Nu spunem că trebuie să te ocupi de fiecare aspect al afacerii tale. Sau că trebuie să fii expert în orice domeniu al său. Pentru asta poți angaja oameni care s-au specializat pe acele segmente, cum ar fi cel legal, de marketing, IT, contabilitate sau altele. Iar pe cei mai buni specialiști pentru nevoile tale de business îi găsești pe BizTool.ro.

Totuși, înainte de a începe un startup, pe lângă idee și flerul pe care ai putea să le ai, ar fi cazul să te documentezi puțin despre ceea ce înseamnă construirea unui business și cum să alegi cel mai bun model de afaceri pentru ceea de faci, despre strategiile pe care să le ai ca să îți dezvolți firma, despre cum să interpretezi datele și cifrele afacerii tale, despre cum să găsești cei mai buni oameni în echipă sau cum să ajungi la clienții pe care-i dorești.

Dacă nu te vei înscrie la un MBA pentru a afla aceste informații și a lucra pe cazuri practice, am găsit pentru tine o serie de cărți pe care să le citești înainte de a lansa un startup și care te pot ajuta să-ți conturezi mai bine drumul tău în afaceri.

Recomandările sunt făcute de Dragoș Nicolaescu, unul dintre cei mai activi și cunoscuți angel investors și mentori din ecosistemul local de startups.

E management consultant, executive coach și startup advisor. Înțelege nevoile și provocările unui startup și va discuta despre un set de unelte pe care le poți folosi pentru a-ți înțelege mai bine afacerea la început de drum.

A luat contact în ultimii 10 ani cu peste 200 de executivi care au devenit lideri mai buni, cu peste 250 de fondatori de startup-uri și a investit în peste 70 de startup-uri locale și internaționale.

Dragoș Nicolaescu este adeptul metologiei Lean Startup, menită să-i ajute pe antreprenorii la început de drum să reducă costurile și riscurile asociate construirii startup-urilor și să crească sănătos și rapid.

Cărți pe care să le citești înainte de a lansa un startup

Dragoș Nicolaescu a făcut o listă de cărți pe care recomandă să le citești înainte de a lansa un startup. Îți vor oferi un plus de ajutor în crearea viziunii tale de afaceri și te vor ajuta să fii un fondator și un manager mai bun.

1. Steve Blank, Bob Dorf - “The Startup Owner's Manual: The Step-by-Step Guide for Building a Great Company” - manualul fondatorului de startup: cum să construiești un business, informații verificate și lecții care te pot ajuta să fii un antreprenor bun și să crești afacerea ta.

2. Oliver Gassmann - “Business Model Navigator. 55 Models That Will Revolutionise Your Business” - vei înțelege și construi modele de business.

3. Richard Rumelt - “Good Strategy, Bad Strategy. The Difference and Why It Matters” - învață despre ceea ce este și nu este o strategie bună, pe baza căreia să-ți construiești afacerile.

4. A.G. Lafley - “Playing to Win. How Strategy Really Works” - te ajută să construiești o strategie de business potrivită, având în centru modul în care-ți abordezi clienții.

5. Michael E. Porter - “Competitive Strategy. Techniques for Analyzing Industries and Competitors” - vei înțelege cum funcționează unele industrii și de ce sunt mai mult sau mi puțin atractive pentru lumea de business.

6. Josh Kaufman - “The Personal MBA. Master the Art of Business” - un mini-MBA de buzunar, informații de bază pentru orice antreprenor.

7. Alistair Croll, Benjamin Yoskovitz - “Lean Analytics. Use Data to Build a Better Startup Faster” - cum folosești datele și cifrele pentru a dezvolta o afacere.

8. Rochelle King, Elizabeth F. Churchill, Caitlin Tan - “Designing with Data. Improving the User Experience with A/B Testing” - cum să iei decizii bazate pe date și informații la cald din firma ta.

9. Rita Gunther McGrath, Ian C. Macmillan - “Discovery-Driven Growth. A Breakthrough Process to Reduce Risk and Seize Opportunity” - cum să identifici și să testezi cele mai riscante ipoteze.

10. Sean Ellis - “Hacking Growth. How Today's Fastest-Growing Companies Drive Breakout Success” - cum poate un produs să crească prin sine.

11. Giff Constable - “Talking to Humans: Success starts with understanding your customers” - cum să vorbești cu clienții pentru a le înțelege nevoile și cerințele.

12. Jason Barron - “The Visual MBA. Two Years of Business School Packed into One Priceless Book of Pure Awesomeness” - un alt mini ghid de MBA.