Rungutan, românii care pot simula 10 milioane de utilizatori pe minut pe site

Dacă ai o companie digitală ce pregătește o extindere și vrea să-și testeze infrastructura, atunci ai nevoie să fii pregătit de momentul când o mulțime de utilizatori o vor accesa. La acest lucru te ajută ieșenii de la Rungutan, care au dezvoltat un produs de load testing. Mai simplu, testează capacitatea site-ului sau produsului tău. Am discutat cu ei despre anul 2020, dar și despre planurile pentru 2021.

Rungutan e un produs de testare a capacității site-urilor sau aplicațiilor ce poate simula un trafic de până la 10 milioane de utilizatori pe minut din 15 regiuni globale în același timp. Startup-ul generează rapoarte în timp real, iar companiile pot vedea dacă infrastructurile sunt pregătite pentru scalare. 


Rungutan a ajuns pe piața din România în luna mai, fiind un produs creat de compania Netbears din Iași. Platforma e dedicată companiilor mici și mijlocii și simulează traficul unui site pentru a vedea dacă produsul poate rezista unor anumite fluctuații sau dacă e nevoie de o investiție scalabilă în infrastructură. Ieșenii au avut un 2020 aglomerat, în care au participat la numeroase acceleratoare și programe pentru startup-uri, dar au câștigat și piață. 

În momentul de față sunt în mijlocul unei campanii prin care vor să atragă noi utilizatori. Campania se desfășoară sub forma unui challenge în care utilizatorii deja existenți pot recomanda produsul altora. 

Utilizatorii cărora se adresează Rungutan sunt developeri, testeri, QA, DevOps, adică acei angajați care au sarcina de a face testare de performanță pentru produse digitale. În plus, Rungutan se adresează și project managerilor sau CTO-urilor din companii. 

Anul 2020 pentru Rungutan

2020 a fost un an plin pentru ieșeni. După lansarea din primăvară, în plină pandemie, au fost nevoiți să recalculeze fiecare pas. 

„A trebuit să ne revizuim planurile și rezoluțiile de început de an. Inițial visam la un eveniment de lansare cu mulți invitați, reprezentanți ai industriei și VC-uri. Visam că vom începe înainte de lansare cu vânzări directe, vizite la companii și demo-uri live. Situația ne-a obligat să ne schimbăm planurile, am avut o lansare strict online și am făcut tot ce am putut să profităm de oportunitățile noului mod de lucru din pandemie”, spune Costina Mitrofan. 

În 2020 au participat la numeroase acceleratoare și pre-acceleratoare online, pentru a pune produsul în fața potențialilor utilizatori și pentru a finisa abordarea. Astfel, au participat în Startup Wise Guys Online la nivelul Europei Centrale și de Est, la Innovation Labs România unde au fost Best Product, dar și la Startup Spotlight by How to Web și InnovX-BCR, unde au fost locul 2 în finală. În plus, sunt parte a Orange Fab și au fost și la Orange Vivatech Challenges 2020. După un an de lansare plin, pentru 2021 planifică să nu mai intre în alte acceleratoare pentru a se concentra pe produs. 

„A fost un an bun pentru noi, dar care nu ne-a lăsat foarte mult timp să creștem și să ne concentrăm pe comercializare. Cu ajutorul a tot ce am învățat însă, cu susținerea mentorilor și cu discuțiile cu reprezentanți ai companiilor tech, avem deja clienți plătitori din zona de fintech și IT Outsourcing”, menționează Costina Mitrofan. 

Astfel, pentru 2021, vor să se concentreze pe vânzare, dar și pe crearea unei versiuni Rungutan care să fie folosită pe bază de licență. Astfel, clienții corporate vor avea posibilitatea să își customizeze modulele Rungutan de care au nevoie pentru testarea performanței site-urilor și aplicațiilor pe care le administrează, fără intervenția Rungutan. 

