- 6 Februarie 2024
Startup-ul care a făcut HR-ul să câștige rapiditate - evoluția Mingle în România prin venituri proprii și fără finanțare
Mingle este o platformă de organizare a proceselor de recrutare. Departamentele de HR pot să facă managementul candidaților din orice sursă centralizată și baze de date, așadar pot fi mai organizați și să aibă rezultate mai rapide.
Mingle a fost lansat în 2020 și astăzi are peste 1.000 de clienți din HR, din companii precum Sameday Courier, Generali, Enel, Selgros, Medicover, Orange Moldova, Inditex, Biofarm, Lensa, Socar, Farmaciile Dona.
Platforma a fost fondată de Bogdan Dudău și de Cătălina Dobre. „Mingle e folosit de companii care recrutează constant – atât companii mici care vor să se organizeze mai bine, cât și companii mari cu procese de recrutare complicate. Aplicația noastră e utilă mai ales echipelor de recrutare care trebuie să gestioneze multe poziții deschise, volume mari de candidați care provin din diferite surse, precum și multe persoane implicate în deciziile de angajare”, spune Bogdan într-o discuție cu start-up.ro care a avut loc la finalul anului trecut, în 2023.
Astăzi Mingle activează în România, Ungaria și Moldova. Extinderea a venit în urma semnalelor primite de la clienți mari din aceste țări. Mingle a primit provocarea de a lucra pentru ei, iar apoi au început să integreze site-ul cu platformele de joburi locale.
Cum s-a schimbat Mingle în 3 ani?În primul moment în care am povestit despre Mingle era un startup la început de drum, dar cu un produs funcțional. Astăzi Mingle e un produs matur.
„De-a lungul timpului, au fost câteva zone pe care am insistat mai mult. Una dintre ele a fost integrarea cu alte sisteme. De exemplu, când ne-am integrat cu site-urile de joburi am putut rezolva nevoile unui număr mare de clienți care înainte erau nevoiți să introducă manual candidații în baza lor de date. Tot aici intră și integrările cu e-mailul și calendarul, sau cu platforma LinkedIn – am dezvoltat o extensie de browser dedicată căutărilor directe de candidați, care se practică mai ales în zona de IT.”, spune Bogdan Dudău.
Astfel, candidații sunt adăugați automat în baza de date și specialiștii de HR pot astfel să-i centralizeze mai bine. Pe lângă acest lucru, odată ce Mingle a început să lucreze cu firme mari, au fost adăugate noi modalități de filtrare a bazei de date și moduluri pentru candidații care aplică de mai multe ori la un job.
Un startup care a crescut fără finanțareMingle a reușit acea minune din lumea startup-urilor - să crească fără finanțare externă. Ei s-au stabilizat financiar încă din al doilea an. În octombrie 2023 veniturile lunare recurente au ajuns la aproape 20.000 de euro și perspectiva este una de creștere.
„Răspunsul lung este că, în momentul în care obții finanțare, investitorul devine tot un fel de client pe care trebuie să-l mulțumești. Cu siguranță ne-ar putea ajuta să creștem mai repede, însă acum nu mai simțim o nevoie așa mare să alergăm după creștere. Avem oportunitatea de a rămâne independenți și agili în luarea deciziilor, fără presiunea de a răspunde unor așteptări externe”, explică Bogdan Dudău decizia de a nu apela la finanțări externe pentru scalare.
Evident, dacă Mingle va vedea oportunități de creștere internațională dincolo de Europa se vor îndrepta spre finanțare. În plus, pentru vânzări internaționale planul pe termenul scurt este ca echipa actuală să se ocupe de vânzări pentru a construi procesul, ulterior vor angaja persoane dedicate.
„În 2023, 82% dintre contractele semnate au fost cu clienți inbound, adică au venit în urma activităților noastre de marketing. Restul de 18% au rezultat din vânzări directe (cold approach). Este primul an în care avem un return atât de bun pe marketing față de sales, ceea ce ne bucură, pentru că este rezultatul cumulat a 3 ani de content marketing”, explică, de asemenea, cofondatorul Mingle.
Cu toate acestea, semnarea unui client nu este un proces instantaneu. În medie, procesul durează 3 luni de la primul contact până la implementarea efectivă. Dar cel mai important e ca aceștia să simtă schimbarea.
