup care oferă servicii de autobuze inteligente în Londra. Amândouă vorbesc despre viitor, fie că-l vrem, fie că nu. Vom începe cu un pic de context.
Uber Express Pool - mai puțină taximetrie, mai mult autobuzUberPool e un serviciu prin care gigantul american a încercat să ieftinească prețul unei curse. Dar șoferii nu au cea mai plăcută experiență. Serviciul se bazează pe ideea că vei lua mai mulți pasageri de pe un singur traseu, care merg în aproximativ aceeași destinație, calculată cu ajutorul inteligenței artificiale.
Serviciul nu e disponibil în București, dar e ca și cum eu aș porni din Dorobanți și în drumul meu până la 1 decembrie 1918, adică la ieșire din oraș, aș lua 3 pasageri, de pe un traseu întortocheat, de unde au dat comanda, și să-i duc în Titan, Dristor sau aproape de casă. E complicat.
Uber a lansat săptămâna aceasta un serviciu numit Uber Express Pool, care face lucrurile mai simple. Practic tu, clientul, dai o comandă în Express Pool și algoritmul caută șoferii, dar și riderii, adică alți clienți. Apoi, folosind inteligența artificială, cuplează 1-3 persoane într-o singură mașină. Dar ca să ajungi la mașină, trebuie să mergi 2-3 minute, până la un punct comun de întâlnire. Parcă sună a autobuz, nu? Serviciul e cu 75% mai ieftin decât UberX pentru pasageri.
UberPool e astăzi în 36 de orașe din întreaga lume și în orașele unde operează, UberPool are o cotă de aproximativ 20% din serviciile de ridesharing. Miza e mare, dar și investițiile Uber sunt mari.
Uber a mai experimentat cu servicii de transport asemănătoare cu cele oferite de autobuze. Smart Routes a fost testat în San Francisco. Era un serviciu în care puteau urca și coborî de-a lungul unor trasee populare. UberHop a fost testat în Seattle și folosea ideea de traseu fix, ca la autobuz. Niciunul dintre ele nu a funcționat excepțional.
Citymapper, de la autobuze la o rețea inteligentăEi bine, și în povestea aceasta vine o veste pe care am citit-o săptămâna trecută. E vorba de Citymapper, un startup din Londra care a pornit la drum creând o rețea inteligentă de autobuze și microbuze. De vineri au lansat un serviciu de dubițe (mașini de 7 locuri) care funcționează aproape la fel ca autobuzele, dar nu se mai bazează pe un traseu fix, ci pe o rețea intreligentă.
Rețeaua Citymapper din Londra se poate mișca în mai multe combinații, în funcție de cerere. Pasagerii pot fi luați din diferite locuri potrivite pentru ei de pe traseul rețelei. Practic, exită și stații de autobuz/microbuz folosite pentru acest lucru, tocmai pentru a identifica punctele unde pasagerii pot veni.
Practic, rețelele nu vor mai fi fixe, așa cum e cazul autobuzelor, ci vor evolua în funcție de oraș sau chiar oră și trafic. Smart Ride a fost lansat în Londra și e gratuit momentan. Oamenii descarcă aplicația, introduc cardul și apoi li se arată pe hartă cât trebuie să meargă până la locul de întâlnire cu microbuzul. Serviciul funcționează cu șoferi profesioniști cu licență.
Nu e nici taxi, nici autobuz. De altfel, pe blogul Citymapper, e supranumit “Weird New Citymapper Thing”.
Rețeaua Citymapper e deschisă către toate mașinile care au locuri mai multe, ba chiar poate fi folosită inclusiv de taxiurile tradiționale, dacă se vor înscrie în sistem.
Mașinile autonome, miza pentru orice ridesharingCitymapper a menționat clar că această rețea inteligentă este pregătirea pentru momentul când mașinile vor fi autonome. Adică se vor mișca singure prin orașe și ne vor lua din punctul X în punctul Y. Uber lucrează pentru același scop. Chinezii de la Didi Chuxing au același obiectiv.
Schimbarea va veni odată cu mașinile autonome. Problema va fi să coexiste cu cele obișnuite. Pe cine vom mai înjura dacă o mașină autonomă va opri să ia un pasager și încurcă traficul. Cui îi vom mai cere licență? Cum vom păstra licențele actuale de transport la o mașină autonomă.
Viitorul vineAm scris aici pe start-up.ro mult despre Uber. Ba, recunoscând foarte deschis, fac Uber ca șofer partener din când în când. Am folosit și ultimul serviciu lansat în București de Clever Taxi, adică Clever Pay, care permite să plătești automat cursa prin aplicație, fără să mai introduci suma de pe aparatul de taxat.
Am fost criticat că susțin servicii ilegale (Uber) sau servicii ilegale (Clever Taxi). Da, am intenționat să scriu așa. Clever Taxi e criticat acum că nu are metrologie la aplicație. Fucking metrologie. Am primit mesaje despre cum o aplicație digitală nu poate calcula exact prețul. Da, că Waze și Google Maps sunt niște servicii de doi lei, nu? Dacă Waze și Google Maps funcționează bine, atunci și o aplicație poate calcula mult mai detaliat prețul. Că nu are metrologie, da. Dar ar trebui să regândim viitorul. Ori protejăm prezentul așa cum e, ori integrăm lucrurile pe termen lung.
Orașele nu se vor schimba radical doar cu Uber, Taxify sau Clever Taxi. Orașele se vor schimba prin mixul de mijloace de transport care există în ele. O linie de metrou foarte bună, autobuze care au pe unde circula, microbuze sau miniautobuze private care circulă prin intermediul aplicațiilor, taxiuri, servicii de ridesharing, servicii de închiriere de mașini sau biciclete. E ușor să spunem că ar trebui făcute linii speciale pentru autobuz și pentru biciclete, iar aceasta va fi rezolvarea universală. În lipsa infrastructurii, lucrurile se vor complica.
Va trebui să fim convinși să lăsăm mașina acasă. Și să mergem cu mijloace de transport în comun de calitate. La autobuze, nici nu cer prea mult. Eu nu merg cu RATB-ul dintr-un singur motiv: nu știu ora la care vin autobuzele. Și așteptarea aceea în stație mi se pare absurdă în 2018. Dacă aș ști din casă că autobuzul vine în 15 minute, aș coborî fix la timp.
Cum vom putea proteja taximetrele sau autobuzele în fața mașinilor autonome? Nu le vom putea. Vom evolua. Și scopul e să-i faci pe oameni să nu se mai urce în mașina personală ci să ia mijloace alternative. Să nu se teamă să meargă cu străini în mașină, că și în autobuzul tradițional faci asta.
Viitorul nu e numai despre ridesharing individual. E despre mașini autonome, autobuze conectate, autobuze private, ridesharing cu autobuze și eliminarea autorității licențelor de transport și a metrologiei învechite din ecuație.