Sebastian Doroftei, Codezilla: Cum crești un business sănătos în servicii IT

Sebastian Doroftei a învățat business în timp ce făcea lucrul acesta. Codezilla s-a dezvoltat ca o companie de dezvoltare software care se axează pe tehnologii inovatoare. Doroftei a preluat conducerea Codezilla printr-un spinoff și cu el am povestit în cadrul proiectului Antreprenori, susținut de ING Bank.

Interviul cu Sebastian Doroftei este publicat în secțiunea “Antreprenori” de pe start-up.ro, susținută de către ING Bank, partener de creștere pentru afacerile din România.

Proiectul „Antreprenori” este sustinul de ING Bank, partener de creștere pentru afacerile locale. Într-un context dinamic și încă incert, ING oferă predictibilitate, prin instrumentele financiare potrivite, si sprijină dezvoltarea sustenabilă a afacerilor din România, pentru a ajunge la nivelul următor.


Codezilla este o companie de dezvoltare software. Outsourcing ar putea spune unii, dar cu mai multă consultare cu clienții. Au 20 de ani de experiență și peste 130 de angajați, cu sedii la București, Iași și Chicago.

Sebastian Doroftei lucra deja în companie atunci când a pornit la conducerea Codezilla. “Compania în care lucram vindea soluții de securitate. Am făcut un spinoff și am devenit partener. Trecerea a fost lină, deși am luat-o de la zero. Dar nu eram obișnuit cu mediul antreprenorial, eram programator de meserie și aici a fost provocarea mare”, spune Sebastian Doroftei.

Compania-mamă a început în 1993, iar Codezilla și-a început activitatea în 2014. Echipa are aproximativ 130 de programatori și Codezilla e în continuă căutare de oameni.

Cea mai mare provocare - să vinzi creiere

Pentru Sebastian Doroftei, o firmă de dezvoltare software vinde creiere. Ai nevoie mereu de oameni care să lucreze la proiecte.

“Ai nevoie de oameni pasionați, dedicați, motivați, profesioniști adevărat. Trebuie să ne luptăm cu mentalitatea de mercenar, iar strategia noastră e să ne bazăm pe personalitatea oamenilor. Meseria se învață, dar oamenii trebuie să aibă etică în muncă, seriozitate și pasiune”, explică Doroftei.

Dar chiar dacă programarea pare un domeniu ușor, companii sunt, proiecte par că vin mereu, e un domeniu mereu în schimbare și în care trebuie să te adaptezi.

Pentru Doroftei acest lucru a devenit un șoc în momentul în care clientul lor cel mai mare și-a mutat operațiunile în India. “Am înțeles ce pot face acolo, ce facem noi. Așa că din momentul acela am decis să ne concentrăm pe soluții mai complexe, high tech, unde nu avem niciun fel de concurență din acea zonă”, explică CEO-ul Codezilla.

Compania crește liniar cu un procent de 10-20% pe an. Ce s-a schimbat față de începuturi e că lucrează pe proiecte mai complexe, cu tehnologii mai noi. Dacă în 2014 oamenii se uitau mai mult în zona de digitalizare simplă, acum vorbim de automatizare și eliminarea sarcinilor repetitive, eliminând costuri cu forța de muncă.

“În 2022 am avut o creștere mai mare decât ne-am așteptat, cu 40% față de cifra de afaceri din 2021. 2023 va fi o creștere, dar nu la același nivel. Suntem pe un trend ascendent”, menționează antreprenorul.

Cum se schimbă clienții

Mai devreme spuneam că Sebastian spune în cadrul interviului că tehnologiile abordate au devenit mai complexe. Asta și pentru că clienții au devenit mai pretențioși.

“Clienții sunt mai deschiși. În perioada de început spuneau ce trebuie să faci, tu erai doar executant. Acum au început să migreze spre o zonă de consultanță în care acceptă input-ul nostru, în care ne cer părerea. Acum venit cu soluții complete, de la problemă până la soluția finală”, spune Doroftei.

Cele mai mari proiecte le au în zona de marketing, ecommerce, financiar, fluxuri interne, în diverse industrii. Astfel, Codezilla lucrează cu firme de telecomunicații, pharma, automotive, industria de alimentație.

Cum s-a transformat industria de IT în ultimii 3 ani

Au fost 3 ani complicați. Pandemie, războaie, măriri de taxe. Dar pentru industria IT, anii aceștia au fost și o oportunitate, deși a existat o transformare și o direcție de work from home care a pus presiune pe cultura companiilor.

“Acum se inversează trendul, multe companii își dau seama că nu e fezabil pe termen lung, pentru că se pierde coeziunea de echipă și oamenii devin freelanceri în spatele unui chat în Teams. Pierzi din implicarea oamenilor, din modul în care interacționează”, spune Sebastian.

Dar altfel, pe ei pandemia i-a ajutat. “Deși inițial a fost un șoc și s-au înghețat bugete, ulterior companiile și-au dat seama că nu pot trăi așa și au investit în digitalizare. Am crescut volumul și am acoperit zone din ce în ce mai vaste, pe care niște companii le-ar fi atins peste 10-20 de ani dacă nu erau forțate de împrejurări”, explică Doroftei.

El consideră că potențialul românilor în IT rămâne ridicat.

“Ce nu e bine e că mulți antreprenori, dar și mulți angajați se concentrează pe câștiguri imediate. Preferă să facă lucruri mai simple, dar unde câștigă imediat 2 lei, în loc să se concentreze să crească ceva mai complex și cu rezultate pe termen mediu și lung”, spune antreprenorul de la Codezilla.

Nevoile unui antreprenor de la o bancă

Codezilla e o companie de dezvoltare software. Așa că toată existența e digitală, un lucru pe care un antreprenor îl cere și de la o bancă.

“Mi-aș dori ca toată comunicarea să fie digitală, să nu existe drumuri la bănci, semnături și procuri la notar. Aș vrea ca banca să fie un partener din umbră, un furnizor, să fie alături de noi și să înțeleagă afacerea și să ne bazăm pe ei atunci când avem nevoie”, consideră Sebastian Doroftei.

Un sfat pentru alți antreprenori

“Să viseze cât mai departe. Să nu se focuseze pe un business pe termen scurt. Să construiască lucruri care să crească de la sine, să încerce să construiască echipe bine sudate și productive, să scadă fluctuația de personal, pentru că nu duce la ceva bun”, spune Sebastian Doroftei.

Un sfat pentru Sebastian Doroftei la 20 de ani

“Să nu-mi fie frică de eșecuri, să nu-mi fie frică de greșeli. Să fiu mai îndrăzneț. Sunt într-o perioadă a vieții în care marja mea de risc e mai mică. La 20 de ani poți să încerci orice și să o iei de la capăt”, explică Sebastian.

Ce întrebare și-ar pune Sebastian Doroftei?

“Cum aș vedea eu evoluția companiei în viitor și rolul meu?”, se întreabă Doroftei.

“Vreau să fim o organizație sănătoasă, care funcționează ca un întreg. Să nu mai existe acele single point of failure, adică oameni fără de care organizația să nu funcționeze. Ea trebuie să meargă independent. Aș vrea ca implicarea mea să scadă treptat, ca să pot urmări niște indicatori de sus și să nu intervin în zone operaționale”, spune acesta.



Citeste si