„Aproape toți clienții noștri se organizau înainte de Mingle în Excel. Recrutarea a rămas printre ultimele procese de HR care nu sunt digitalizate în România”, explică Dudău
Go to Market pentru un startup în RomâniaAm discutat cu cei de la Mingle și despre strategiile de Go to Market pe care le-au folosit, un lucru important pentru orice firmă la început de drum.
„Printre primele strategii pe care le-am folosit la început a fost să creăm materiale de calitate pe zona de HR (ghiduri, studii, articole, template-uri etc), pe care le împărtășim gratuit pe blogul Mingle și cu comunitatea noastră de pe LinkedIn. Astfel ajung să ne descopere tocmai oamenii care ar putea beneficia de aplicația noastră, iar de acolo încep majoritatea discuțiilor”, spune Dudău.
Dar au fost nevoie de 2 ani de feedback din piață până ca echipa Mingle să înțeleagă cine este clientul și ce nevoi are. Treptat, s-au poziționat ca un software ușor de folosit, cu suport bun și care poate fi implementat în doar câteva ore.
Cu toate acestea, una dintre marile provocări ale Mingle acum e că fiecare membru al echipei e responsabil de 3-4 tipuri de activitatăți și trebuie să schimbe contextul de la un task la altul.
În plus, o altă provocare a creșterii e să păstreze produsul „curat” și intuitiv, odată ce adaugă noi funcționalități.
Ce au câștigat clienții Mingle?„Când îi întrebăm, clienții ne spun mereu că cel mai mult îi ajută că nu mai pierd timp cu munca manuală. În lipsa unui soft, mare parte din munca lor era să transcrie manual informațiile din CV-uri în Excel, să trimită pe e-mail către manageri profilele de candidați și apoi să copieze de pe e-mail în Excel feedbackul acestora. Plus trimiterea de mesaje către candidați, programarea de interviuri - toate astea ocupau timp și necesitau un volum mare de muncă manuală, care era și predispusă erorilor”, explică beneficiul startup-ului cofondatorul.
Un studiu de caz este reprezentat de cei de la Lensa, retailer de ochelari, care înainte de Mingle petreceau o zi întreagă să pună anunțurile de job pe site-uri, iar acum fac asta în 10 minute. De asemenea, Medicover a reușit să închidă cu 30% mai multe proiecte decât înainte și acum pot să vadă instant un raport care ar fi durat o lună înainte.
„Tot ei ne-au spus că au observat o îmbunătățire a răspunsurilor pozitive pe oferta de angajare: în prezent, mai mult de 75% dintre ofertele făcute sunt acceptate, iar asta e pentru că au reușit să creeze o experiență mai bună pentru candidați și să scurteze procesul de recrutare”, spune Bogdan Dudău.
Iar provocările recrutării sunt din ce în ce mai mari, pe măsură ce piața muncii se schimbă și ea. HR-ul are nevoie de cunoștințe de marketing, copywriting, legal, comunicare, vânzări și organizare.
„De asemenea, screening-ul candidaților a început să fie o provocare pentru multe companii. Pe site-urile de recrutare a devenit atât de simplu procesul de aplicare la joburi, încât mulți candidați aplică fără să mai citească descrierea. Așadar vin volume mari de candidați nepotriviți care trebuie parcurși de o persoană în procesul de screenin”, spune Dudău.
Lecții după 3 aniCe au învățat cei de la Mingle la mai bine de 3 ani de când au pornit? Ei bine, că nu e o problemă dacă mai există concurenți pe piață. Mereu există un mod mai bun, mai rapid, mai ieftin de a face lucrurile.
„Și am descoperit că uneori inovația poate să vină din lucruri mici. În cazul nostru, ne-am diferențiat prin ceva ce la momentul respectiv ni s-a părut un lucru esențial și de bun simț: să ne dăm interesul, să ne ținem de cuvânt și să fim atenți la nevoile clienților”, spune Bogdan Dudău.
El menționează că dacă ar fi vrut să aducă din prima o inovație revoluționară, ar fi putut ajunge să nu mai înceapă deloc proiectul pentru că nimic nu ar fi fost suficient de original.
Așadar, uneori nu trebuie să reinventezi roata, ci să o faci să se miște mai rapid.