Târgul AUTOR: Evoluția bjuteriei contemporane din România

Artistul poate fi și antreprenor. Dovadă e Dan Pierșinaru, invitatul nostru la emisiunea "Ziua Zero", care a vorbit despre AUTOR, târgul de bijuterie contemporană ce va fi organizat între 5 și 6 mai la Teatrul Național din București.

Artistul poate fi și antreprenor. Dovadă e Dan Pierșinaru, invitatul nostru la emisiunea "Ziua Zero", care a vorbit despre AUTOR, târgul de bijuterie contemporană ce va fi organizat între 5 și 6 mai la Teatrul Național din București.

Dan Pierșinaru a început AUTOR în 2009, dar originile sale pot fi găsite cu 3 ani în urma acestui moment, când a organizat prima expoziție de bijuterie contemporană. Era un domeniu nou în acele timpuri, dar AUTOR a devenit un eveniment emblematic pentru această zonă artistică. Pe 5-6 mai va fi organizat la Teatrul Național din București, iar 70% din expozanți vor fi artiști internaționali.

Dan Pierșinaru și bijuteria contemporană

"Sunt artist vizual, am studiat arte plastice și mișcarea a fost una firească, dar după un moment de decizie în care mi-am dorit să creez o platformă pentru alții prin care să primească susținere pentru creația lor.", spune Dan.

Ce este bijuteria contemporană?

"Bijuteria contemporană poate fi rezumată la faptul că nu este bijuterie clasică. Nu este acea bijuterie cu care suntem obișnuiți, de tipul cerceilor de botez sau inelul de logodnă. Bijuteria contemporană este legată de idei și concepte. Ea când este purtată este o extensie a personalității acelui om. E un mod conștient de a alege un obiect care iese din paradigma obișnuitului.", explică Dan Pierșinaru.

Originile și evoluție AUTOR

"AUTOR a pornit dintr-o nevoie a mea. Eu deja eram fotograf, făceam fotografie comercială și de artă, nu se potrivesc una cu alta, dar se fac în paralel. A apărut această dorință după ce organizasem o expoziție, dar pentru că era expoziție nu avea o valență comercială. Așa am simțit nevoia unui târg, care a pornit în 2009. Lucrurile s-au legat în timp și intenția mea s-a conectat cu nevoia de a se dezvolta acel proiect.", povestește artistul-organizator.



"În 2009 era multă curiozitate și dorință și o mână de oameni care făceau acest tip de bijuterie. O parte din ei expun la New York acum. În 2006 când am făcut prima expoziție era aproape un termen nou. În 2009 erau la început, însă pe mine m-au motivat mereu începuturile pentru că au o energie foarte frumoasă. Mi-a oferit șansa de a fi singurul care a început să promoveze acest domeniu, noi neavând o istorie a bijuteriei în general în România, pentru că nu am avut artiști sau designeri care să creeze un mesaj propriu, așa cum se întâmplă în alte arte. Aveam oameni tehnici buni, dar nu creatori. Acum, creatorii au un discurs de artist. Ei vin cu idei și concepte și se exprimă personal.", spune Dan.

"În primii 7 ani am avut câte două ediții pe an, eram la început și am simțit nevoia de mai multe ediții pentru că nu voiam să treacă mult de la o ediție de la un an la altul."

"AUTOR este acum mai mult o platformă. Avem o revistă de bijuterie contemporană, avem foarte multe premii pe care le oferim în timpul evenimentului, pentru că ne dorim să trimitem designerii la expoziții internaționale. Asta o facem prin structura și platforma de premii. Avem colaborări internaționale cu alte evenimente de acest tip. Oferim premii la ei, ei oferă premii la noi. Este mult mai mult decât un simplu târg."

Artiști internaționali

"Este pentru prima dată când ediția este 70% internațională. Avem multe participări din Asia, ceea ce pentru noi e o confirmare. Oamenii aleg să vină în București. Am reușit să punem România pe harta internațională. Se vine de pe cinci continente la București. Ne bucurăm că suntem la Teatrul Național în foaierul sălii mari, pentru că e o clădire emblematică și avem susținerea lor.", spune Dan Pierșinaru.

"Îmi doresc mult să se înțeleagă că AUTOR e un eveniment cu o selecție foarte riguroasă. Avem un juriu format din cinci membri de talie internațională din domeniu. Oamenii aplică pentru a participa la acest târg. Nu oricine face un anumit tip de bijuterie poate să vină la AUTOR și sunt principii bine poziționate în acest moment."

"Noi am început cu 100% artiști români. De-abia acum patru ani ne-am deschis pe partea internațională. În România creșterea și apariția designerilor de bijuterie contemporană nu e mare, are stagnări uneori, nu e un mediu unde e ușor să reziști ca artist de bijuterie contemporană. Trebuie să ai un plan ca să știi ce să faci și pe altă parte, ca să faci lucrurile să funcționeze. Pentru noi e important, pentru că evenimentul a crescut în vizibilitate și calitate și nu poți să bați pasul pe loc. A face acest lucru însemană a duce evenimentul în sens invers, nu ascendent."

"Noi ne bazăm pe conținutul evenimentului și pe calitatea celor care participă. Avem 70 de artiști individuali și 8 colective. Colectivele sunt grupuri de artiști în care pot participa de la 3-5 artiști.

România și educația în bijuterie contemporană

"În România avem o școală de bijuterie contemporană privată numită Assamblage. Ei deja de câțiva ani pregătesc un know how în domeniu foarte necesar. Există și Academia de Arte din Cluj și București care au o secție de sticlă/metal unde se face într-o anumită măsură bijuterie. Cred că dincolo de asta e legat foarte mult de ceea ce un creativ din domeniul acesta își dorește să facă, pentru că nu te apuci de bijuterie contemporană pentru bani, ci pentru alte principii de viață și de energie. Nu e nimic greșit să ai o linie de bijuterie comercială, dar poate ca individ vrei să te exprimi creativ și să fii receptat ca un artist în acest domeniu. E o decizie foarte personală oricum."

Poate fi artistul și antreprenor? "Chiar mi se pare că e un domeniu extrem de provocator, dar foarte viu. Antreprenoriatul necesită foarte multă creativitate, pe toate palierele. Ceea ce faci ca artist mult timp este să-ți antrenezi imaginația și intuiția. Sunt două lucruri foarte importante. Acestea trebuie conectate cu un spirit practic și organizatoric. Partea de rigoare nu trebuie să-ți scape. E destul de dificil, să fii și artist, și organizat, și manager, și marketing. Dar nu imposibil. Măcar să găsești un echilibru între ele.", spune Dan Pierșinaru.



Citeste si