🎥 Spotlight - How to Web - de ce se înscriu startup-urile românești în competiție?

Conferința How to Web va avea loc între 21 și 22 septembrie la București, iar în cadrul evenimentului startup-urile se pot înscrie la competiția Spotlight. Am aflat mai multe detalii despre direcțiile competiției de la Ioana Crăescu (Startups & Investor Lead) și Monica Zara (Head of Conference).

Fondatorii celor mai ambițioase startup-uri early stage de tehnologie din Europa Centrală și de Est își pot propulsa business-ul la ediția Spotlight 2022, parte din conferința How to Web. Între 7 iunie - 1 septembrie, startup-urile se pot înscrie în acest program.

După doi ani în care acest program s-a desfășurat online, Spotlight reînvie spiritul antreprenorial pentru scena est-europeană de tehnologie și pune în prim plan posibilități de matchmaking, colaborare și investiție pentru cele mai competitive startup-uri.

Am discutat cu Ioana Crăescu și Monica Zara despre program, pentru a afla de ce să se înscrie fondatorii. Poți vedea interviul integral mai sus în video.

Ce pregătește Spotlight anul acesta?

„Procesul de înscriere este destul de simplu. Aplicațiile se fac pe f6s, iar sfatul nostru pentru startup-uri e să încerce să se uite la cerințe cât mai din timp. Trebuie să pui practic un pitch deck în platformă”, explică Ioana Crăescu.

„14 zile vom avea perioada de selecție și vom anunța echipele cu care ne vom întâlni, adică 40 de echipe. Toate echipele vor beneficia de programul de matchmaking, iar 20 vor ajunge pe scenele How to Web. În finală vom avea 6 echipe, iar una dintre ele va pleca acasă cu premiul investiție”, mai spune aceasta.

Programul este dedicat startup-urilor early stage, care vor să primească o rundă de investiție. Companiile trebuie să fie tech, dar nu se caută o verticală anume.

„Ne uităm într-o zonă early stage, cu mențiunea că deja după acești ani în care am făcut Spotlight, trebuie să fie echipe care au trecut de stadiul de idee. Criteriul de evaluare implică produsul și dezvoltarea lui, echipa, tracțiunea și piața”, spune Crăescu. O limitare ar fi că Spotlight nu avantajează companiile care sunt fondate de mai mult de 5 ani.

Matchmaking cu investitorii

Unul dintre avantajele programului este că nu e doar o competiție cu premiu la final, ci o posibilitate pentru fondatori să se conecteze cu investitori. Cei 40 de fondatori sunt puși în legătură cu investitorii și mentorii potriviți.

„Luăm ideea de matchmaking foarte în serios. Mai ales în ultimii 2 ani, când Spotlight a avut loc online, ne-am concentrat mult pe matchmaking. Odată ce avem startup-urile acceptate, întrebăm mentorii pe cine vrea să ajute și pe cine ar putea să mentoreze”, spune IOana Crăescu.

„Au loc întâlniri 1 la 1 pe durata conferinței, timp de 2 zile, dar vor fi oameni cu care nu vom putea să-i putem în contact direct, dar o putem face ulterior. De asemenea, fondatorii trebuie să-și facă teme pentru a vedea cu cine se pot întâlni în cadrul How to Web. Noi vrem să găsim acei mentori care pot ajuta concret startup-urile”, mai spune aceasta.

„Pentru noi contează la How to Web experiența celor care ajung în conferință. Pentru fondatori dezvoltăm mai multe acțiuni. Partea de matchmaking înseamnă conectarea cât mai relevantă a fondatorilor cu mentorilor. De asemenea, startup-urile au spațiu în zona de expo timp de o zi. Le completăm experiența de vizibilitate prin expo, alături de două invitații în conferință”, explică Monica Zara.

Dintre câștigătorii din anii anteriori, Ioana și Monica menționează doar câteva nume care au crescut mult după programul Spotlight.

  • Typing DNA e un exemplu de alumni Spotlight care a reușit să ridice peste 7 milioane de dolari.
  • Machinations a câștigat Spotlight, iar de curând au anunțat o investiție de 3 milioane de euro.
  • Alte nume menționate de Monica și Ioana sunt InnerTrends, RepsMate, Alpha AI, Neurolabs.
Un How to Web mult mai concentrat

Anul acesta participanții la How to Web se întorc fizic la Face Convention Center din București. Organizatorii așteaptă aproximativ 1.500 de persoane din ecosistem, iar pentru ei vor pregăti peste 50 de speakeri, dar și oportunități de networking.

Monica Zara și Ioana Crăescu menționează că spre deosebire de începuturile conferinței, astăzi How to Web are subiecte mult mai nișate și specializate, audiența trecând de faza subiectelor introductive.

„Acum deja chemăm experți care să vorbească pe subiecte de produs, de scalare a echipelor, cu sfaturi foarte aplicabile și punctuale, care răspund la întrebări acționabile. Audiența How to Web nu mai este la stadiul de generalist, ci la stadiul de experți, oameni care vin la How to Web să-și îmbunătățească baza de cunoștințe”, spune Ioana Crăescu.

Subiectele de la care au pornit în construirea conferinței sunt unele precum „Cum dezvolți produsele mai bine? Cum faci să ajungi la creștere semnificativă? Cum dezvolți echipa?”.

Dar de la acestea vor merge către lucruri foarte specifice, așa cum spune Monica Zara.

„Acestea sunt subiectele generale, la care venim cu lucruri de actualitate acum, cum ar fi Product Led Growth, cum să dezvolți comunități în jurul produsului, cum faci partea de comunicare ca să ajungi către audiența ta? Putem fi și mai granulari, având experți de Conversion Copywriting, Go to Market Strategies pentru SaaS businesses, automatizări legate de marketing, Community Led Products”, spune Monica Zara.

Ideile de bază vor fi din zona de produs și de growth, lucruri pe care How to Web s-a bazat și la ultima ediție fizică, cea din 2019.

Ecosistemul în creștere

România și Europa de Est s-au dezvoltat în ultimii ani. Chiar dacă nu suntem o piață atât de mare, suntem în continuă dezvoltare, iar acest lucru e văzut de Ioana și Monica.

„Dacă ne uităm la Europa de Est din punctul de vedere al tehnologiei, avem exemple deja care contribuie masiv. UiPath, Bitdefender, Fintech OS, firme globale deja. PayHawk din Bulgaria, Prezi din Ungaria, avem din ce în ce mai multe exemple. E un semn destul de clar că Europa de Est contribuie. Suntem încă la început, dar e un punct de creștere”, spune Monica Zara.

„Acum 10 ani Europa de Est era o destinație pentru servicii. Acum a devenit un mic producător de inovație. Cred că are potențial de creștere, iar asta vedem prin Spotlight unde aplică din ce în ce mai multe firme. Ne trebuie zile bune pentru a ne uita prin toate aplicațiile”, mai spune aceasta.

„Am depășit bariera de 100 de milioane de euro investite în ecosistem, conform raportului publicat la început de an de How to Web. La nivelul stadiului în care sunt companiile din Spotlight, am văzut o creștere a primelor sume care sunt investite, a volumelor de investiții la nivelul acesta. Vorbim de o creștere de 80% a primei sume investite. De la 350.000 de euro la 600.000 de euro”, spune și Ioana Crăescu, luând în calcul raportul privind investițiile din ecosistem publicat de How to Web la începutul anului.

Poți citi raportul How to Web aici.



Citeste si