În 2021, investitorii privați din România au oferit startup-urilor finanțări în valoare de 8,9 milioane euro, dublu față de 2020. Sumele alocate de aceștia au variat între câteva mii de euro, până la 50.000 și chiar peste 500.000 de euro.

Alături de SeedBlink, o platformă europeană de co-investiții inițiată în România, vom explica în următoarele clipuri de ce, cum și când să investești în startup-uri de tehnologie.

Un startup, așa cum este definit de Steve Blank, este "o organizație formată pentru a căuta un model de afaceri repetabil și scalabil". Această organizație temporară, odată ce dovedește modelul de creare a valorii adăugate și înregistrează o creștere de 10 ori mai mare, se transformă într-o afacere matură.

Paul Graham întărește și mai mult definiția unui startup și echivalează startup-ul cu creșterea în sine, spunând în linii mari că, un startup este o organizație care crește exponențial. Desigur, această creștere exponențială poate fi realizată în mod eficient de către fondatorii care au introdus produsele și/sau distribuția produselor, prin intermediul canalelor digitale/internet.

Pornim de la primii pași pe care trebuie să-i facă un viitor investitor, la luarea deciziilor investiționale, la sumele pe care ar fi indicat să le dedici acestor investiții, la crearea unui portofoliu și la setarea așteptărilor. Urmează un ghid scurt, ai voie să iei un pix în mână.

Motive pentru a investi într-un startup

Așadar, să pornim la drum și să listăm câteva motive pentru care ai putea lua decizia de a investi într-un startup ca să-ți dai seama pe unde te situezi și ce așteptări ai putea avea de la acest tip de investiții.

De exemplu, unul din motive ar putea fi să-ți diversifici portofoliul - ai investit pe bursă sau în crypto și vrei să-ți dezvolți mai departe portofoliul cu alte tipuri de active.

Vrei să încurajezi inovația - investițiile în startups îți oferă ocazia să plasezi bani în domenii pe care le cunoști și te pasionează. Este bine de știut că pentru startup-uri, expertiza investitorului este la fel de valoroasă ca banii (smart money). În plus, startup-urile generează anual milioane de locuri de muncă, contribuind activ la creșterea economiei locale.

Sau poate că îți dorești o sursă de venituri cu potențial de câștiguri mari (dar și mari riscuri). Istoric, investițiile de tip venture capital au performat mai bine decât cele la bursă.

Cel mai bun moment

În ceea ce privește cel mai bun moment la care să te gândești că ai putea deveni investitor într-un startup, abordarea unanim recomandata este sa faci acest pas când îți permiți să pierzi suma investită fără să îți afecteze stilul de viață.

De aceea, una dintre regulile de investiții recomandată peste tot în lume este ca niciodată să nu pui ”în joc”, mai mult de 10% din veniturile tale.

”În general, este mai prudent să investești câte €1.000 în 5 startup-uri diferite decât să investești €5.000 într-un singur startup”, ne-au precizat specialiștii SeedBlink, companie ai cărei membrii fondatori au zeci de ani de experiență totală în zona de investiții.

De asemenea, spre deosebire de alte forme de investiție, investițiile în startup-uri pot implica și nevoia de a aloca mai mult timp pentru un potențial Return on Investment, așa că e bine să fii pregătit pentru asta. Vorbim aici de 2-7 ani.

Așadar, cu cât portofoliul tău este mai diversificat, cu atât șansele de profit sunt mai mari. Dar despre subiectul diversificării portofoliului vom discuta într-un episod următor.

Alegerea startup-urilor în care să investești

Am văzut care ar fi procentul potrivit pe care ar fi indicat să-l dedici investițiilor în startup-uri, așa că ar fi momentul să povestim despre modul în care alegi business-urile pe care să le susții. Cum decizi dacă un startup îți merită banii și atenția?

După cum am aflat de la echipa SeedBlink, sunt câteva elemente după care se ghidează chiar și cei mai mari investitori ai lumii. Așa că ar trebui să le iei și tu în considerare.

Vorbim aici, în primul rând, despre echipa de fondatori: ideal ar fi ca aceștia să aibă experiență în industria în care activează startup-ul, să nu fie la prima inițiativă antreprenorială, și să se înconjoare cu oameni excepționali, din mai multe departamente de business (vorbim aici despre curaj, determinare, dacă se completează din punct de vedere al aptitudinilor).

Totodată, este indicat să ne uităm dacă în jurul fondatorilor există o echipă și dacă au un plan pentru a ajunge din punctul A la punctul B.

Trecem la produs și dacă acesta este inovator, și, foarte important, rezolvă o problemă reală: cât de mare este potențialul și nevoia în piață?

Pe lângă aceste aspecte există și factorul subiectiv. Astfel, competiția și timingul sunt alte două aspecte importante în funcție de care ar trebui privită o potențială investiție într-un startup.

”Pentru primele investiții, te sfătuim să investești în verticale de care ești pasionat sau pe care le înțelegi bine”, ne-au mai spus reprezentanții SeedBlink, menționând încă un aspect important de care să ții cont ca potențial investitor: rezonezi cu viziunea fondatorului?

Totodată, înainte de a lua decizia de a investi într-un startup, este bine să fii atent și la o serie de indicatori de performanță. Mai exact, să încerci întotdeauna să te ghidezi și după cifre.

