Acest articol a fost publicat prima oară de către Delia Mircea pe Contzilla.ro, site-ul care explică legislația și contabilitatea pe înțelesul tuturor.

---

Lansarea unei afaceri este un pas important, dar este probabil ca antreprenorilor să li se taie avântul când vine vorba de cash flow (fluxul de numerar). Sunt multe cheltuieli, banii dispar rapid și este posibil să nu ai încă vânzări sau clienți care să-ți aducă venituri. Pentru a face față situației, pune în aplicare cele cinci strategii care te ajută să menții un cash flow pozitiv.

Stabilește un preț corect pentru produsele tale

Acesta trebuie să țină cont de :

  • Tipul de client căruia se adresează produsele;
  • Cantitatea disponibilă spre vânzare;
  • Modul de distribuție;
  • Modul de promovare;
  • Prețurile competitorilor.

Redu costurile directe de producție și cheltuielile indirecte

În felul acesta, îți vei spori marja (calculată ca diferența între venitul din vânzări și costul produselor vândute). O marjă crescută are impact pozitiv asupra profitului, dar și asupra numerarului.

Ca să reduci costurile de producție trebuie să încerci să negociezi prețurile cu furnizorii de materii prime. În general, costurile cu materiile prime sunt principalul cost în costul total al producției, prin urmare, orice diminuare a prețului de achiziție al materiilor prime se va reflecta puternic în costul total de producție.

Pentru urmărirea cheltuielilor indirecte de producție un instrument util este bugetul. Prin permanentă comparație între cheltuielile bugetate și cele realizate, se pot trage concluzii utile cu privire la evoluția cheltuielilor și se pot lua măsuri de evitare a deviațiilor. De asemenea, se pot stabili indicatori de măsurare a performanței sau targeturi pentru angajați în ce privește implementarea reducerii costurilor.

Controlul încasărilor

Un sistem bun de management a creditului acordat clienților este de importanță colosală într-o afacere. Cum poți să te asiguri că îți vei crește șansele de încasare a facturilor ?

  • Verifică prealabil istoricul clientului și situația lui financiară;
  • Acordă discounturi pentru plata în avans;
  • Verifică periodic situația facturilor neicăsate și pentru cele care scadența depășită contactează partenerii de afaceri în vederea plății.

Controlul stocurilor

Regula de bază: nu ține stocuri mai mari decât ai nevoie. Stocurile în depozit înseamnă bani imobilizați. Nu întâmplător multinaționalele lucrează pe baza unei filozofii de tip Stoc 0. Ele produc doar atât cât au comenzi și cumpără materii prime doar cât să poată produce bunurile destinate onorării comenzilor.

Stocurile peste limită îți vor ocupa spațiul de depozitare și vor antrena costuri suplimentare pentru păstrare.

Nivelul optim se poate atinge pe baza experienței acumulate în domeniu, prin încercări și evident erori. Se pot seta niveluri maxime și minime pentru fiecare tip de produs și doar atunci când se depășesc limitele se trece la stoparea achzițiilor/ achiziționarea de stocuri suplimentare.

Un sistem 0 stocuri, presupune o relație foarte bună cu furnizorii de materii prime care trebuie să fie suficient de prompți în onorarea comenzilor tale. Dacă negociezi excesiv prețurile cu ei s-ar putea să nu fie dispuși să prioritizeze onorarea comenzilor tale.

Controlul plăților către furnizori

Ideal ar fi să negociezi termene cât mai întinse pentru plata facturilor de la furnizori sau cel puțin durata de plată a furnizorilor să depășească durata de încasare a facturilor pentru a nu avea probleme de cash flow.

Cum ar fi dacă ai încasa facturile la 30 de zile, însă tu ar trebui să îți plătești furnizorii la 15 zile ?

De asemenea, ar fi util să dispui de un sistem de urmărire a intrărilor, de verificare a facturilor și de corelare a lor cu contractele pentru a evita eventualele erori/ fraude.

Citește și despre:

Plafoane fiscale 2019 – unde se încadrează afacerea ta în acest an

Microîntreprindere - condițiile necesare pentru 2019

Declarații fiscale pe care să le depui în 2019

Afișe obligatorii în orice magazin - informații de pus la vedere

Cotele de TVA aplicabile în 2019 - ce să știi când întocmești facturi

Impozit microîntreprinderi - cum se calculează?

Plătitor sau neplătitor de TVA ? Avantaje și dezavantaje bine de știut

Scutiri sau facilități pentru angajați și angajatori în 2019

Întocmirea și depunerea situațiilor financiare pentru 2018