La un an de la inițierea proiectului Start-Up Bridge, datele arată că un mare potențial de internaționalizare îl au firmele românești care sunt lideri de industrie pe piața locală, startup-urile din tehnologie “born global” (născute global) și firmele care înregistrează o creștere rapidă (High-Growth Enterprises).

Studiile de caz analizate în cadrul proiectelor Start-Up Bridge sunt firme antreprenoriale românești care s-au internaționalizat deja, printre acestea numărându-se SaladBox, Autonom Rent-a-Car, eMag, DocProcess, Qualitance, Modex, Pitech Plus sau Neogen.

Extindere internațională - domenii cu potențial

Acțiunile din primele 12 luni ale proiectului Start-Up Bridge arată că liderii de piață, din domenii ca închirierile de mașini, curieratul, comerțul electronic, industria mobilei și retail au un potențial de extindere pe piețele externe, alături de sutele de startup-uri din tehnologie cu potențial global încă din prima zi de activitate (“born global) și de firmele cu o evoluție rapidă. În jur de 1.500 companii din România sunt identificate ca întreprinderi cu creștere ridicată, potrivit Eurostat.

“Cele 2.000 de firme cu potențial concret de internaționalizare au trei mari nevoi pentru a se extinde pe piețele externe: accesul la oameni buni de dezvoltare și de vânzari, parteneri de business în piețele țintă și finanțare. Orice platformă asociativă, instituție privată sau de stat trebuie să ofere, în primul rând, know-how și informații și abia apoi finanțare, care este tot mai accesibilă datorită investitorilor business angels și a fondurilor de investiții”, a declarat Claudiu Vrînceanu, coordonator și unul dintre inițiatorii proiectului Start-Up Bridge.

Cele 2.000 de firme cu potențial concret de internaționalizare au trei mari nevoi pentru a se extinde pe piețele externe: accesul la oameni buni de dezvoltare și de vânzari, parteneri de business în piețele țintă și finanțare

Studiile arată că prezența internațională directă a firmelor românești este modestă, astfel încât numărul companiilor autohtone care efectuează investiții străine pe piețele externe este de aproximativ 20 într-un singur an. În același timp, firmele autohtone realizează doar 30% din exporturile românești.

Start-Up Bridge - proiect de internaționalizare

O firmă este considerată cu evoluție rapidă (“High Growth Enterprise” = HGE) dacă ritmul mediu de creștere al numărului de angajați depășește 10% pe o perioadă de trei ani, fiind luate în considerare doar companiile cu cel puțin 10 angajați la începutul acestei perioade.

Start-Up Bridge este un proiect de internaționalizare a afacerilor românești, lansat de Romanian Business Leaders (RBL) în iunie 2017, care ajută antreprenorii și managerii din firmele antreprenoriale să se extindă pe piețele externe. Echipa Start-Up Bridge ajută prin know-how și resurse antreprenorii care vor să se internaționalizeze, organizează evenimente de match-making pe piețele externe și oferă inspirație și cunoștințe tehnice prin Meetup-uri organizate împreună cu antreprenori care și-au dus afacerile în străinătate.

Echipa Start-Up Bridge a organizat în primele 12 luni de activitate cinci evenimente de match-making în străinătate și peste 20 de Meetup-uri locale, cu studii de caz ale antreprenorilor care s-au internaționalizat deja în cel puțin o piață de peste hotare. Peste 100 de antreprenori români interesați să se internaționalizeze și peste 50 de firme deja internaționalizate au participat în proiectul Start-Up Bridge în primul an de activititate.

“Prin proiectul Start-Up Bridge ne dorim să ajutăm antreprenorii români să treacă peste barierele proprii sau legislative. Există produse și servicii în România care sunt cel puțin la fel de competitive ca cele din alte țări și ele trebuie cunoscute, dar experiența în piețele internaționale, în special a antreprenorilor tineri, este redusă. În același timp, creșterea exporturilor României ar aduce beneficii multiple economiei românești!”, a declarat antreprenorul Gabriel Istoc, inițiator al Start-Up Bridge.

Ponderea exporturilor în PIB-ul României este cea mai redusă din Europa Centrală şi de Est, astfel încât Bulgaria şi Ungaria au exporturi mult mai ridicate raportate la ponderea în PIB. România are o pondere a exporturilor în PIB de 60%, iar spre comparație, Bulgaria are o pondere de 80%.