Pe scurt, Aveuro International este activă pe partea de carosări auto - transformări microbuze. Firma lucrează cu o bună parte dintre dealerii Mercedes Benz din România, iar echipa sa din Câmpina face modificări având ca vehicul de bază Mercedes Benz Sprinter, pe care îl transformă în microbuz pentru transport persoane de la 8+1 până la 22+1 locuri. Totul după specificațiile clienților săi, cărora le livrează mașinile direct omologate.

Unul dintre cei mai buni ani din activitatea companiei a fost 2019. Iar după cum începuse anul trecut, existau toate premisele unei creșteri substanțiale.

”Neștiind nimeni ce se va întâmpla în 2020, în ianuarie, februarie, martie am produs aproape cât în tot 2019, partea de mașini, și după aceea a lovit pandemia”, ne-a precizat Vlad Papuc.

Pandemia a adus afacerea la 15% din totalul anterior

Așa că, după trei luni ”fierbinți”, activitatea firmei pe zona de carosări a ajuns să se reducă la 15-20% din total.

Însă Vlad Papuc nu s-a complăcut și în decurs de câteva săptămâni, timp scurs de la idee, la conceperea planului de business, achiziția echipamentelor, angajarea noului personal și lansarea pe piață, a reușit să aducă o nouă linie de business, una care nu avea niciun fel de legătură cu activitatea anterioară a firmelor. Pe 8 mai 2020 a început să producă primele măști de protecție, după o investiție de circa 300.000 de euro.

În perioada de vârf, Aveuro ajunsese să producă circa 30.000 de măști pe zi și erau în jur de 150 de persoane angajate pentru această activitate. Însă, din păcate, a fost doar un boom de moment, așa cum ne spune Vlad Papuc, activitatea pe acest segment fiind într-un declin constant începând de la finalul anului trecut.

”Pe zona de producție de măști mai lucrează 20 de oameni în continuare pentru că mai avem materie primă pe stoc. Dar odată ce o terminăm, vom încheia această activitate. Concurența din China ne-a terminat și nici statul nu ne-a ajutat pe partea de achiziții”, ne spune el.

Cifră de afaceri de 7 milioane de euro din carosări

Până la urmă, în 2020 a reușit să recupereze business-ul pierdut pe zona de carosări, având chiar un plus de 30%. Aveuro International are o cifră de afaceri anuală de circa 7 milioane de euro, însă Vlad este mândru că anul trecut a reușit să crească profitul business-ului său.

Anul în curs a început fix pe dos față de cel anterior, însă primăvara a adus primele vești bune în ceea ce privește business-ul de bază al Aveuro: au început să vină comenzile pentru carosări.

”Avem comenzi de mașini mai mari decât am avut în 2019, iar noi începem producția full din mai-iunie la capacitate maximă”, afirmă Vlad, precizând faptul că s-au întors la nivelul de comenzi din 2019.

De data aceasta, totuși, vor produse 100% pentru export. ”Înainte era 80% la export cu 20% România, dar anul acesta suntem doar pentru export”, adaugă el, menționând totodată faptul că Aveuro are o capacitate de producție undeva la 250 de mașini pe an. În ceea ce privește clienții Aveuro, Papuc spune că lucrează cu aproape toate țările din Europa.

”Lucrăm cam cu toate țările din Europa, foarte mult cu Israel, avem un partener foarte bun acolo, în Germania avem firma noastră acolo și puncte de distribuție. Ne loveam de reticența cumpărătorilor când auzeau că suntem din România. Așa am făcut o firmă acolo în Germania. Este doar pentru vânzare și distribuție, producem doar în România”, afirmă Vlad Papuc.

Încercarea de a construi echipa după 2020

Mai întâi, însă, are nevoie să-și reîntregească echipa. ”Căutăm oameni, încercăm să readucem înapoi oamenii pe care-i aveam. În momentul în care a lovit pandemia și am scăzut la număr de comenzi, am scăzut de la 80 de oameni pe carosări, la 25-30”, declară proprietarul Aveuro International.

Dacă nu va reuși să angajeze oamenii potriviți pentru că ”este genul de business unde experiența muncitorului este foarte importantă”, ia în calcul să aducă muncitori din afara granițelor.

