Sfaturi pentru antreprenori: Planificarea fluxului de numerar

Modul în care gestionezi și planifici fluxul de numerar poate determina supraviețuirea companiei tale într-o situație de criză.

În materialul anterior v-am explicat cum să vă pregătiți un plan de restructurare care să vă ajute să minimizați impactul unei crize Astăzi vorbim despre capacitatea companiei de a produce bani din activitatea de bază în condiții normale sau de stres, precum și măsura în care profitul este suficient pentru finanțarea capitalului de lucru. 

”Am cunoscut peste 1000 de antreprenori în ultimul deceniu și am observat faptul că mulți nu planificau corect încasările și plățile în condiții de stres. Am ajuns la această constatare deoarece

- au fost prinși nepregătiți de creșterea din scurt a salariului minim pe economie

- au fost dați peste cap de neîncăsarea unor facturi de la clienți importanți

- de asemenea, au avut probleme de lichiditate din cauza vânzării tardive sau expirării stocurilor, ori a creșterii dobânzilor la împrumuturile contractate sau a diminuării marjei brute din cauza concurenței agresive”, explică analistul Iancu Guda în cursul său de pe site-ul bcrscoaladebusiness.ro.

--

Școala de Business este o secțiune dedicată, susținută de BCR, în care aducem soluții aplicabile afacerilor. Antreprenorii afectați de criza provocată de coronavirus beneficiază gratuit de sfaturi și knowledge ce țin de leadership, comunicare, fiscalitate și finanțare, mulțumită unui nou modul de educație financiară, parte a programului BCR Școala de Business. Înscrie-te gratuit la Școala de Business aici.

--

Dacă ai întâmpinat probleme similare, înseamnă că nu ai o planificare corectă a încasărilor și plăților în contextul unor șocuri externe neprevăzute.

Orice antreprenor își poate planifica următoarele variabile:

= Cifra de afaceri, din care scădem

- Cheltuieli cu mărfurile,

- materia primă,

- Salarii

- alte cheltuieli , precum chirie, utilități, telefonie, combustibil sau alte activități subcontractate.

Până aici, avem Rezultatul din Exploatare (sau EBIT), la care adăugăm înapoi toate cheltuielile nonmonetare precum Amortizarea , Deprecierea sau Provizioanele. 

După acest calcul se scad următoarele: 

-Dobânzile plătite la bancă conform scadentarului

-Taxele și impozitele plătite la stat 

-variația creanțelor și a stocurilor, care afectează negativ lichiditatea 

 + variația furnizorilor care afectează pozitiv lichiditatea

Aceasta este formulă pentru estimarea fluxului de numerar prin metodă indirectă. Tehnica această îți arată cam câți bani poate să producă compania din activitatea principală, de bază. De asemenea, te ajută să simulezi scenarii de stres, pentru a anticipa vulnerabilitatea trezoreriei în contextul unor șocuri. 

 Situații posibile:

-             Cifra de afaceri nu evoluează conform estimărilor, înregistrând o creștere mai lentă în ciuda investițiilor, sau chiar o scădere. Folosind tehnica de planificare a numerarului operațional, poți anticipa deja că firma nu va mai produce bani în luna a 6-a din cauza subperformantei vânzărilor din primul trimestru, și ești conștient că trebuie să iei măsuri de creștere a veniturilor sau de restructurare.

-             O altă situație negativă este creșterea costului la materia prima sau mărfurilor cumpărate, care nu pot fi transpuse clienților în prețul final din cauza concurenței agresive. Folosind această tehnică, poți anticipa efectul diminuării marjei brute asupra numerarului operațional generat de companie

-             Unele companii oferă discount-uri pentru a vinde stocul mai rapid sau pentru a crește vânzările și cota de piață. Folosind această tehnică poți calcula care este nivelul vânzărilor adiționale necesare pentru a compensa reducerea marjei brute, astfel încât lichiditatea companiei să nu aibe de suferit 

-             Un alt exemplu este nevoia companiilor de a crește salariile, deși productivitatea angajaților nu crește proporțional. Foarte multe companii au întâmpinat aceste constrângeri, fie din cauza majorării salariului minim pe economie ori a tensionării forței de muncă în general. Dacă aceste costuri nu pot fi transferate proporțional în prețul final, atunci trebuie să fii foarte atent la gestiunea cheltuielilor salariale. Astfel, soluții alternative fără să crești salariul fix pot fi bonusurile adiționale condiționate de performanță, acțiuni în cadrul companiei pentru oamenii cheie, beneficii non-salariale precum mașină sau asigurare medicală pentru a reduce costurile fiscale

-             O altă problemă a companiilor este încasarea cu întârziere a facturilor de la clienți, de multe ori deoarece aceștia din urmă nu-și încasează la rândul lor banii de la clientul final sau nu obțin decontarea TVA de la statul român. Dacă anticipezi vulnerabilitatea trezoreriei din cauza acestor posibile șocuri, este de recomandat să monitorizezi mai îndeaproape riscul clienților, să obții garanții suplimentare ori să optezi pentru soluții precum factoring sau poliță de asigurare împotriva riscului de neîncasare a facturilor. 

-             O altă situație negativă este reducerea intempestivă a limitelor de credit oferite de furnizorii tăi, care pot duce la un blocaj în aprovizionare și pierderea oportunităților de afaceri. De aceea, păstrarea unor rezerve de lichiditate sau existența unei linii de credit pentru finanțarea capitalului de lucru te pot salva de la aceste blocaje.

Un sfat foarte bun este să ceri de la contabilitate informațiile pentru toate aceste variabile cu frecvență lunară pentru ultimii 2-3 ani. Plecând de la datele istorice, poți estima capacitatea companiei de a produce bani pentru fiecare luna din anul următor. Va trebui să simulezi diferite scenarii de risc care se pot materializă în viitor, precum cele discutate în acest episod. Dacă observi că firmă este vulnerabilă în aceste situații adverse, trebuie să planifici și să exersezi soluții de back-up pentru fiecare scenariu. Construiește o hartă a riscurilor și prioritizează riscurile cele mai probabile cu impactul negativ cel mai mare.  

Înscrie-te gratuit la Școala de Business pentru mai multe resurse utile antreprenorilor.

Structura cursului este realizată de Iancu Guda, președintele analiștilor financiari din România și lector universitar. Iancu are o experiență profesională de peste un deceniu, timp în care a întâlnit aproximativ 1000 de antreprenori din toate sectoarele și a analizat peste 100.000 de companii insolvente în Romania.

Creează-ți cont pe platforma Școala de Business pentru a-ți dezvolta un business inteligent, puternic și competitiv, asa cum știm că îți dorești. Cursul de Management Financiar al Școlii de Business!

Acest conținut educațional din cursul Management Financiar de pe platforma Scoala de Business este inspirat din cartea autorului Iancu Guda, „De Ce Eșuează Companiile?” apărută la Editura Publică în 2018



Citeste si