Cine sunt utilizatorii Rungutan și cum folosesc produsul

Rungutan e un startup care creează un produs dedicat echipelor tehnice și acesta trebuie promovat către aceștia. 

După cum menționam, utilizatorii lor inițiali sunt echipele tehnice, programatori, CTO, DevOps. În plus, la nivel de companii, Rungutan se uită spre firme de IT Outsourcing, ecommerce, security, telecom, pe care le pot ajuta să-și eficientizeze procesul de Performance Testing. Astfel, Rungutan poate simula fluctuații de trafic, generează rapoarte de performanță în timp real și simulează atacuri. 

De exemplu, în România, Rungutan a colaborat cu Pago, o aplicație mobilă de tip fintech, unde utilizatorii pot plăti facturi. Ieșenii i-au ajutat pe cei de la Pago să-și pregătească infrastructura pentru o viitoare creștere a traficului pe care o așteptau, aceștia fiind în proces de scalare. 

„Cele aproape 100 de teste create de echipa lor de testare a performanței, formată din 5 membri, au contribuit la definirea mecanismelor de stocare de tip cache și a comportamentului infrastructurii, făcând platforma lor să se încarce cu 62% mai repede. În plus, Pago a adunat date despre infrastructură și au redus costurile de server cu 40%”, explică Mitrofan. 

Rungutan a creat la final de an și un abonament dedicat echipelor, care oferă un număr cumulat de credite de test mai mare și permite adăugarea mai multor membri ai aceleiași echipe, gândit special pentru IMM-urile care au o echipă internă de testare. 

Astfel, dacă la început produsul a fost gândit pentru specialiști de performance testing, acum cei de la Rungutan și-au dat seama că aceștia fac parte din echipe mai mari, deci problema trebuia rezolvată ca un întreg. „Pe lângă abonamentele individuale am creat abonamentul de echipă, pentru 5 membri la un cost de 450 de euro pe lună. Lucrăm să dezvoltăm și componenta B2B, așa că lucrăm intens la versiunea pe bază de licență”, menționează Mitrofan. 

Load Test Running League - provocarea pentru noi clienți

Pentru a atrage noi utilizatori în acest context al colaborărilor de la distanță, Rungutan a creat o provocare online numită Load Test Running League, o campanie de recomandări, prin care se oferă credite Rungutan gratuite celor care recomandă echipe sau utilizatori noi. 

Campania începută în decembrie va continua și luna aceasta și se adresează celor care au conturi Rungutan deja existente. Cu ajutorul unui cod de referral, utilizatorii existenți pot atrage cunoștințe care să-și facă un cont. Fiecare cont creat duce la credite gratuite în Rungutan, astfel că utilizatorii vor putea să folosească facilitățile pentru testarea produselor proprii. Utilizatorii care-și fac un cont nou au și 2 săptămâni de trial pentru a se obișnui cu produsele. 

„Am vrut să creștem comunitatea de profesioniști IT care au proiecte și task-uri de Load Testing la nivel local, dar și în Europa. Oferim credite Rungutan gratuite celor care ne recomandă echipelor din care fac parte sau profesioniștilor din branșă. La final, dacă utilizatorii noi își și cumpără abonament, cel care a făcut recomandarea primește hanorace custom-made pentru el și echipa sa de Load Testing”, spune Costina Mitrofan. 

Campania începută în decembrie va fi continuată și în ianuarie, pentru că perioada sărbătorilor a fost una în care utilizatorii nu au stat atât de mult online și pentru a da ocazia și mai multor oameni să testeze capacitățile de funcționare ale platformei. În momentul de față, deadline-ul pentru provocarea Rungutan este de 15 februarie. 

Poți accesa campania Rungutan la acest link pentru a-ți face cont și pentru a testa funcționalitățile. 

Cum colaborează Rungutan cu Orange

Rungutan colaborează cu Orange din momentul în care au fost acceptați la programul Orange Fab. Prin accesul la program, startup-urile se pot dezvolta, pot participa alături de Orange la proiecte de cercetare europene, dar pot implementa soluțiile lor în rețeaua Orange. Astfel, o colaborare cu o companie mare, poate să ofere unei companii mici posibilitatea de a se dezvolta, de a învăța proceduri și de a testa totul într-un mediu sigur. 

