Românii care au readus la viață brandul de ceasuri Optimef. Ce planuri au pentru 2017 [Ziua Zero]

Câțiva tineri români au decis să reînvie un brand românesc de ceasuri, Optimef. Din decembrie vând două modele și acum s-au lansat și pe un site internațional de design. Am vorbit cu ei la emisiunea "Ziua Zero".

Andrei Morariu și Bogdan Costea au participat la emisiunea "Ziua Zero" și au vorbit de cum este să reinventezi un brand de ceasuri românesc. Optimef e o firmă fondată în 1979 și a produs ceasuri până în 1990, la fabrica Mecanică Fină. Între timp brandul a dispărut, iar cinci tineri au decis să reinventeze brandul: Andrei Morariu, Bogdan Costea, Sandra Bold, Șerban Mocanu, Timea Matyas.

"Ne-am cunoscut la prima ediție a Festivalului de Film Victoria, din orașul meu natal, pe care l-am organizat. Așa m-am cunoscut cu Bogdan și cu ceilalți. Lui Bogdan i-am zis că nu mai există niciun ceas românesc", povestește Andrei. Ceasurile l-au atras odată ce a descoperit site-ul Dezeen, de unde și-a cumpărat primul ceas. Cumva, de curând, cercul s-a închis. A descoperit ceasurile pe Dezeen, un magazin unde pot fi vândute ceasuri create de designeri, iar acum Optimef e comercializat și acolo.

Când arăți un trecut brandul capătă o consistentă. Nu am vrut să-l refacem, ci să renască. Nu neapărat Optimef, ci ce a reprezentat Optimef. Ceaușescu nu a vrut Optimef, i s-a părut cel mai urât ceas din lume. De asta a câștigat Optimef în ochii mei

Brand neînregistrat

"Am făcut o cercetare să vedem ce s-a întâmplat cu mărcile. Marca Optimef era neînregistrată și ni s-a părut interesant să relansăm primul brand românesc. Ne-a atras să ne legăm de ceva ce a existat", spune Bogdan Costea.

"Când arăți un trecut brandul capătă o consistentă. Nu am vrut să-l refacem, ci să renască. Nu neapărat Optimef, ci ce a reprezentat Optimef. Ceaușescu nu a vrut Optimef, i s-a părut cel mai urât ceas din lume. De asta a câștigat Optimef în ochii mei. Fiind cel mai urât ceas pe care nu și l-a dorit Ceaușescu, ne-am dorit și mai mult", a adăugat și Morariu.

"A fost o marcă de stat înregistrată, dar era neglijată. Eu am înregistrat-o. Am trecut prin toate procedurile legale. Durează aproximativ un an de zile, pentru că cei de la Oficiul de Stat trimit o înștiințare foștilor deținători ai mărcii pentru eventuale obiecții. Nu au existat obiecții. Am lansat pe site-ul nostru. Am mers cu ceasul în Beans&Dots, un concept store în Palatul Universul, a urmat Molecule F, iar apoi un showroom de mobila, Materia Repositorium, acolo e un public care ne interesează pentru că sunt clienți interesați de design. Ne-am dus către aceste magazine pentru că am căutat cunoscători", mai spune Andrei.

Au lansat în decembrie două ceasuri, după o muncă de trei ani. E, de fapt, același model - Optimef Fărăzece, pe negru și pe auriu. Costă 650 de lei pe site-ul optimef.com, iar în curând vor fi lansate două noi modele, pe argintiu și pe cupru.

Producție în China

Ceasul e produs în China, pentru că în România industria ceasornicăriei a murit cu totul. Așadar, nu ai unde să producă un ceas. "Am niște cunoștințe care locuiesc în China și a fost ușor să verificăm fabrica la registrul comerțului din Hong Kong. I-am verificat acolo, am vizitat fabrica. E o fabrică mică. Mai asamblează doar două ceasuri, din Australia și Germania. Procesul e strâns, suntem aproape prieteni. Restul componentelor se fac în toată lumea - carcasa se face în Shenzen, mecanismul e japonez. Inițial noi am trimis desenele, am făcut prototiparea, am primit diverse oferte", spune Andrei.

Vom lansa noi curele de piele pe site. Vor urma alte culori de carcasă. Iar anul acesta cam atât, pentru că putem exploata modelul mai mult

Au vrut o fabrică mică, pentru a putea controla procesul. Până acum au vândut aproximativ 70 de ceasuri, dar vor lansa lucruri noi.

"Vom lansa noi curele de piele pe site. Vor urma alte culori de carcasă. Iar anul acesta cam atât, pentru că putem exploata modelul mai mult", spune Bogdan Costea.

Pe viitor vor să scoată câte un model pe an. Până acum au investit 40.000 de euro în lansarea brandului. A fost o muncă susținută de trei ani, în care au trecut prin crearea designului, procesul de fabricație și lansarea pe piață.



Citeste si