- 15 Mai 2020
Studiu Happy Recruiter: ce ar face românii dacă ar conduce țara în starea de alertă. Produsele locale, printre priorități
Cei de la HappyRecruiter.com i-au întrebat pe români ce are face dacă ar fi pentru o zi președinte, premier, sau în poziția de autoritate, ce măsuri ar lua în pentru relansarea activității economice, cum ar relaxa măsurile de siguranță și cum văd viața la locul de muncă după izolarea cauzată de criza COVID-19.
În perioada 8-12 Mai 2020, Dora, asistentul virtual de la Happy Recruiter, a conversat în Facebook Messenger cu aproape 1.200 de români din sectoare cheie ale economiei - producție industrială, automotive, producție farma și logistică.
Românii vor produse localeCu un singur răspuns posibil, dintr-o listă de opțiuni, am vrut să aflăm care sunt sectoarele prioritare în care românii ar investi pentru a relansare. Iar cei mai mulți dintre ei (44%) ar investi în relansarea producției locale.
Am scris și noi despre diferite inițiative de produse locale:
- City Grill vinde produse de băcănie de la producători locali.
- Made in Cluj e o piață online care adună producătorii din zonă ca să vândă online mai rapid.
- Taraba Virtuală e platforma cu produse tradiționale, de la legume, fructe, la brânzeturi sau conserve.
În linie cu discuțiile din agenda publică la nivel global, pentru mulți români a devenit și mai importantă nevoia de a produce mai mult pe plan local vs delocalizare şi încurajarea micilor producători locali.
Sănătatea a fost pe locul 2 în topul opțiunilor, fiind selectată de 23% dintre respondenți și, imediat în listă - educația cu 18% din răspunsuri; următoarele opțiuni au fost turism sau infrastructură.
Această întrebare e tot mai des vehiculată în anticiparea zilei de 15 mai, când vom afla cum e viața în pandemie cu mai puține restricții de circulație. Dora, asistentul virtual, a întrebat românii cum ar relua activitatea - iar cei mai mulți (47%) ar alege să reia activitatea fără nicio restricție.
1 din 3 români ar relua activitatea, cu anumite restricții și măsuri de protecție, în timp ce doar 3% dintre respondenți ar menține restricțiile existente.
Creșterea intensității activității economice, anticipată prin scăderea nivelului restricțiilor este frecvent asociată în discursul respondenților de nevoia urgentă de crește nivelului de digitalizare al interacțiunii cetățeanului cu mediul public. Cu mult în urma mediului privat, concentrat pe eficiență, mediul public a fost pus sub presiune și forțat să înceapă să se modernizeze într-o perioadă foarte scurtă.
Schimbare de carieră - la ce se uită românii?Pentru 55% dintre respondenți, schimbarea carierei actuale e un subiect de interes. Totuși, schimbarea se produce, cel mai frecvent, ca răspuns la pierderea locului de muncă actual, mai degrabă decât ca măsură proactivă, de descoperire/redescoperire a vocației.
Cu aproximativ 1 milion de persoane în șomaj tehnic la începutul lunii și un procent considerabil la limita de risc (în sectoarele care nu vor fi redeschise în prima etapă de relaxare), doar 36% dintre respondenți au spus ca se așteaptă ca numărul locurilor de muncă să crească după relaxare.
Peste două treimi din respondenți prevăd o perioadă de stagnare sau scădere temporară a numărului locurilor de muncă disponibile în economie.
Întrebați dacă așteaptă anumite măsuri suplimentare de protecție la întoarcerea la locul de muncă, 1 din 3 respondenți și-ar dori spații de lucru mai aerisite.
Pe locul doi, în lista opțiunilor sunt materiale și echipamente suplimentare de protecție (22%), ture diferite (15%) sau scannere de temperatură (9%).
Măsurile promovate în agenda publică, telemunca, programul flexibil, și regulile de distanțare fizică, sunt următoarele în lista priorităților respondenților.
Românii au renovat în pandemieCa urmare a suspendării temporare a activității, respondenții au avut timp liber pentru a renova (27%), relaxare (20%), alte proiecte personale și dezvoltare profesională, în timp ce 27% dintre respondenți declară că nu au avut mai mult timp liber în această perioadă.
HappyRecruiter este un ecosistem digital de recrutare care oferă echipelor de recrutare instrumentele pentru a selecta, filtra și gestiona cu succes candidații, folosind-o pe Dora, asistentul virtual în mediile în care aceștia sunt disponibili, respectiv Facebook, Messenger și Instagram.