- 15 Noiembrie 2016
Riscul și viitorul atunci când pleci din corporație să faci o afacere
De când zonele mărginașe ale Bucureștiului s-au transformat în zone de business, am învățat că acolo e locul unde se dezvoltă și câștigă bani "corporatiștii". Unii dintre ei au început, în ultima vreme, să renunțe la joburile sigure pentru a lua-o pe calea antreprenoriatului. Am vorbit cu câțiva dintre ei pentru a vedea cum privesc viitorul în acest "Timp în schimbare" pe care-l trăim.
Să pleci dintr-o corporație nu este o decizie ușoară. Salariile sunt mari, siguranța financiară e asigurată, ai viitorul înainte. Doar să nu te plictisești. Atunci când ești într-o companie, salariile îți sunt plătite de alții, poți să te gândești la vacanțe, la economii, la pensii private, la ce ai nevoie ca să îți fie bine. Dar de la o vreme încoace, din ce în ce mai mulți angajați părăsesc firmele mari și aleg să își deschidă propriul business. E un ciclu normal - multă lume a ajuns la vârsta în care a învățat destul într-o firmă mare și vrea să rișe pe cont propriu.
Ce trebuie să știi înainte să renunți la job? S-ar putea să eșuezi. Uneori lamentabil. S-ar putea să ai luni în care toate economiile tale se duc în afacere. Când renunți la fondurile tale pentru a duce încă o lună afacerea. Riscul e mare. Dacă reușești, poți să faci mai mulți bani ca înainte și să te bucuri de viață. Dacă riști să te duci în zona tehnologiei, 3 din 4 startup-uri eșuează. De asemenea, chiar dacă ai independență și lucrezi pentru tine, s-ar putea să muncești mai mult ca înainte pentru că ai responsabilitatea ținerii afacerii pe linia de plutire.
De la corporație la riscAm vorbit cu Ciprian Stancu, fondator Republica BIO, și cu Arnaud Dussaix, fondator al berăriei artizanale Sikaru. Cei doi au avut poziții importante în companii mari, dar într-o zi au decis că e cazul să facă o schimbare. Ciprian Stancu a lucrat mulți ani la Pro TV. Avea un program solicitant, dar a crescut mult în ierarhie. A fost, până în momentul în care a plecat, Head of International Sales la Central European Media Enterprises. Era respectat și câștiga bine. În 2010 s-a produs un declic.
"În 2010 mă pregăteam să plec în Slovacia la o întâlnire regională. Eram după multe luni de efort susținut și după un program alimentar haotic. Am căzut fizic. Au urmat săptămâni de medici, investigații, analize, pungi de medicamente, suplimente, mese regulate, dietă strictă, porții cântărite. Acesta a fost momentul când m-am trezit", povestește Stancu, astăzi fondator al Republicii BIO, o afacere care comercializează produse sănătoase. A învățat după acel moment cum funcționează organismul, ce ne face rău, ce sunt alimentele procesate, ce sunt pesticidele și cum unele lucruri ne omoară în fiecare zi, lent. Așa că în 2011 a început să-și cultive singur câteva legume, iar în fiecare an a mai adăugat câteva. Astăzi cultivă sute de plante.
Cât a lucrat în PRO TV nu s-a putut ocupa de altceva. Avea zile când muncea 16 ore, ședințe de 8-10 ore, inclusiv în weekend. Republica BIO a început-o la trei luni după ce a considerat că misiunea lui în televiziuni s-a încheiat. "Am știut că episodul prin care trecusem eu se repeta zilnic la sute de colegi din corporații care își vomită sănătatea pe birouri. Lucrurile care m-au ajutat pe mine să depășesc cea mai dificilă perioadă a vieții mele le-am pus în Republica BIO", explică Stancu.
Arnaud Dussaix e din 1997 în România. Francezul a venit aici prima oară ca atașat de comerț al Ambasadei Franței. În 1999 a început să lucreze la Carrefour și a crescut odată cu rețeaua de hypermarket-uri și supermarket-uri ai lanțului din Hexagon. A ajuns director în 2002 și, în afară de o scurtă incursiune în Grecia, chiar după criza financiară, s-a întors în țară. "Mi s-a oferit opțiunea, după 15 ani de Carrefour, să lucrez în Algeria. Atunci am decis să fac exit din companie și să încep ceva pe cont propriu în România", povestește Dussaix.
