De-a lungul timpului au fost idei bune care nu i-au captivat pe investitori pentru că antreprenorii nu au știut să le prezinte într-un mod atractiv. Au fost și alte idei care au primit o grămadă de bani, pentru că oamenii din spatele lor au spus câteva cuvinte cheie care i-au câștigat imediat de partea lor pe investitori (chiar dacă, ulterior, s-a dovedit că business-urile nu erau viabile, iar cifrele erau mult prea umflate).

Ideea e că, pentru a face un pitch bun, care să reflecte adevărul dar și să-i entuziasmeze pe finanțatori, ar trebui să incluzi aceste 15 lucruri, iar pentru ele să ai pregătit un răspuns.

Informații despre companie – logo-ul, numele, informații de contact. Nu ar trebui să ascunzi aceste informații, vrei să fii ușor de găsit și contactat pentru a stabili întâlniri ulterioare cu oamenii interesați de ceea ce faci.

Conceptul – despre ce e vorba, o scurtă descriere a ceea de face afacerea ta. În mod normal, conceptul ar trebui pus pe prima pagină a prezentării alături de un cuvânt cu un puternic impact care să descrie business-ul.

Găsești aici și un template de la Y Combinator pentru un pitch bun.

Problema – ce încerci să rezolvi. Pe parcursul prezentării va trebui să răspunzi la întrebări precum ce, de ce, de ce acum, și dacă ai echipa potrivită pentru a rezolva această problemă.

Soluția – cum încearcă startup-ul tău să rezolve problema de mai sus? Cum poți parte din soluție?

Dimensiunea pieței – fiecare pitch trebuie să cuprindă un slide în care fondatorii să prezinte dimensiunea estimată a pieței pentru a vedea care este oportunitatea de business. acest slide va determina și potențialul pe care îl ai investitorii care decid să te susțină financiar.

Competiția – dacă nu știi cine sunt, este o posibilitate foarte mare că nu te-ai documentat destul. La fel, dacă nu sunt, gândește-te de două ori înainte de a porni un business pe această nișă: s-ar putea să nu fie suficient de mare sau de interesantă pentru cei din jur.

Vezi care cum au arătat prezentările unor companii evaluate la miliarde de dolari.

Avantajele competitive – ce aduci în plus sau diferit față de competitorii tăi?

Produsul – care sunt trăsăturile și care sunt beneficiile? Este un moment bun pentru a arăta footgrafii sau un scurt video cu produsul sau serviciul tău în acțiune.

Traction – niciun investitor nu se așteaptă să fii profitabil din prima zi sau să ai deja mii de clienți plătitori. Însă este foarte imporant să știe câtă tracțiune ai strâns până în momentul în care te prezinți în fața lui. Ce teste ai făcut, mărimea grupului țintă, care este feedback-ul primit de la cei care au testat ceea ce faci? Care sunt perspectivele de creștere?

Modelul de business – cum plănuiești să atragi clienți și să generezi venituri? Nu te cala prea mult pe aceste date, pentru că este foarte posibil ca pe parcurs strategiile tale să se schimbe pentru a te adapta cerinței pieței. Totuși, arată-le investitorilor că ai gândit și acest aspect.

Previziuni financiare – acestea sunt datele care-i interesează cel mai și cel mai mult pe investitori. De ce? Dacă se hotărăsc să îți de bani, vor vrea să știe și cât de rapid îi pot recupera și ce profit vor avea.

Trei lucruri pe care să le ții minte pentru următorul pitch.

Alți investitori – dacă startup-ul a mai primit finanțări, spune suma și cine au fost cei care te-au susținut până acum. Demonstrezi că ai beneficiat și de încrederea altor finanțatori.

Cum vei folosi banii – ce vei face cu banii: te vor ajuta să susținii cheltuielile curente sau să de dezvolți și să iei din clienții concurenței?

Echipa – ține minte mereu că investitorii aleg, de fapt, să te finanțeze pe tine. Descrie alături de cine vei dezvolta afacerea, care este experiența voastra de business și în ceea ce faceți. De asemenea, ar fi interesant să strângi lângă tine o echipă de advisori care să te ajute să transformi startup-ul într-un succes.

Mulțumesc – acest slide ar trebui să conțină datele tale de contact și poate niște citate de la clienți sau jurnaliști care au scris despre business-ul tău.

Vezi și un exemplu de pitch al unui startup care a reușit să strângă 66 de milioane de dolari în doar 5 zile.