Wolfe: de la trotinete pe străzi la aparate de dezinfecție construite în România

Înainte de pandemie puteai să ieși pe stradă și să închiriezi trotinetele albastre de la Wolfe Rides. Au fost printre primii care au lansat trotinetele electrice de închiriat în România. Dar a venit pandemia. Mobilitatea s-a redus. Așa că treptat și-au mutat atenția spre zona de robotică și de aparate de protecție împotriva coronavirusului și nu numai prin Wolfe Robotics. Noi am discutat cu Ștefan Toma, CEO al Wolfe despre această schimbare strategică.

Wolfe Robotics este o companie care produce roboți de dezinfecție în România și oferă dezinfectare ca serviciu pe bază de abonament. 


În aprilie 2019 Wolfe Rides anunța lansarea din România, în București. Era începutul trendului de a avea trotinete electrice de închiriat. Astăzi orașele din România sunt pline de ele, de la companii multinaționale, dar și de la câteva firme locale. Chiar și atunci piața era grea, dar fondatorii erau antreprenori cu experiență internațională. 

Odată cu venirea pandemiei lucrurile s-au complicat. Martie-mai 2020 a fost o perioadă foarte dificilă, unde oamenii nu mai ieșeau din case, iar business-ul de trotinete a fost afectat. Wolfe Rides a rămas singura firmă cu dispozitive pe stradă atunci, dar a fost un efort uriaș. Treptat s-au dus către crearea de dispozitive de dezinfectare prin raze UV. Am aflat de la Ștefan Toma, CEO al companiei, detalii. 

„Este un produs care nu ucide doar Covidul. Toată lumea acum e concentrată pe Covid, dar în aer există în suspensie o groază de alți patogeni care pot produce diferite afecțiuni, că vorbim de fungi, bacterii și alți viruși”, spune Ștefan Toma. 

Poți citi declarațiile lui Ștefan Toma mai jos sau poți urmări direct interviul video de mai sus. 

Pandemia la Wolfe Rides

„Am fost luați prin surprindere. În perioada respectivă lucram foarte intens să prindem niște bani ca să demarăm producția de trotinete dezvoltate în România. Evoluăm să creăm Mobility as a Service și eram cu proiectul în accelerare la InnovX. Mobilitatea s-a oprit brusc, niște luni bune de zile. La Wolfe Rides am privit activitatea asta mai departe de un business. Am dorit ca prin serviciile noastre să schimbăm mentalitățile”, explică Ștefan Toma. 

Wolfe Rides ajunsese într-un punct bun. Business-ul nu era încă unde voiau fondatorii, dar creștea. În plus, au reușit să demonstreze că poți să pui în București trotinete electrice fără să fie furate sau distruse. Au demonstrat că acel comportament poate fi modificat. 

În pandemie au decis să fie singurii care lasă trotinetele pe stradă și să le ofere gratuit personalului esențial. 

„În perioada de zero mobilitate am luat decizia de a nu renunța la crezul nostru și am lăsat trotinetele disponibile pe stradă, am fost singura firmă de micromobilitate care am ales să lăsăm trotinetele pe stradă. După fiecare cursă trimiteam echipele mobile să le dezinfecteze, trotinetele au fost gratuite pentru persoanele din Linia 1. Era singura metodă, în afară de mașină, care permitea transportul distanțat social”, spune Ștefan Toma. 

Dar pandemia a ajuns din urmă business-ul Wolfe...

Chiar dacă au luat decizia curajoasă de a fi pe străzi, afacerea nu a mai mers la fel de bine. Astăzi Wolfe Rides nu mai există oficial, dar Ștefan spune că afacerea nu e încă închisă, ci mai degrabă suspendată. 

„În septembrie 2020 am decis să nu le mai lăsăm pe stradă pentru că costurile deja erau foarte mari și nu se justificau”, spune el. 

De altfel, în momentul închiderii ajunseseră într-un punct în care proiectaseră și construiseră o trotinetă specială pentru sharing în România și de care erau foarte mândri. 