Trebuie să înveți. Ești în mijlocul unei mari intersecții și tu trebuie să te decizi în care direcție mergi. Faci doi pași, te mai așteaptă o altă mare intersecție. Îmi amintesc că ne-a luat patru luni pentru a alege dimensiunile cutiilor în care expediem coletele și tipul de carton
Împreună cu trei prieteni, era pasionat de bere și au început să producă acasă, într-o instalație artizanală de 50 de litri. "Am creat și testat pe noi înșine diverse sortimente de bere și rețete proprii. Apoi ne-am zis că nu ar strica să facem bere și la o scară mai mare", povestește Dussaix. "Au trecut opt luni de când nu mai aveam contract cu Carrefour, timp în care m-am ocupat de găsirea unui spațiu, crearea unui brand, a unei etichete și cu obținerea diferitelor autorizații înfințării unei microberării", explică Arnaud.
Afaceri de succes la alt nivelDacă succesul Pro TV sau Carrefour se măsura altfel, în startup-urile lor, cei doi antreprenori au reușit până acum să le ridice la un nivel bun, care-i mulțumește. Republica BIO e un magazin online și offline care distribuie produse certificate organic, de la cosmetice, la cele pentru persoane cu diabet sau intolerante la gluten, până la alimente cum ar fi laptele de cocos, batoane RAW și altele. Începuturile au fost complicate.
"Dacă faci ceva cu totul nou, cum a fost pentru bine Republica BIO, totul este nou. Trebuie să înveți. Ești în mijlocul unei mari intersecții și tu trebuie să te decizi în care direcție mergi. Faci doi pași, te mai așteaptă o altă mare intersecție. Îmi amintesc că ne-a luat patru luni pentru a alege dimensiunile cutiilor în care expediem coletele și tipul de carton. Am făcut sute de teste de rezistență, manevrabilitate și stocare. Dacă am fi făcut asta înainte, probabil că ne-ar fi luat patru minute , își amintește Ciprian, care a fondat Republica BIO în 2014." E conștient că în antreprenoriat pot să treacă ani înainte de a-ți da seama dacă ai făcut bine sau ai greșit, pe când în corporație putea oricând să vină un șef să-ți spună acest lucru.
Există numai niște pionieri acum în România, dar vor apărea mai mulți producători locali independenți
După doi ani, Republica BIO a ajuns la un magazin online și la unul offline, în Băneasa Shopping City, în București. "Pentru magazinul online pregătim francizarea către Vest, iar pentru cel fizic, francizarea către orașele mari din România. Vom termina 2016 cu 250% creștere a cifrei de afaceri, iar pentru 2017 ne așteptăm la o creștere impresionantă", a spus Ciprian Stancu.
Arnaud și-a folosit experiența din retail pentru un lucru esențial pentru un brand la început de drum - listarea berilor Sikaru în rețelele de hipermarket-uri. Deși berea artizanală e la început în România, brandurile de acest tip încep să aibă succes în fața clienților, chiar dacă vin cu un preț poate mai mare.
"Există numai niște pionieri acum în România, dar vor apărea mai mulți producători locali independenți. Oamenii sunt din ce în ce mai interesați de ingrediente naturale, de a ști ce conține berea și de cunoașterea altor stiluri de bere. În America și Europa există un trend important legat de dezvoltarea foarte rapidă și sigură a berilor artizanale. În America există 3.500 de microberării, în România sunt opt pentru moment", expilcă Dussaix. El menționează că acum Sikaru produce aproximativ 3.000 - 4.000 de litri pe lună, în creștere constantă.
Frica în antreprenoriatCredem că frica e un lucru esențial în antreprenoriat și foarte puțini au puterea de a începe ceva, după mulți ani în care au fost doar angajați, fără să treacă prin aceste senzații. Arnaud a avut oferte de a pleca de la Carrefour în alte companii, la fel de mari. Dar antreprenoriatul e total diferit.
"E un pariu riscant. Piața de bere românească este dominată de mari producători care reprezintă 90%. Există bariere mari de a intra pe piață. De asemenea, producătorii internaționali blochează accesul micilor producători către consumatorul final. Dacă nu mi-aș fi asumat acest risc, ulterior ar fi fost prea târziu", spune Dussaix despre alegerea de a intra într-o piață foarte complicată. Spune că, într-adevăr, înainte exista un singur risc: să fii dat afară. "Acum riscul e să pierzi tot ce ai investit".
