Tipologiile de antreprenori români din Diaspora. Interes crescut pentru ecommerce

Interesul românilor din Diaspora pentru afaceri e-commerce este în creștere în anul 2023, chiar dacă din punct de vedere al acțiunii propriu-zise încă sunt prudenți, iar posibilele creșteri de taxe anunțate pentru toamna aceasta vor determina mulți antreprenori să renunțe la planurile de lansare a unei afaceri, potrivit SellerClub.

SellerClub este un program dezvoltat de Edukiwi care ajută antreprenorii să lanseze o afacere în domeniul vânzărilor online pe marketplace. În prezent, 10% dintre cei 1300 membri ai comunității SellerClub, care sunt antreprenori activi cu business lansat,  provin din Diaspora.

“Observăm un interes mare pentru antreprenoriat din partea românilor de peste hotare. Mulți dintre cei care au emigrat își doresc să se întoarcă pe tărâmurile românești, iar prin modelul de business de afacere online pe marketplace, planurile antreprenoriale se pot îndeplini mai ușor. În momentul de față, avem 133 antreprenori din Diaspora. Mulți români din străinătate ar dori să facă un business în România și sunt dispuși să investească o parte din capitalul câștigat în alte țări, dar au în continuare temeri privind relația cu autoritățile locale”, a declarat Mihai Andrei, co-fondator SellerClub.

Marea Britanie (74 de antreprenori), Germania (35 de antreprenori) și Italia (17 antreprenori) sunt principalele trei țări în care locuiesc românii ce și-au lansat acasă o afacere în domeniul vânzărilor online pe marketplace.

Antreprenorii din Diaspora care investesc într-o afacere pe marketplace sunt românii care au ales să muncească în Diaspora pentru o perioadă limitată de timp și cei care doresc să se întoarcă în țară iar deschiderea unei afaceri reprezintă un pas intermediar al repatrierii.

Trei tipologii de antreprenori români din Diaspora

  • Expații români care au ales să muncească în Diaspora pentru o perioadă de timp limitată. Aceștia au familia în România și locuiesc temporar în alte țări unde lucrează în prezent. Obiectivul lor este să crească o afacere care să le permită să rămână acasă cu familia.
  • Românii care doresc să se întoarcă în țară. Sunt multe persoane care sunt plecate de peste 10-15 ani, și-au clădit familii în alt țări, dar își doresc să se mute înapoi în România. Sunt obișnuiți cu un anumit nivel de trai și venit și sunt conștienți că doar dintr-un job ar fi greu să egaleze acel nivel. De aceea investesc într-un business și au un orizont de timp de un an - un an și jumătate să crească afacerea proprie și să se mute abia după aceea în țară.
  • Românii stabiliți definitiv în alte țări (la ei decizia este clară), cei mai mulți au vândut tot din țară și s-au mutat, nu doresc să se întoarcă, dar aleg să profite de oportunitatea de a face un business și a profita de momentul oportun pentru un astfel de business.

Peste 1300 de antreprenori au fost sprijiniți până în prezent prin SellerClub, program dezvoltat de Edukiwi care ajută antreprenorii să lanseze o afacere în domeniul vânzărilor online pe marketplace. Numărul antreprenorilor din comunitatea SellerClub, cu afaceri active pe o platformă de tip marketplace, va crește la 1500 la finele anului 2023, de trei ori mai mult față de nivelul raportat la sfârșitul anului 2022 (500 de antreprenori), potrivit estimărilor EduKiwi.

O platformă marketplace reprezintă un model de business prin care partenerii își listează produsele fără să investească în bugete de marketing sau în magazine online deoarece are un public deja format, gata să cumpere orice produs care le rezolvă o problemă din viața lor. Astfel, antreprenorii cu businessuri active în mediul online au posibilitatea să vândă mai ușor produse atât pe piaţa naţională, cât şi pe piețele internaționale. Este mult mai ușor să obții profit printr-un marketplace deoarece ai posibilitatea de a vinde produsele din stoc rapid și fără bătăi de cap.

Platformele globale online de tip marketplace vor ajunge să deţină o pondere de 59% din re­tailul online și 38% din totalul vânzărilor din retail în următorii patru ani, potrivit studiului “Future of Marketplaces Report”. Principalele platforme de tip marketplace din România sunt eMag, Elefant.ro, Cel.ro, Teamdeals, Vivre, Okazii, OLX, Autoscut24 și Carzz. De asemenea, Amazon, eBay, Allegro și Cdiscount sunt cele mai mari platforme de tip marketplace disponibile antreprenorilor români.

Aproape jumătate (49%) dintre antreprenori români care își deschid un business pe un marketplace au vârsta cuprinsă între 25 și 34 de ani, fiind urmați de antreprenorii între 35 și 44 de ani (29%). Cel mai tânăr antreprenor din comunitatea SellerClub are vârsta de 16 ani, în timp ce antreprenorul cel mai senior are peste 65 de ani. Comercianții din Sellerclub vând pe marketplace produse din toate domeniile specifice retailului online, de la produse de îngrijire și creme, până la piese auto, gadgeturi și produse sport.



Citeste si