„Așteptăm un moment în care sperăm să reușim să capitalizăm pe tot efortul de R&D pe care l-am depus dezvoltând acea trotinetă de la zero, trotinetă pe care am prezentat-o la Web Summit și a primit aprecieri foarte bune, o trotinetă gândită special pentru sharing. Marea problemă la sharing era durata de viață a vehiculului”, explică Ștefan perspectivele de viitor pentru Wolfe Rides. 

Legat de piață, i-am zis lui Ștefan că piața părea că a devenit mulțumitoare. Spune că mulțumitor e o măsură foarte subiectivă și că în București atinseseră deja un platou. 

„Cred că majoritatea persoanelor care ar fi putut să devină clienți făcuseră cel puțin o cursă deja cu o trotinetă electrică. Au venit foarte mulți jucători pe piață, trotinete erau suficiente ca să deservească Bucureștiul. Aveam un pool foarte generos de clienți, mai mult decât fideli. Cu ajutorul noii trotinete am fi migrat clienții de la celelalte companii, inclusiv cele multinaționale care sunt pe piață”, explică acesta. 

Trecerea înspre zona dezinfectării

Dacă Wolfe Rides s-a închis, ulterior a apărut Wolfe Robotics, care produce sisteme de dezinfecție cu ajutorul radiațiilor ultraviolete care nu sunt periculoase. Au fost multe discuții pe această temă. Și cu Ștefan am intrat în această temă, iar opinia lui e că pe piață sunt multe produse neconforme, dar nici Ministerul Sănătății nu a ajutat, spunând că nu le recomandă. 

Produsele cu radiații UV reușesc să lupte nu doar cu actualul Covid-19, ci și cu infecții nosocomiale și alte tipuri de bacterii. 

Trecerea la Wolfe Robotics s-a făcut treptat. Au început mai întâi cu încercări de măști printate 3D, iar apoi cu încercare de a face ventilatoare de oxigen, dar și-au dat seama că ar fi putut face mai mult rău decât bine. 

„Am văzut nevoia de dezinfectare. La momentul aprilie 2020, pentru următorul an, nu erau stocuri de lămpi UVC în lume. Informându-ne am aflat cât de eficiente sunt în lupta cu nosocomialele, o problemă pe care deja o cunoaștem de multă vreme. S-a investit foarte puțin în direcția asta, deși tehnologia e eficientă și nu e atât de scumpă”, explică Ștefan Toma. 

„Aveam o experiență, aveam oameni care se descurcau să proiecteze echipamente mult mai complicate decât acestea, aveam oameni care știu să facă software, aveam fabrica pentru prototipare. Am pornit ca un CSR, inițial am făcut o scrisoare pe care am trimis-o tuturor autorităților pentru a le prezenta produsul nostru. Le-am zis cât putem produce, cât costă. Le-am explicat cât am comandat și dacă ei au surse mai bune de furnizori, suntem dispuși să discutăm cu ei”, mai spune Toma. 

Au vrut să ajute autoritățile. Practic  ar fi vrut să fabrice lămpile, aveau resursele. Dar nu au primit răspuns. Ștefan spune că nici acum, nici la Wolfe Rides nu au primit sprijin din partea autorităților. Ba chiar își amintește cum s-au oferit să folosească trotinetele pentru a duce alimente bătrânilor în timpul lockdown-ului, după anunțul primarului Bucureștiului de atunci. Dar tot nu au primit răspuns. 

Dialogul cu autoritățile pare că i-a lăsat un gust amar lui Ștefan. Mai ales după ce în urmă cu 3 luni Ministerul Sănătății a spus că lămpile UVC nu sunt recomandate. Acest lucru a venit după câteva incidente nefericite în care lămpi nonconforme au fost folosite sau au fost lăsate pornite cu elevii în clase. 

„A fost o lovitură puternică, pentru că nu s-a nuanțat absolut deloc. Este, din nefericire, o piață care nu este deloc reglementată. Și în loc să se fi uitat și să pună criterii minime de siguranță pentru aceste dispozitive, nu au mai recomandat-o”, spune Ștefan Toma. 