”Avem capacitate să le asigurăm cazare, masă, și preconizăm că până la 1 august vom aduce 20-30 de persoane. Începem să căutăm soluții, pe cine și de unde aducem”, declară Vlad Papuc.

Faptul că au revenit comenzile nu este singurul impuls pe care-l are Vlad în a găsi oameni potriviți pentru echipa sa. Mai are două proiecte majore pe care dorește să le pună în aplicare până la finalul acestui an.

”Suntem în dezvoltare de proiecte pe niște autobuze medii, de 25-30 de locuri și mai suntem în dezvoltare de produs cu campere. E o piață semnificativ mai mare decât cea de microbuze. Acum încercăm să facem primele mașini, ne jucăm cu matrițe, sugestii și sper ca la sfârșit de an să putem așeza o producție, nu foarte mare, dar de serie, pe partea aceasta de camper vans. E un domeniu cumva conex, se aseamănă cu ceea ce facem deja”, explică el.

Un alt segment cu care își dorește să crească veniturile Aveuro în acest an este cel al transporturilor de mașini. ”Noi oricum făceam transportul propriu al mașinilor pentru clienți, facem un fel de door to door delivery pentru mașinile pe care le facem. Am zis să dezvoltăm puțin și partea aceasta și am cumpărat 6 camioane și vom începe să testăm și acest business. Jumătate din cursă e ocupată. Avem un contract cu Dacia și Ford pentru partea de transport”, își motivează el decizia de a dezvolta și această linie de business.

Este convins că până la finalul acestui an segmentul de transport de mașini va asigura 15-20% din cifra de afaceri a grupului. Producția de campere ar putea ajunge la 30% din cifra de afaceri, însă abia de anul viitor.

Pentru a se dezvolta a avut nevoie și de ajutor suplimentar, așa că au apelat la credite puse la dispoziție de Patria Bank. ”Au fost foarte flexibili și foarte rapizi. A fost foarte bună comunicarea cu ei, s-a aprobat totul foarte repede, la costuri foarte bune. E important să comunici bine cu banca”, declară Vlad Papuc.

În urmă cu doi ani, Aveuro demarase un complex proces de investiții. ”În 2019 am cumpărat un sediu nou unde avem fabrica și birouri cu hale, unde am trecut de 2 milioane de euro investiție. Am cumpărat de la executor o proprietate pe care a trebuit să o amenajăm integral pentru a o aduce la standardele noastre”, spune Papuc.

Totodată, pentru segmentul de transport de persoane, au luat un sediu nou în Brașov, acolo unde au cei mai mulți beneficiari. ”Acum vrem să facem o bază mare de transport în Câmpina cu partea de service, cu administrare. Sper până la finalul anului să găsim o locație propice”, completează Vlad Papuc, menționând că și în acest an ar putea ajunge la investiții de aproximativ 1 milion de euro.

Ochi deschiși și lectură multă pentru dezvoltarea afacerii

Planuri mari pentru un business pe care-l putem încadra cu ușurință în domeniile afectate de pandemie, alături de HoReCa, și care în urmă cu an își schimbase aproape în totalitate domeniul de activitate. Însă tocmai această putere de reinventare este forța care a dus Aveuro într-o nouă etapă de dezvoltare, acesta fiind și unul dintre sfaturile lui Vlad Papuc pentru următoarele generații de antreprenori.

”E nevoie de ochi deschiși și lectură multă. În sensul că e nevoie să se documenteze foarte bine pentru că lucrurile sunt foarte volatile în perioada asta și am multe exemple de business-uri care mergeau excelent înainte și care au apus într-un timp foarte scurt și altele care nu existau și care pur și simplu au explodat. Lucrurile sunt rescrise în perioadele acestea de criză și cine știe să se adapteze și să aibă nas pentru reinventare, crește, cine nu, apune”, concluzionează proprietarul Aveuro International.


Vlad Papuc este unul dintre antreprenorii incluși în proiectul ”România Poate”. Proiectul “România Poate” s-a născut dintr-o discuție cu Patria Bank în încercarea de a găsi o soluţie comună prin care să promovăm povești ale antreprenorilor care fac lucruri bune în țară. Patria Bank e un partener pentru IMM-uri și afaceri mici. Cu ajutorul serviciilor sale, antreprenorii au parte de finanțare (linii de credit sau credite de investiții) și consultanță bancară în termeni simpli care să-i ajute să-și ducă afacerea mai departe.