Indicatorul de venituri este cel mai evident, dar este posibil să nu spună întotdeauna toată povestea.

Fiindcă vorbim de companii la început de drum, unele dintre ele nu au ajuns încă în stadiul în care generează cifră de afaceri solidă. Asta nu înseamnă că nu ar trebui să investești în ele, pentru că altfel nu am mai discuta despre primii pași ai investiției într-un startup.

În general, indicatorul mai important este tracțiunea. Adică, cât de mult „se mișcă” startup în direcția pe care au definit-o fondatorii.

În tehnologie, investitorii se uită după numărul de utilizatori ai aplicației/serviciului, în cazul unei afaceri B2B, la numărul de clienți, comunitatea pe care au construit-o fondatorii și cât de repede crește. În general o creștere anuală de peste 30% pe orice indicator pe care startup-ul îl definește ca fiind vital este un semn bun.

Investiția într-un startup: avantaje și dezavantaje

Ca să te ajutăm să-ți setezi mai ușor așteptările dacă decizi să investești într-un startup, am făcut și o listă de avantaje și dezavantaje, ca să știi care sunt riscurile, dar și recompensele, pe care să le aștepți dacă decizi să nu mai ții banii la saltea (sau să-i investești pe bursă), în favoarea finanțării unui startup.

Începem cu avantajele:

Diversitatea portofoliului pentru a dispersa riscurile - în general este ideal un mix între investiții în startup, real estate, acțiuni pe piață publică, criptomonede, cash, metale prețioase

○ Succesul e direct proporțional cu expertiza într-un domeniu (la fel de relevant e și sfatul să investești în ce te pricepi ca domenii)

Susții ecosistemul de inovație din Europa și digitalizarea / optimizarea diferitelor servicii, contribuind la creșterea calității vieții

Susții economia și ajuți la crearea de noi locuri de muncă

Potențial de câștiguri mari – mai ales dacă ai un portofoliu diversificat pe stadii de maturitate, geografii și domenii diferite

Follow-ons – după diversificarea portofoliului, continuă să investești în cele care au rezultate dovedite la runde viitoare, și să diminuezi participarea pe cele care nu performează

Hai să vedem și cu ce dezavantajele pot veni investițiile în startup-urile tech.

○ Există risc ridicat să îți pierzi banii

No liquidity - banii sunt investiți pe termen lung, adică minimum 3 ani. Chiar și dacă exista o piață secundară, unde să poți vinde acțiunile, orice return pozitiv necesită timp pentru creșterea valorii companiei

○ Necesită cunoștințe de business, gandire analitică și cercetare pentru a decide.

Așadar, dacă ai ajuns până în acest moment și ești convins că vrei să susții financiar un business la început de drum, care sunt primii pași pe care-i ai de făcut pentru a investi într-un startup?

Tradițional, investițiile în startup-uri au fost printre cel mai greu accesibile forme de investiție, mai ales pentru persoane fizice.

Cel mai greu pas a fost, adesea, accesul propriu zis la aceste runde, care sunt de obicei teritoriul firmelor de venture capital sau a unei comunități restrânse de investitori de tip angel, cu tickete mari.

Pe lângă asta, numărul ridicat de startup-uri care apar zilnic înseamnă că este aproape imposibil să îl găsești pe cel câștigător cu ușurință și să verifici acuratețea informațiilor propuse de acestea.

După ce ai trecut de aceste două praguri, urmează procesul legal de a investi, care poate varia și el foarte mult, în funcție de țara ta, țara startup-ului și alți factori.

Odată cu apariția platformelor de investiții online, așa cum este SeedBlink, procesul s-a simplificat.

În general, găsești o platformă cu care rezonezi (ideal, partenerii au experiență în procesul de selecție al startup-urilor, sunt transparenti, iar procesul de selecție și curatoriere este unul riguros), îți faci un cont și treci printr-un proces de aprobare, alegi startup-ul în care ești interesat și investești.

După ce ai hotărât să investești într-un startup, SeedBlink se ocupă „în spate” de tot procesul legal și de serviciile post-investiție.

Toate astea înseamnă că tot ce trebuie să facă un investitor ca să investească pe SeedBlink este să-și facă un cont, să aleagă un startup, să-și arate intenția de a investi, și să semneze documentele (și să vireze banii, evident).

”SeedBlink are ca misiune să facă investițiile în startup-uri accesibile tuturor. Asta înseamnă că punem la dispoziție oportunități pe care în mod normal doar VC-urile mari le-ar putea accesa, frecvent ca și co-investitor alături de fonduri, la aceiași termeni pentru investitorii individuali. Fiecare startup care ajunge pe SeedBlink este verificat și selecționat din sute care aplică. În plus, toate resursele de la startup sunt accesibile într-un mod structurat. Asta nu înlocuiește procesul investitorului due diligence, dar îl simplifică foarte mult”, ne-au spus oficialii platformei.

În acest prim episod al seriei noastre Invest in Startups am dorit să facem o privire de ansamblu asupra deciziei care poate sta la baza investiției într-un startup.

În episoadele următoare, dedicate investitorilor, vom discuta despre crearea unui portofoliu, dar și despre pașii ulteriori investiției, din punctul de vedere al finanțatorului.

Pentru a putea urmari acest video te rugam sa accepti plasarea de cookie-uri de marketing. Accepta toate cookie-urile.