Explică faptul că fac educare pe cont propriu acum pentru piață. „Cred că toată munca de informare ar fi trebuit făcută la nivel central. Din păcate nu a fost așa. Părinții, directorii, fiecare s-au informat cum au putut și în multe din cazuri, nu au cumpărat echipamentele potrivite”, spune el. 

„Să ne gândim la echipamentele care au dus la accidente. Acele echipamente sunt folosite pentru dezinfecția suprafețelor și a aerului. În momentul când în spațiul respectiv au pătruns oameni, spațiul se viciază imediat. Fiecare aduce pe haine, pe încălțăminte, prin aerul respirat o groază de patogeni. Ar trebui să ne uităm la o variantă de echipamente care poate fi folosit în preajma persoanelor și reduce încărcătura de patogeni din aer”, explică Ștefan. 

„Am văzut prin școli tot felul de echipamente, de ionizatoare. Dacă te uiți pe Consumer Reports pe testele cu acele ionizatoare, din nefericire eficiența lor e foarte slabă.  Inițial directorilor li s-a spus să ia aparate de dezinfecție, ulterior li s-a spus că nu mai sunt bune. Suntem din salturi în salturi”, a explicat fondatorul Wolfe. 

Ce fel de produse face Wolfe Robotics

În momentul de față Wolfe are 4 produse, două pentru dezinfecția suprafețelor și două pentru dezinfecția aerului. Toate produsele sunt fabricate chiar de ei, în afară de lampă și driverul pentru lampa UV. 

„Noi am zis de multă vreme, că din cauza comodității, toate țările din Europa au împins producția, R&D-ul către China și ne-am trezit în pandemie când am realizat cât de vulnerabili suntem. Prin toate eforturile noastre am căutat întotdeauna să creăm valoare adăugată în țară. De la faza de proiectare, până la fabricarea și punerea pe piață”, spune Toma. 

Fac în România idee, desen, proiectare, execuție, iar lanțul de aprovizionare încearcă să-l facă mai puțin dependent de China, pentru că folosesc componente din România, Europa sau Statele Unite. 

Dezinfectare ca serviciu

Wolfe propune și un sistem de închiriere a dispozitivelor, practic Disinfected Air as a Service. 

„Oferim posibilitatea și de închiriere pe termen lung. Pentru anumite categorii de clienți există doar varianta vânzării. Spitalele nu au mecanismele prin care să poată închiria. Dar sunt o groază de alți actori care ar putea avea nevoie de un aer curat. Ne putem gândi la agenții bancare, magazine, școli, magazine, baruri și așa mai departe. Povara achiziției poate fi mare, e și o bătaie de cap în plus mentenanța. Sunt niște filtre care trebuie schimbate la un anumit timp și este mult mai ușor pentru ei să beneficieze Disinfected Air as a Service la un cost fix, previzibil și lunar”, explică Toma. 

„Mergem către toate categoriile de afaceri. Vindem către distribuitori. Aceștia vând spitalelor. Dar sunt și o groază de IMM-uri, școli, grădinițe, avem și persoane fizice care au cumpărat produsele noastre”, mai zice CEO-ul Wolfe. 

„Ne-am axat pe produse mai smart, eficiente și foarte sigure pentru utilizatori. Am tot fost prin spitale majoritatea sunt lămpi pe care le bagă omul în priză și fuge. Ne axăm și pe produse mai high tech, pentru că ce dorim noi să facem, toți banii pe care-i generăm sunt reinvestiți în R&D. Ne propunem să dezvoltăm o bază robotică autonomă în România pe care o vom folosi să construim mai multe verticale în cadrul companiei”, mai spune Ștefan Toma. 

Această bază robotică este practic o cutiuță cu mai multe servomotoare care poate cartografia terenul prin spațiul unde merge și poate îndeplini diferite task-uri, printre care și dezinfecția. 



Citeste si