Viitorul este o casă bântuită. Cum îi faci față ca tânăr antreprenor?

Generațiile tinere de antreprenori sunt curajoase, axate pe cunoaștere și experimentare - sau cel puțin așa sunt descrise de speakerii cu care am vorbit la IQ Digital Summit 2025, respectiv Bogdan Cernescu, Head of Corporate Banking, BCR, și strategul digital din spatele campaniei lui Barack Obama, Mark Adams, care oferă câteva insight-uri și resurse pentru antreprenorii la început de drum.

Bogdan Cernescu, Head of Corporate Banking, BCR, și strategul digital Mark Adams, omul care a reinventat branduri precum Lady Gaga și a coordonat campania câștigătoare a lui Barack Obama, ne povestesc în cadrul IQ Digital Summit 2025 cum văd ei noile generații de antreprenori, ce fac bine și de ce greșeli să se ferească.

Generația pragmatismului, care sparge stereotipuri

Mark Adams ne spune că noile generații sunt conștiente de faptul că totul funcționează într-un sistem de cult. 

Un exemplu pe care îl dă este cultul muncii și presiunea de a lucra și a te dedica unei singure companii pentru restul vieții tale, cât și realizarea că o companie nu este familia ta și că nu trebuie să faci sacrificii și lucruri suplimentare, neplătite, pentru ea. Strategul spune că generațiile tinere au identificat acest trucuri psihologice și emoționale și că preferă să câștige mai puțin, dar să facă ceva ce iubesc cu adevărat.

Aș spune că ceea ce ați făcut voi este că ați identificat faptul că între a avea un job corporatist și a fi antreprenor, mai există un întreg spectru de lucruri grozave. Știi, s-ar putea să faci puțin dintr-una, puțin din cealaltă. Poate că, așa cum povesteam și mai devreme, ești DJ noaptea și ziua lucrezi în marketing,” ne spune Mark într-un interviu exclusiv pentru start-up.ro. 

„Vreau să le spun asta celor din Gen Z: vă mulțumim că ne-ați învățat că tot jocul ăsta e, de fapt, un portofoliu - o combinație între lucruri pe care le iubești și lucruri care aduc bani.”

Pe partea cealaltă a industriei, Bogdan Cernescu vede tinerii antreprenori ca persoane bine pregătite, chiar dacă la nivel de învățământ nu există educație financiară, motiv pentru care Bogdan îi încurajează să ceară ajutor și să pună întrebări oriunde și oricui, deoarece există multe persoane la nivel profesional care sunt doritori să ajute la construirea noului ecosistem de antreprenori. 

„Văd la tinerele generații pragmatism, foarte multă orientare către soluții practice și foarte multă creativitate.” 

Resurse pentru tinerii antreprenori 

Întrebat despre ce resurse poate oferi tinerilor antreprenori, Mark se declară controversat și susține că, oricât ai citi și ai planifica, nu o să ajungi niciodată la același nivel la care ai ajunge prin practică și experiență

„În loc să planifici și să faci, e bine să faci cât mai multe și apoi să planifici. Ridică-te de pe scaun și intră într-o rețea de oameni, oricare ar fi aceea.”

Odată ce te ridici de pe scaun, Mark ne povestește despre conceptul de „red ocean” și „blue ocean” și ne recomandă să începem cu o meserie care ne poate ajuta să ajungem unde ne dorim, dar care nu este una „sexy”

„Cu cât e mai sexy, cu atât mai mult intri într-un așa-numit „red ocean”. Asta înseamnă că te lupți într-un ocean plin de cadavre, pentru că toată lumea se bate acolo,” ne explică el.

„Caută ceea ce eu numesc „blue ocean”. Adică lucrurile la care nimeni nu se gândește să le facă, pentru că sunt prea plictisitoare. Și nu glumesc. La început, la primul tău job, nu-ți urmări pasiunea. În schimb, fă networking în viața ta personală, caută rețele care să fie despre pasiunea ta.”

La polul opus, Bogdan ne spune că există multe mituri despre educația financiară și nu numai, care poate face tinerele generații să ezite când vine vorba de a se educa pentru a crea un business bun: că nu este pentru oricine, că este nevoie de foarte multe cunoștințe tehnice sau de multă matematică. 

„Nu sunt adevărate. Este vorba de viața noastră de zi cu zi, de banii noștri.”

Cât despre resurse mai practice, Bogdan ne recomandă Școala de Business, care este platforma de învățare a BCR pentru antreprenori, unde se pot găsi resurse pentru marketing, vânzări sau contabilitate, să căutăm mentori care să ne îndrume și să urmărim cu mare atenție concurența, care ne poate deveni „cel mai bun partener și profesor.”

Viitorul este o casă bântuită

Când ne uităm la viitor, Bogdan Cernescu ne spune că România are nevoie de mai mulți antreprenori, deoarece numărul de companii înființate, în raport cu populația, încă este scăzut față de țări precum Polonia sau Cehia. 

„Tinerii trebuie să se uite cu atenție la lucrurile pe care piața le cere și la nevoile lor, indiferent unde activează, și să încerce să inoveze în sectoare unde pot să adauge valoare pentru clienții lor.”

Acesta ne spune că trebuie să flexăm fibra antreprenorială și să scăpăm de miturile legate de educația financiară și de ce înseamnă meseria de antreprenor. Mai mult, acesta ne încurajează să luăm riscuri și să nu ne temem de eșec, ci să ne concentrăm pe a învăța din el. 

De cealaltă parte, Mark Adams ne spune că se bucură că nu face parte din Generația Z. 

„Nu aș vrea să fiu adolescent în ziua de azi. Nu o să te mint - voi o aveți probabil de zece ori mai greu decât am avut-o eu. Și nu exagerez deloc.”

Dar sfatul lui pentru a face față viitorului este ca, în primul rând, să oprim scurgerea de energie. La ce se referă prin acest termen este că, dacă îți dai seama că îți consumi energia psihică, psihologică, spirituală sau emoțională pe griji, atunci trebuie să închizi robinetul. De ce este asta o prioritate? Pentru că, fără energia colectivă a noilor generații, suntem cu adevărat în încurcătură și fără puterea de a rezolva problemele viitorului. 

L-am întrebat pe Mark cum putem face față acestui viitor incert și care se apropie rapid, care este înfricoșător chiar și în momentele când ai energie. El ne explică că acest viitor este o casă bântuită și trebuie combătut ca atare.  

„Știi deja că diverse lucruri o să sară din întuneric ca să te sperie. Așa că, cât de speriat poți să fii, dacă deja știi că o să se întâmple? Înțelegi ce vreau să zic? Pe măsură ce treci prin casa bântuită, trebuie să știi că a fost mereu la fel pentru toate generațiile. Mereu a fost bântuită.”

Mark ne spune că, odată ce accepți că viitorul este unul care te sperie, o să devină mai ușor de navigat. Cu cât ești mai conștient de faptul că lucrurile nu o să fie mereu bune, cu atât scad șansele ca o sperietură să te lase fără abilitatea de a trece peste. 

„Acum, cum faci față? În primul rând, știi că o să se întâmple. Așa că, atunci când se întâmplă, nu e chiar așa un șoc, iar cel mai important este să nu treci singur prin casă. Creează-ți cât mai multe rețele și comunități în jurul tău, care să meargă în viitor alături de tine.”



Citeste si