- 27 Februarie 2017
Traista digitală te ajută să găsești obiectele pierdute. Un român din Statele Unite a înființat-o
Sorin Pușcău a plecat în Statele Unite în 1993, iar de curând a lansat o aplicație pentru cei care-și pierd lucrurile - Traista. Am vorbit pentru a afla povestea sa și unde dorește să ajungă cu aplicația.
Traista e o aplicație bazată pe o hartă digitală cu lucruri pierdute și găsite, dar și oferte de cumpărături. De exemplu, dacă ți-ai pierdut portofelul într-o zonă, poți să te bazezi pe bunătatea oamenilor și să adaugi un pin pe hartă. La fel, dacă ai pierdut câinele, poți adăuga o imagine cu el și zona unde l-ai pierdut.
Sorin Pușcău trăiește în Statele Unite, în Arizona. A plecat din România în 1993, după ce începuse clasa a IX-a. "M-am dus cu tatăl meu, iar sora mea și mama au rămas în România. Era incertitudinea de după Revoluție și am vrut să vedem dacă sunt câinii cu colaci în coadă în State", spune Sorin pentru start-up.ro.
Chiar dacă eram în liceu, am muncit. Cultura aici e ca tinerii să lucreze part time să prindă experiență, să învețe responsabilități și să aibă bani de cheltuială
La început nu i-a fost așa de greu, vorbea engleza și nu a fost foarte impresionat de Statele Unite. Din prima săptămână a început să muncească. "Chiar dacă eram în liceu am muncit. Cultura aici e ca tinerii să lucreze part time să prindă experiență, să învețe responsabilități și să aibă bani de cheltuială. Prin 2006 am vrut să mă întorc în țară, dar nu s-a ivit nicio posibilitate reală", povestește Pușcău.
Sorin a lucrat în retail banking management și IT în domeniul financiar. Apoi a ajuns în startup-uri specializate în aplicații mobile. Acum e vicepreședinte pe operațiuni și strategie la startup-ul Innitech.
Am fost frustrat că mi-am pierdut verigheta și am folosit Craigslist ca să o găsesc. Era la plajă, șanse mici să o găsesc, dar de acolo a plecat ideea să publicăm ceva pe hartă. Am propus ideea către doi amici care-mi sunt cofondatori acum și a evoluat discutând
Ideea pentru Traista i-a venit dintr-o experiență personală. "Am fost frustrat că mi-am pierdut verigheta și am folosit Craigslist ca să o găsesc. Era la plajă, șanse mici să o găsesc, dar de acolo a plecat ideea să publicăm ceva pe hartă. Am propus ideea către doi amici care-mi sunt cofondatori acum și a evoluat discutând", spune Sorin. Ideea a evoluat apoi în vacanță, spre posibilitatea de a propune deal-uri de la magazine și restaurante pe o hartă.
"Ne-am dus pe Google, dar acolo apar rezultate bazate pe cine plătește mai bine, nu neapărat cine are servicii și deal-uri mai bune. Utilizatorii obișnuiți nu pot să posteze. Aici e diferența la noi, lăsăm utilizatorii să publice oferte unde le găsesc", spune Sorin. Într-un fel, aplicația seamănă cu ceea ce oferă Waze la benzinării - posibilitatea de a actualiza prețuri, de a publica oferte. Evident, lucrurile nu sunt identice. Practic, pe harta din Traista poți găsi și obiecte pierdute, dar și oferte la restaurante.
Ce oferă TraistaÎn momentul de față, pe lângă obiecte pierdute, avem și oferte. Vrem să introducem și evenimente, cum ar fi concerte, maratoane, fundraisers, meetups
Cei trei cofondatori lucrează de șase luni la aplicație, dar pentru că nu au renunțat integral la joburile de zi cu zi. Ei lucrează, de obicei, în vacanțe, seara sau în weekend-uri.
"În momentul de față, pe lângă obiecte pierdute, avem și oferte. Vrem să introducem și evenimente, cum ar fi concerte, maratoane, fundraisers, meetups", explică Pușcău.
Aplicația există momentan doar pe PlayStore pentru Google și este gratuită, iar business-urile pot și ele să profite de gratuitate dacă publică oferte în timp real. Cu toate acestea, modalitatea de monetizare ia în considerare un abonament lunar pentru afacerile care vor să se promoveze. "Astfel pot să-și facă reclamă cu două săptămîni înainte de a avea loc un eveniment. De asemenea, dacă au mai multe locații, vor putea să-și posteze ofertele dintr-un singur click. În plus, aplicația e ușor de folosit, așa că și afacerile care nu sunt foarte tehnologizate vor putea să profite de ea", spune Sorin Pușcău.
Există și dificultăți pe care le vede unul dintre fondatori. Vrea ca până la sfârșitul trimestrului să publice aplicația de iOS și să realizeze mai multe parteneriate pentru a publica oferte în aplicație. Sorin știe că sunt și multe lucruri de rezolvat, mai ales că e dificil să promovezi o aplicație mobilă.
"Trebuie să o faci cunoscută și să aduci utilizatori pe care să-i convingi să posteze o ofertă, dacă au găsit-o undeva. Faptul că sharing economy este în creștere ne face să credem că o parte din utilizatori vor să-i ajute pe alți consumatori să cheltuie mai puțin. Sigur, dacă pierde sau găsește ceva, atunci va fi în interesul personal să posteze în aplicație și să distribuie în social media, iar în felul acesta construim conținutul. Pasul critic e să atragem business-uri", spune Pușcău.
Planurile Traistei digitaleSorin își dedică 35% din timpul liber pentru a crește aplicația. În 2017, vor să caute parteneri pentru obiecte pierdute - aeroporturi, gări. De asemenea, și adăposturi pentru animale de companie pierdute, teatre, cinematografe, locuri unde oamenii pierd obiecte de obicei. Ideea ar fi să facă procesul complet - inclusiv locurile unde se adună obiecte pierdute să le posteze în aplicație și să fie contactate direct prin aplicație.
În multe țări am descoperit că cei care pierd animale sunt dispuși să plătească și sute de dolari pentru a le recupera
Până acum feedback-ul a fost relativ bun, dar mai au de îmbunătățit. "Am primit critici privind confuzia dintre lost & found și shopping deals, dar și faptul că nu încercăm să monetizăm din ce recompense oferă cei care au pierdut obiecte și vor să le recupereze. În multe țări am descoperit că cei care pierd animale sunt dispuși să plătească și sute de dolari pentru a le recupera", explică Sorin.
Concurență pe piață există. Sunt aplicații de shopping deals, dar și de obiecte pierdute și găsite, dar majoritatea sunt obscure. Avantajul la oferte, spune Sorin, e că utilizatorul obișnuit le poate adăuga atunci când le descoperă.