Startup-urile sunt un sport greu: "Dacă te ocupi doar câteva ore pe zi, șansele de succes scad"

Înainte de a te duce la un investitor, trebuie să citești acest articol, pentru a afla cum să intri în legătură cu ei. Dar dacă totuși ai reușit să obții o întâlnire sau posibilitatea de a trimite un mail, învață să ai un pitch bun al aplicației, adică să convingi oamenii că ceea ce faci tu e interesant.

Octav Cobzăreanu spune că un pitch eficient trebuie să conțină câteva elemente esențiale: problema pe care o rezolvi, produsul tău și cum rezolvă el problema enunțată, dar și diferențiatorul față de concurență. De asemenea, Octav caută și modelul de business, adică cifre clare și proiecții financiare cât de cât realiste. În plus, de ce vii la un investitor? Pentru finanțare. Așa că enunță clar suma necesară și de ce ai nevoie de ea. „Multe companii nu au obținut finanțare pentru că nu au știut să-și prezinte bine startup-ul“, a spus Octav Cobzăreanu în cadrul evenimentului de la Connect Hub organizat de Buzzle.ro. 

De asemenea, Matei Dumitrescu spune că e important ca o echipă să prezinte punctele forte ale componenților săi, dar și rezultatele concrete de până acum - chiar dacă sunt like-uri pe Facebook sau o comunitate mică pe care ai convins-o să se aboneze la un newsletter. „95% din cei care trimit un pitch nu știu ce dau înapoi pentru suma de bani cerută. Trebuie să știi clar ce oferi, pentru că banii luați trebuie dați înapoi într-o formă sau alta“

Alex Lăpușan de la Zitec spune că focusul trebuie să fie pe claritatea mesajului și pe dimensiunea pieței. Lăpușan își dorește startup-uri care să aibă o piață mai mare. „Aveți grijă ce numere puneți pe slide-uri. Dacă faceți o aplicație de iOS nu-mi spuneți că publicul vostru e reprezentat de tot publicul care utilizează iOS“, spune Lăpușan

Cum te pregătești înainte de a apela la investitori?

Când faci un startup, gândește-ți piața serios și încearcă să-ți construiești un produs înainte de a apela la un investitor. Cu toate acestea, ideea trebuie să fie bună.

Focusul pe o singură idee e o problemă. Echipele care apelează la investitori de multe ori nu-și fac temele înainte. De asemenea, nu trebuie să ai un job full time și să zici că-ți vei da demisia. E un sport greu, iar dacă te ocupi doar câteva ore de startup șansele scad“, spune Lăpușan.

De asemenea, Alex Lăpușan consideră că startup-urile trebuie să știe clar de ce vin la un investitor. „Vrei finanțare? Ai nevoie de legături, de mentoring? Altfel ar trebui să știi exact ce faci cu banii respectivi. Trebuie să crezi că poți să livrezi. De asemenea, scopul unui startup e să aibă un proces economic repetabil. Dacă nu ai asta, e doar un hobby“, spune investitorul și antreprenorul.

Octav Cobzăreanu consideră că o combinație ideală ar fi cea de idee, minimum de produs și de viziune.

În același timp, Matei Dumitrescu se uită mereu după antreprenori care știu să-și implementeze produsul și soluția. „Sunt mii de idei, dar 90% din fondatori nu știu să-și implementeze soluția, să o pună în practică“, crede investitorul.

„Scalabilitatea e importantă pentru un investitor în faza de seed. Angel investorul se uită la risc, pentru că probabilitatea de eșec e mare. Dacă șansele să pice sunt mari, atunci găsește o posibilitate să scalezi business și să returnezi investiția. O investiție reușită trebuie să acopere pierderea din alte 10“, spune Dumitrescu.



Citeste si