- 14 Aprilie 2022
Szikra (Sfântu Gheorghe) - întoarcerea acasă prin inovație și gastronomie
Mădălina Sánta are 31 de ani, e din Sfântu Gheorghe, iar până să deschidă business-ul Szikra a avut un parcurs care părea că nu se va opri în bucătărie, dar care a atras-o treptat spre gastronomie.
„Vin din cu totul altă industrie, cea a comunicării. Am studii în domeniu și experiență în design, fotografie culinară și de produs”, povestește Mădălina pentru start-up.ro.
Din pasiune pentru bucătărie, înapoi acasăÎn ultimii ani, înainte de a deschide restaurantul, Mădălina s-a reorientat treptat către pasiunea pentru bucătărie, a studiat enorm și a făcut o școală de prestigiu la Lyon, în Franța - Institutul Paul Bocuse.
„Am colaborat apoi cu mai multe restaurante din țară, am lucrat la evenimente, până am decis să fac lucrurile în felul meu. A fost nevoie de curaj și nebunie, experiența antreprenorială era zero, dar reușisem să înțeleg business-ul în sine. Iar când mi-am făcut planurile, estimările mele au fost destul de corecte”, spune Mădălina Sánta. Drumul a purtat-o pe Mădălina înapoi acasă, după 7 ani în București, mai mulți ani în Brașov, studii în Franța, iar acum înapoi la Sfântu Gheorghe.
Szikra, un restaurant care se bazează pe preparate speciale și inovatoare, dar și pe un concept de zero food waste, a pornit chiar înainte de pandemie, iar apoi a trebuit să escaladeze ultimii doi ani pentru a ajunge ceea ce este astăzi.
„Szikra nu putea fi altundeva pentru că-i curge prin vene Sfântu Gheorghe”
Înainte de a analiza Szikra din punct de vedere antreprenorial, Mădălina Sánta i-a construit un concept care să aducă inovație reală. Gastronomia se schimbă, iar clienți din România devin din ce în ce mai pasionați de lucrurile cu adevărat originale, de restaurantele cu preparate care arată și au un gust bun, de diferit.
Antreprenoarea din Sfântu Gheorghe menționează că sunt câteva lucruri pe care le-a vrut ca diferențiatori încă din momentul definirii conceptului de business.
„Ne-am bazat pe sezonalitatea meniului, autenticitatea sa (absolut toate rețetele și combinațiile sunt originale), tehnicile de gătire, atenția pe care o acordăm gustului și complexitatea platingului”, spune Mădălina. Prin aceste lucruri, Szikra a devenit un restaurant altfel.
De asemenea, unul dintre lucrurile importante este conceptul de zero waste, prin care se promovează o cultură responsabilă a gastronomiei, care să nu aducă risipă alimentară.
„Din ce știu eu, am fost primii din România care am promovat o astfel de viziune și acest lucru ne-a ajutat foarte mult în a deveni cunoscuți. Și nu a fost doar un vehicul de marketing, ci o filosofie asumată, iar asta s-a simțit în reacția clienților care au construit în jurul nostru o comunitate de consum recurent”, explică antreprenoarea.
La prima vedere, alegerea locului de „acasă” poate părea una mai mult emoțională decât antreprenorială, dar pariul acesta a meritat și arată și o tendință de revigorare a orașelor mai mici din România.
„Am construit un business pe specificul local, de la energia locurilor, la felul de a fi al oamenilor, gust, ingrediente locale și rețetele specifice zonei, readaptate. Szikra nu putea fi altundeva pentru că-i curge prin vene Sfântu Gheorghe”, mărturisește Sánta.
Ea spune că și-a propus să demonstreze că dacă faci ceva suficient de bine, oamenii vor veni de oriunde special pentru tine.
„Și asta s-a întâmplat. Cu multă muncă și resurse minime pentru promovare. Apropierea de Brașov a contat, dar și faptul că în perioada pandemiei românii au fost nevoiți să-și viziteze mai mult propria țară”, spune Mădălina Sánta.
În timp, Szikra s-a consacrat ca unul dintre locurile care merită vizitate. „Dacă e o satisfacție cu adevărat mare, aceea e că oamenii vin din toate colțurile țării, fac uneori sute de kilometri doar pentru a mânca la noi”, spune Mădălina.
De altfel, acest succes responsabilizează. Szikra nu e un restaurant unde intri întâmplător, ci un adevărat festin de turism gastronomic.
„Când cineva pleacă în zori din Timișoara și face 7-8 ore cu mașina doar pentru a lua prânzul la Szikra, înseamnă că ai făcut ceva bine. Am învățat să ne apreciem și să ne respectăm munca, dar să înțelegem și valoarea propriului produs”, spune Mădălina.
„Fiind prima experiență antreprenorială pentru mine, clienții m-au ajutat mult să capăt încredere și să apreciez mai bine valoarea muncii mele”, mai adaugă aceasta.
Calea antreprenoriatului pentru un specialist de comunicare ajuns în bucătărieMădălina și-a început parcursul profesional în zona comunicării, apoi a continuat în design și fotografie. A ajuns târziu la bucătărie, dar clișeul nu e degeaba. Niciodată nu e prea târziu pentru a-ți descoperi spiritul antreprenorial și pasiunea. Întrebată de ce a ales calea antreprenoriatului, Mădălina spune că „Uneori mă întreb și eu ce m-a apucat”. Dar adevărul e mai complex. A vrut să își creioneze propria viziune, propriul drum.
„Realitatea e că în toate colaborările anterioare am avut senzația că antreprenorii alături de care am lucrat nu îmi înțelegeau suficient viziunea și principiile. Așa că mi-am făcut curaj să încerc să fac singură ceva ce se potrivea 100% cu ceea ce îmi doream”, explică aceasta.