Costina Mitrofan, CEO al Rungutan, spune că în colaborarea cu principalul operator din România tehnologia lor va fi folosită de Orange pentru Load Testing într-un setup custom, experimental, pentru a simula atacuri DDoS complexe. „Scopul exercițiului este să monitorizăm efectele unor atacuri complexe asupra infrastructurilor de telecomunicații și să automatizăm procesele de răspuns la astfel de atacuri pentru a obține o mai bună reziliență a rețelelor”, spune Mitrofan. 

Proiectul acesta face parte dintr-un proiect european finanțat prin inițiativa Horizon 2020 și se numește Resisto Project. În plus, cu ajutorul Orange Fab, Rungutan lucrează din hub-ul FabLab Iași, prezent în cadrul inițiativei Hub Pass, unde startup-urile din Orange Fab sunt susținute să fie mai flexibile și au acces gratuit la hub-uri de lucru din toată țara, cum ar fi TechHub București, Rubik Hub Piatra Neamț, Cowork Timișoara sau Oradea Tech Hub. 

Citește mai multe despre TechHub București în acest material de pe start-up.ro. 

Unde ar putea fi implementată tehnologia Rungutan de către Orange

Am discutat cu CEO-ul Rungutan și despre zonele pe care Orange și nu numai le-ar putea dezvolta cu ajutorul produsului dezvoltat de ieșeni. „Noi ne vedem locul în portofoliul de servicii tehnice oferite integrat clienților din mediul IT, fintech, banking, security sau ecommerce. Se pune mult accent pe digitalizare, iar performance testing e un real ajutor de business”, consideră Costina Mitrofan. 

Din punctul ei de vedere, testele de performanță automatizate pot ajuta la o scalabilitate mai mare a unui produs, ceea ce înseamnă și mai mulți clienți. 

De asemenea, menționează Costina, folosirea serviciilor de load testing duce la produse de calitate la final. „Ai credibilitate de brand, pentru că un client fericit se traduce în review-uri bune și o reputație de brand ce oferă avantaje pe termen lung”, spune Mitrofan. 

Ea consideră că serviciile de load testing pot duce și la costuri mai reduse de infrastructură. „Un manager nu poate plăti costuri de server în perioade în care business-ul său fluctuează și nu are clienți, atunci când sunt pandemii și crize financiare. O modalitate sănătoasă de a face acest lucru este să simuleze diverse scenarii de user interaction și să adune date despre infrastructura sa, pentru a putea lua decizii corecte pe termen lung”, explică fondatoarea Rungutan. 

Perspectivele de viitor și concurența de piață

După un prim an în care au crescut, au atras primii clienți plătitori și au fost în competiții dedicate antreprenorilor, Rungutan urmărește anul acesta și o investiție, pentru a putea accelera procesul de comercializare. 

„Am început deja discuții cu VC-uri din țară și nu numai, încă de anul trecut”, spune Costina Mitrofan. 

Din punctul de vedere al pieței, Costina consideră că principala lor concurență este BlazeMeter, unul dintre cei mai mari jucători pe piața de load testing. 

„Spre deosebire de noi nu oferă API support, iar integrarea este greoaie, pe când în cazul nostru aceste procese au loc elegant și facil. De asemenea, au un număr redus de utilizatori care pot fi simulați. Ca diferențiator, prin tehnologia noastră 100% serverless și prin metodologia folosită de a crea teste fără să fie nevoie de cunoștințe avansate de programare, testele sunt rulate mult mai rapid. Din experimentele noastre am observat că aceeași acțiuni care se realizează cu BlazeMeter în 3 ore, cu Rungutan se poate realiza în 3 minute”, explică CEO-ul Rungutan. 



Citeste si