Vlad Gliga, Rubik Hub, după Rubik Garage: "Am promis Americii comorile ascunse ale ecosistemului din România"

Echipa Rubik Hub din Piatra Neamț a organizat anul acesta un program dedicat companiilor de tech din România sub cupola Scale to USA. Astfel, scopul principal, pe lângă finanțare, a fost să creeze punți în Statele Unite. Am discutat cu Vlad Gliga, cofondator și CEO al Rubik Hub, chiar la Austin, în Texas, în cadrul unui eveniment organizat la Austin Ventures Association.

Startup-urile din Rubik Garage, ediția Scale to USA, au ajuns, alături de echipa Rubik Hub, în SUA, pentru ultima etapă a acceleratorului destinat creșterii afacerilor.

A 6-a ediție a acceleratorului a început în decembrie 2023 și a selectat 21 de startup-uri. Scopul a fost să găsească posibilitatea de a accelera dezvoltarea afacerilor startup-urilor.

Poți descoperi mai multe despre startup-urile participante la Rubik Garage - Scale to USA aici. De asemenea, în Austin a fost oferită și investiția de 500.000 de euro pentru cel mai potrivit startup, din partea Fortech Investments.

Rayscape a fost desemnat marele câștigător al cohortei din acceleratorul Rubik Garage, ediția Scale to USA.

Rayscape este un asistent digital complex pentru radiologi, care folosește algoritmi de inteligență artificială pentru a-i ajuta pe specialiștii în radiologie în analiza imaginilor medicale. Cu ajutorul acestei tehnologii, medicii pot fi preciși și mai rapizi în analiza imagistică.

Vlad Gliga: "Am văzut o evoluție a startup-urilor care au ca destinație Statele Unite"

Rubik Garage - Scale to USA s-a concentrat pe pregătirea startup-urilor pentru piața americană. Inițial prin workshop-uri online, iar ulterior prin 2 săptămâni direct în SUA.

Astfel, în San Francisco filosofia Rubik Hub a fost să se adreseze diasporei, români care trăiesc acolo și care au afaceri sau sunt angajați la companii mari. Cu ajutorul acestora au găsit locații pentru Rubik Garage Demo Day și au invitat și persoane din ecosistemul din Silicon Valley. De asemenea, startup-urile și-au creat propria agendă, pentru că sunt din industrii diferite, pentru a profita la maximum de acest timp, cu întâlniri cu posibili parteneri și clienți.

De asemenea, în Austin, Rubik Hub a colaborat cu Austin Venture Association pentru a facilita întâlniri și evenimente.

“Rubik Garage a luat o formă nouă după câteva ediții concentrate doar pe piața din Europa. Am văzut o evoluție a startup-urilor care au considerat Statele Unite drept piață pentru clienți, în mod special. Creșterea lor ne-a determinat să gândim și noi un program unde să ajutăm satrtup-urile să ia mai devreme această decizie de a veni aici”, spune Vlad Gliga.

El menționează că a descoperit un lucru esențial - e o diferență să construiești acasă lucruri pentru Statele Unite, în loc să vezi piața direct acolo. Astfel, Rubik Hub a creat o experiență pentru Statele Unite, unde startup-urile au mers în San Francisco, dar și în Austin, pentru diferite evenimente de networking și pitching.

“Am avut o primă ediție pilot online, iar în această a doua ediție am venit fizic aici. Am avut înainte o serie de workshop-uri cu partenerii noștri din SUA și prin acestea au vrut să povestească despre mentalitatea americană pentru ca startup-urile să fie pregătite atunci când fac un pitch direct în SUA”, a spus Vlad Gliga.

Delegația Rubik Hub a avut 2 săptămâni în San Francisco și Austin unde au avut pitch-uri diferite, evenimente și au interacționat inclusiv cu investitori din SUA.

Vlad menționează că după această experiență trei startup-uri deja au hotărât să revină în SUA pentru a studia piața și pentru a începe procesul de business development, pentru că piața americană nu se deschide din România.

“Să gândim mai măreț”

Vlad menționează că toți cei întâlniți au dat sfatul către fondatori să gândească mai măreț, atât în ce pot obține, dar și în viziunea business-ului.

De asemenea, el a observat și câteva probleme pe care le au fondatorii români.

"Tindem să acăparăm discuția și să vorbim mult despre noi și produsul nostru, uităm să punem întrebări, să învățăm lucruri noi și să înțelegem poziția celuilalt. E un lucru pe care l-am văzut în multe cazuri. De asemenea, sărim uneori în apărare să demonstrăm că noi facem lucrurile, deși cealaltă persoană avea întrebări de adresat și voia să cunoască mai multe detalii", spune Vlad Gliga.

“Am promis Americii comorile ascunse ale ecosistemului”

După această ediție Scale to USA, Rubik Hub din Piatra Neamț pregătește deja următoarea ediție.

"Am promis Americii că le aducem comorile ascunse dintr-o piață pe care o înțeleg puțin. Să le arătăm că pot exista companii care pot deveni ușor unicorni sau care pot scala rapid. Știu despre Europa de Vest, dar știu puține despre Europa de Est", spune Vlad Gliga.

După încheierea programului vor ajuta să ajute în continuare startup-urile cel puțin șase luni. Scopul următoarelor luni este să consolideze relațiile create acum și să faciliteze noi conexiuni cu piața americană.

"Am pornit formarea unui networking în Statele Unite care să ne ajute pe noi și pe startup-urile pe care le reprezentăm. Vrem ca această rețea să se dezvolte și să avem pe fiecare verticală de business un grup de oameni cu care să putem vorbi oricând, dar și un grup de investitori, fie venture capital sau angel investors", spune Vlad Gliga.

El spune că deocamdată au creat "buzz", dar mai urmează muncă.

Vlad menționează că misiunea Rubik Hub din Piatra Neamț este să facă o lume în care românii să-și depășească potențialul și să aibă un impact pozitiv. Ca un cub Rubik, de altfel, încearcă să deslușească această dilemă și să nu fie doar pentru regiunea Moldovei. Mai ales că startup-urile vin din toată țara.

"E nevoie de o abordare colectivă, să reușim să inspirăm românii să dezvolte o mentalitate bună, să creadă în ei, să viseze puțin mai mult decât o facem în mod tradițional", consideră Vlad Gliga.



Citeste si