Spune sincer că, la cât de greu a fost în ultimii ani, nu știe dacă ar mai alege acest drum dacă ar fi știut de dinainte. „Știu că mi-am dat sufletul pentru acest vis și că am sacrificat enorm pentru a fi unde sunt astăzi. Și greu va fi și în următorii câțiva ani”, explică ea de ce e departe de a renunța la drumul ei.
În plus, mărturisește că simte că urmează să facă un pas mare înspre viitor, deși nu știe încă despre ce pas ar fi vorba. „Dar probabil că pentru a crește, pentru a ne duce povestea mai departe, trebuie să ne provocăm și mai mult”.
Spune că ar fi vrut să știe că urmează niște ani crânceni pentru industria HoReCa. Astfel, și-ar fi moderat așteptările, pentru că în momentul în care a venit pandemia, s-a lovit de ceva ce nimeni nu mai cunoscuse până atunci. „În aceste context, aș fi vrut să știu dinainte la ce dinamică de business complexă și complicată mă înham. Atât partea de cash-flow, de resurse umane, dar și adaptarea la regulile în permanentă schimbare au fost provocări pentru care nu am fost pregătită”, explică ea.
Dar Szikra a funcționat. Spune că a simțit că e pe drumul cel bun încă din prima zi.
„Nu știu să explic cum, dar restaurantul a fost plin încă din momentul în care am deschis. Conceptul era nou, meniul inovator, lumea avidă să încerce lucruri noi și feedback-ul clienților excelent. Dacă nu venea pandemia, cred că am fi putut amortiza întreaga investiție din primul an”, spune Mădălina Sánta. Astfel, odată cu pandemia - pe care orice antreprenor din domeniul acesta nu o poate uita - au trebuit să se redreseze.
„Cred că cel mai dificil moment a fost atunci când a trebuit să facem livrări la domiciliu, pentru că nici preparatele nu se pretau la așa ceva și nici rețeta de business nu era specifică. Am lucrat în pierdere, doar ca să ne menținem speranța și pentru ca oamenii din echipă să nu-și piardă total încrederea în viitor și în meseria lor. Pandemia ne-a pus în fața multor provocări, dar totodată ne-a făcut mult mai dinamici și ne-a apropiat mult de clienți”, spune antreprenoarea.
Acest dinamism a fost cel care a dus Szikra unde e astăzi. Un vis devenit realitate și care a rezistat și tuturor dificultăților aduse de ultimii doi ani. Flexibilitatea, explică antreprenoarea din Sfântu Gheorghe, a fost esența afacerii, după inovație și concept.
Finanțarea care a dus visul mai departeMădălina Sánta și Szikra au făcut parte din programul factory by RAIFFEISEN BANK prin care se oferă îndrumare, finanțare și mentorat pentru afacerile la început de drum. În factory, antreprenorii pot avea acces la o finanțare de până la 50.000 euro pentru afacerea lor, dar și la resurse de know-how și îndrumare în business.
Mădălina spune că programul factory by RAIFFEISEN BANK a adus pentru afacerea sa o mare gură de oxigen. „Într-un moment în care aveam conceptul, locația, și o parte din echipă, n-aș fi putut duce lucrurile în concret și totul ar fi rămas, probabil, la nivel teoretic. Am avut libertatea de a face o investiție la standardele dorite, cu o finanțare foarte avantajoasă”, a explicat aceasta.
De altfel, la întrebarea cum ar fi arătat afacerea sa fără sprijinul primit în factory, Mădălina spune sincer... „păi nu cred că ar fi arătat”.
„Probabil că n-aș fi avut cum să susțin toate cheltuielile de la început, mai ales că tipologia business-ului implică o investiție mare la început, care se amortizează în mulți ani. Așa că suportul a fost unul esențial”, explic aceasta impactul programului de finanțare.
Și dincolo de finanțarea care a permis menținerea standardelor, Mădălina spune că a învățat că există soluții pe piață pe măsura curajului pe care antreprenorul îl are, iar oricine trebuie doar să caute.
„Mai ales pentru cineva atât de tânăr ca mine și fără experiență antreprenorială, a fost o oportunitate excelentă. În egală măsură, banca s-a dovedit a fi un partener de încredere și înțelegător și în timp. Pandemia ne-a afectat puternic și probabil că n-am fi reușit să supraviețuim dacă nu aveam o asemenea relație cu banca”, explică fondatoarea Szikra.
Mesajul Mădălinei pentru antreprenorii din RomâniaLa finalul fiecărui material, îi rugăm pe antreprenori să transmită un mesaj către cei care citesc și către alte persoane care au afaceri la început de drum în România.
Ce este factory by RAIFFEISEN BANK?„Cred că cel mai important mesaj e să creadă în ideile și în visurile lor. În relația cu cei care au analizat proiectul meu și au decis să ofere finanțarea, a contat faptul că am crezut extrem de mult în visul meu și că am prezentat un proiect coerent, curajos, care aducea ceva nou pe piață. Cred că am fost foarte persuasivă și că s-a simțit în fiecare cuvânt și în fiecare pas pe care l-am făcut cât de mult mi-am dorit ca Szikra să devină realitate”, a spus Mădălina.
De 5 ani, în programul factory by RAIFFEISEN BANK, antreprenorii aflați la început de drum au acces la resurse financiare, know-how și îndrumare. Aici, afacerile și ideile de business prind aripi și se transformă în proiecte de succes. Înscrierile sunt deschise pe toată perioada anului. Aplică pe raiffeisenfactory.ro și du-ți business-ul la nivelul următor!
Fabrica de Afaceri este un proiect susținut de RAIFFEISEN BANK.