Partea pozitivă e senzația de libertate pe care ți-o conferă faptul că lucrezi pentru tine, nu mai ești doar un număr sau un pion într-un joc, nu mai ai restrângeri specifice corporațiilor
Experiența e diferită. Arnaud spune că un antreprenor e singur. "Partea pozitivă e senzația de libertate pe care ți-o conferă faptul că lucrezi pentru tine, nu mai ești doar un număr sau un pion într-un joc, nu mai ai restrângeri specifice corporațiilor: numeroase meeting-uri, reporting excesiv, dar nici nu mai beneficiezi de anumite avantaje cum ar fi structura mare, personal specializat în fiecare domeniu, putere financiară și siguranța unui venit la sfârșitul lunii", spune Arnaud. Cum evaluează riscul pentru viitor? Momentan trăiește prezentul și construiește viitorul, iar economiile lui s-au dus toate în investiții făcute în Sikaru. Spune că a fost crescut într-o mentalitate de angajat, deoarece părinții lui nu au fost antreprenori. Cu toate acestea a riscat, chiar dacă ar putea tot ce a construit cât timp a fost la Carrefour și avea salariu, asigurări, contribuții la pensie și alte beneficii.
Viitorul ca antreprenorCiprian spune că, după cum se poate intui, nu există comparație între corporație și antreprenoriat. Spune că "îmi stimulează creativitatea și cred cu tărie că fac un business care aduce bine oamenilor. Îmi aleg singur prioritățile, îmi stabilesc singur întâlnirile, programul de mese este sfânt, fac sport regulat", povestește Stancu despre diferența față de clipele când era în corporație.
Îi place că acum nu mai e doar o carte de vizită, dar spune că a avut temeri în privința asta. Când l-am întrebat, mi-a enumarat o serie de întrebări pe care și le punea: Oare am făcut bine? Unde mai câștig eu banii ăștia? De ce naiba n-am mai înghițit un an-doi să mai adun niște bani? Dacă bag banii în ceva și îi pierd. Ce bine era când aveam colegi cu care să mă sfătuiesc.
Toată lumea are temeri, dar în antreprenoriat te câștigi pe tine, crești ca individ, înveți, cunoști și devii mai bun. În corporație ești doar un profesionist competent
"Toată lumea are temeri, dar în antreprenoriat te câștigi pe tine, crești ca individ, înveți, cunoști și devii mai bun. În corporație ești doar un profesionist competent, un robot perfect cu un creier anesteziat de proceduri, reguli și ierarhii, cu creativitatea congelată", spune radical Ciprian Stancu.
Știa că va fi un domeniu în creștere. "E inevitabil. Nu există cineva care vrea să fie bolnav. Business plan-ul prevede să fim răbdători. Când ridici un brand care să fie liderul unei industrii îți trebuie timp. Sunt convins că în 5 ani, bio va fi egal ca Republica BIO", spune Stancu. Din acest motiv, Ciprian Stancu era încrezător că va avea succes și că nu va rămâne fără fonduri. "Am avut mereu o listă de investitori interesați. Aș fi apelat la ei dacă terminam banii și primim din ce în ce mai multe propuneri pentru discuții din partea investitorilor", explică fondatorul Republica BIO.
Diferența dintre generații e mare, am spus-o și în primul articol din proiectul "Timp în schimbare", iar dacă ai trecut de la corporație la startup curajul e mai mare. Oamenii își riscă viitorul, pensiile și liniștea pentru succes. Ciprian a fost modelat de șocurile prin care a trecut piața și le-a văzut încă de când era la PRO TV. Spune că vrea să investească mereu, nu să-și parcheze toți banii, mai ales că e dezamăgit de piață.
Citește primul articol din seria Timp în Schimbare în linkul de mai jos. În această serie de articole, căutăm să aflăm care sunt valorile antreprenorilor de astăzi față de generațiile părinților noștri, cum privesc ei viitorul, cum se pregătesc de pensie și care sunt modalitățile prin care economisesc. Spunem totul în stilul start-up.ro, prin povești antreprenoriale.